Gå till innehåll

Alg i Acropora


Rekommenderade inlägg

En av mina acroporor har blivit "angripen" av en alg. Den sprider sig långsamt inne i korallen och jag befarar att den kommer att ta död på korallen. Det är en brun alg som ser lite "trasselsudd" aktig ut. Jag var inne på att fragga ner den men har nu också fått tipset att sätta den i så mycket ström som möjligt. Är det någon som har något annat tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrande alg. Tag fragg! Kommer långsamt att ta över så sker även i naturen.

Hej Ingvar!

Nyfiken på detta som helhet men borrande alg är inget jag läst eller hört nå¨got om. Har du något engelskt namn man kan söka på eller kanske en kort introduktion kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer jag tror du har råkat ut för samma elände som jag hade (om jag ser rätt). Den tog död på ett stort antal koraller och spred sig som en löpeld under flera månader. Algen ex hjälpte mig till slut att bli av med den och jag vet att man i USA haft framgång med mexikanska turbosniglar (inga andra djur/fiskar rör dem). Jag övervägde ärligt talat att börja om från början tack vare den här algen.

Kolla om ID stämmer med den här arten:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=745530&perpage=25&pagenumber=1

Du kan även läsa mer i min tråd nedan om detta.

Hoppas det löser sig.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bumpar min fråga igen!

Christer!

Vad har hänt? *nyfiken*

Jonas,

Det som hänt är att jag flyttat ut den 30 cm mitt framför min Tunze Steam 6060 får att se vad algen gillar det. Tyvärr misshandlade jag den en del när jag skulle ha fast den ordentligt, den är rätt skör.

Jag blir ju orolig när jag läser Peters inlägg här och även om jag inte vill hälla bekämpningsmedel i karet så känns det ju bra om det finns en "bakdörr".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ställa den 30 cm framför en pump, detta är ett utmärkt sätt att sprida algen på samtidigt som det kan skada din korall. Försök får bort det med pincett istället. Algen ex kan ev skada musslor och sjöborrar, jag märkte inget negativt i mitt fall när det kom till fisk, korall eller vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte möjligt att plocka bort med pincett, det har jag försökt. Visst finns risk för spridning men jag tror den risken finns ändå. Jag hoppas "draget ska missgynna algen så att den försvinner. kanske inte går men nu gör jag ett försök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör som du vill men jag kan lova dig att det blir svårare att få bort algen när den spridit sig till samtliga dina sps. Jag vet av erfarenhet att den här arten inte kommer försvinna tack vare stark cirkulation. Om det inte går att få bort den med pincett skulle jag bryta upp korallen i delar och avlägsna de delar du inte får bort. Men nu har du fått mina råd angående det här och du bestämmer själv men jag kan lova dig att det inte finns en värre alg om du lyckas sprida den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör som du vill men jag kan lova dig att det blir svårare att få bort algen när den spridit sig till samtliga dina sps. Jag vet av erfarenhet att den här arten inte kommer försvinna tack vare stark cirkulation. Om det inte går att få bort den med pincett skulle jag bryta upp korallen i delar och avlägsna de delar du inte får bort. Men nu har du fått mina råd angående det här och du bestämmer själv men jag kan lova dig att det inte finns en värre alg om du lyckas sprida den.

Peter,

Jag tar dina varningar på allvar men jag har så pass bra snurr i burken så jag tror att den skadan i så fall redan är skedd. Troligen kommer jag idag eller imorgon att fragga ner korallen och slänga dom angripna delarna. Jag ska också ha nogrann koll på övriga koraller och om någon mer angrips så kör jag Algenex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Jag tar dina varningar på allvar men jag har så pass bra snurr i burken så jag tror att den skadan i så fall redan är skedd. Troligen kommer jag idag eller imorgon att fragga ner korallen och slänga dom angripna delarna. Jag ska också ha nogrann koll på övriga koraller och om någon mer angrips så kör jag Algenex.

Låter bra och jag tycker du gör helt rätt som klipper bort de angripna delarna. Inte meningen att låta som en tjötkärring men om du gått igenom det gjorde med den här algen skulle du säkert förstå mig. Det går säkert fint och nu vet du vad som hjälper i slutänden om inget annat funkar.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...