Gå till innehåll

Ca - värde


taxi3000

Rekommenderade inlägg

Hej hej...

Har nu försökt i två dagar att höja Ca värde....och det ligger fortfarande under 300 mg/liter. Använder mig av Tropic Marin - Bio Calcium i pulver form. Jag blandade pulvret med vatten i en hink ( tillsamma med Bio Magnesium och salt )och sedan hällde ner i akvariet, det var kanske fel sätt att blanda? Idag läste jag ett artiken om Ca. så använde personen av samma metod men i stället att blanda vatten med pulvret så strö han pulvret över vattenyta för att tillföra cacium, men han blanda dock inte salt oxh Bio Magnesium i samma hink. Hur ska jag göra när man inte har sump eller elektronisk apparat att tillsätta Ca. och Mg.? Jag antar att sump är nödväldigt, måste kanske bygga en sån.

Mvh Joe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej...

Jag blandade pulvret med vatten i en hink ( tillsamma med Bio Magnesium och salt )och sedan hällde ner i akvariet, det var kanske fel sätt att blanda?

Ja, det är fel sätt att blanda enligt Randy Holmes-Farley:

You cannot mix this type of additive in water prior to adding it to a tank. If you do, the calcium will react with the carbonate present to form insoluble calcium carbonate. Consequently, the directions advise adding it directly to the tank. If you do, be sure to add it in a high flow area away from corals (like a sump), as the solids are reported to irritate corals if they land on them.

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm (nära mitten finns om ditt bio-calcium)

Dvs. B-Calcium skall hällas direkt i akvariet, nära en stark vattenström, se bara till att oupplöst pulver inte hamnar på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar TM biocalcium i sumpen framför bubbelfällan, verkar fungera bra, eller kan det va något problem med det?

inga problem alls. jag gör likadant. men blanda inte calcium, magnesium eller buffer. tillsätt dem en och en och låt det gå ett tag mellan gångerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Biocalcium är bra men inte till att höja ett riktigt lågt värde. Det drar upp KH't så förbaskat och det blir mjölkigt och eländigt om man öser på med det.

Det är dock jädrans bra att använda för att bibehålla ett redan bra värde.

Saliferts Liq Ca är bättre att använda vid höjningar. 2 kapsyler (20ml) ger dig 10 ppm om du har 350 liter (utan att KH't åker i taket och mjölkeffekter).

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Biocalcium är bra men inte till att höja ett riktigt lågt värde. Det drar upp KH't så förbaskat och det blir mjölkigt och eländigt om man öser på med det.

Det är dock jädrans bra att använda för att bibehålla ett redan bra värde.

Saliferts Liq Ca är bättre att använda vid höjningar. 2 kapsyler (20ml) ger dig 10 ppm om du har 350 liter (utan att KH't åker i taket och mjölkeffekter).

Javisst, TM Bio-calcium är ju ett s.k. balanserat Ca och Alkalinitet tillskott. Är man ute efter att enbart höja Ca så tar man - precis som du beskrivit ovan - något preparat som endast innehåller Ca. Vanlig CaCl2 funkar också, eller något kommersiellt pulver. Jag tycker också att det i längden är smidigast att köra med något som innehåller både Ca och Alk, synd att det inte går att "infoga" Mg i en sådan "All-in-one" sak som Salifert har. Jag testar för övrigt med Saliferts, verkar fungera jäkligt snabbt kan jag säga, calcium acetat omvandlas rätt fort till Ca och karbonater.

Edit: Användning av Tm Bio-calcium kommer tydligen att leda till högre salinitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att strö direkt i burken. Eller i skummaren, om du vill att det ska blanda sig lite innan det hamnar i karet. Om du inte får någon höjning, så är det fel på Ca testet.....är det gammalt? Höjs Kh:t när du doserar??

Jag hade ett äldre Ca test (visserligen utgångsdatum 2009), men det var lite kvar i flaskorna och hade varit öppnat ett halvår. Jag fick inte Ca:t att höjas med TM Bio-calcium bara KH. Så jag köpte Salifert Coral Calcium och doserade, dock utan resultat. Ca fortfarande på 330ppm. Sen bytte jag till ett nytt Salifert-test, då visade det sig att jag hade 460ppm.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt..men att KH inte höjs kan bero på att du doserar Mg också vilket tenderar till att sänka KH.(egna erfarenheter). Prova att dosera TM bio-Calcium direkt i skummaren, utan skummarkopp. Så låter du den gå ett tag utan skummarkopp, så att det får blandas och gå ut i burken.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag har en Tropic Marin Bio - Calcium på 511g. 1/3 har jag använd och Ca. ligger på 260 (senaste testet) Om Ca. ska stiga måste jag alltså dosera hela burken av bio -calcium! vatten kommer att bli grummig på flera dag. Men grejen är att ca värde ökar inte nånting. Jag doserade igår och imorse men värde ligger fortfarande på 260 mg/l.:smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt..men att KH inte höjs kan bero på att du doserar Mg också vilket tenderar till att sänka KH.(egna erfarenheter). Prova att dosera TM bio-Calcium direkt i skummaren, utan skummarkopp. Så låter du den gå ett tag utan skummarkopp, så att det får blandas och gå ut i burken.

/PP

Så jag har en Tropic Marin Bio - Calcium på 511g. 1/3 har jag använd och Ca. ligger på 260 (senaste testet) Om Ca. ska stiga måste jag alltså dosera hela burken av bio -calcium! vatten kommer att bli grummig på flera dag. Men grejen är att ca värde ökar inte nånting. Jag doserade igår och imorse men värde ligger fortfarande på 260 mg/l

Byt test, det är antagligen där du har problemet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste var en fördel att ha en sump! Det måste vara lättare att dosera utan att störa levande i karet. Varje gång jag doserar så krymper mina skivanemoner och pulvret som inte löste upp täcker stenar osv. Det är la också lätt att höja ca. mg. kh. osv.?

Nej!! nu ska jag bygga en sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag har en Tropic Marin Bio - Calcium på 511g. 1/3 har jag använd och Ca. ligger på 260 (senaste testet) Om Ca. ska stiga måste jag alltså dosera hela burken av bio -calcium! vatten kommer att bli grummig på flera dag. Men grejen är att ca värde ökar inte nånting. Jag doserade igår och imorse men värde ligger fortfarande på 260 mg/l.:smiley13:

Om jag tippar i TM BioCa så att KH't stiger en enhet (mer känns olämpligt) så ger det en ökning av Ca med bara 6-7ppm. Det går inte att mäta sig till en sådan höjning, i synnerhet inte dagen efter.

Skaffa ett annat test eller låt någon annan testa vattnet med sina tester, är det fortfarande lågt då så börja med vattenbyten eller skaffa en Ca-lösning med mer "krydda" i !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken tror du är bäst då? fabrikat?

Menar du Calciumtillsats ?? Jag har bara testat två och Tropic Marine Bio-Calcium använder jag för underhåll av KH och Ca. Egentligen klarar man sig utan KH-buffrar med detta.

Till justeringar använder jag Saliferts Calcium Liquid. Det är lätt att använda och finns med i flera kalkylatorer på nätet vilket gör doseringen plättlätt. Denna ger inte "dimma".

Om du menar fabrikat på test så använder ju nästan alla Saliferts, det fungerar bra. Jag har testmätt mina tester emot en "referens".

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...