Gå till innehåll

Vattenbyte med phyto?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Eftersom jag märker att mina tiggerpods odlingar verkar producera ganska bra med phyto så funderar jag lite på om man skulle ta en 25L dunk, fylla med vatten från karet vid vattenbyte och sen låta phyton gro i dunken tills den är grön och fin, sen gör man kontinuerliga vattenbyten med den dunken, byter säg några liter på ett par dagar så att man hela tiden tillför phyto till karet och samtidigt låter phyton leva på näringen i vattnet.

Bra eller dumt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man rekommenderar generellt inte att man odlar phyto i akvarievatten eftersom det lätt medför att andra arter med alger lätt introduceras och slår ut den ursprungliga arten. Det innebär också en större risk att bakterier introduceras och att odlingen lättare kraschar alternativt gör så att odlingen blir giftig. Detta ser jag dock mest som ett problem om du ska odla yngel så i ditt fall kan det gå men jag skulle inte ha det som enda odlingsstrategi.

En annan risk kan vara att zooplankton introduceras vilka kan konkurrera ut dina Tiggerpods men detta kan nog undvikas med hjälp av silning med ett tillräckligt finmaskigt filterduk som släpper igenom phyton men inte zoon.

Mitt råd är att testa det du tänkt men även ha en parallell odling som bygger på nyblandat saltvatten. Om du ska använda phyton till odling av fisk/räkor etc så rekommendarar jag att du enbart kör med rent vatten.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för råden... dunken med phyto tänkte jag inte bry mig om vad det lever för zooplankton i dem, slänger väl i lite tiggerpods för att dra lite nytta av det men det gör inget om de slås ut för jag har kvar de ursprungliga odlingarna i petflaskor.

Tror jag ska prova det här iaf och se om det fungerar och ger ett positivt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...