Gå till innehåll

Snapper's Percula 90


Snapper

Rekommenderade inlägg

Hej! Har precis tagit över Svensson's Percula 90 och hoppas att det blir en bra start som mitt första saltvattenskar. Har sysslat med sötvatten i ca 30 år och har nu förutom saltkaret totalt ca 2000l diskusvatten och 1500l övrigt.

Läser de olika trådarna så man snart ser fyrkantigt så jag hoppas lite fastnar, otroligt intressant är det iaf.

Ska salta upp karet idag tänkte jag, och sedan efterhand som ekonomin tillåter köpa LS, osmos, mm

Har tänkt att lägga en plexiglasskiva som skydd för glaset i botten. Ska den limmas fast eller räcker det att LS tynger ner den. Alla tips mottages tacksamt.

Om någon har ett bra förslag hur man kan minimera/ta bort repor i bakgrundens plexiglas så hade det varit kalas!

Bilder kommer!!!

Ser med spänning fram emot denna nya dimension av akvaristiken.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt att lägga en plexiglasskiva som skydd för glaset i botten. Ska den limmas fast eller räcker det att LS tynger ner den. Alla tips mottages tacksamt.

Limma dit tjock (8mm) glasskiva istället.

Om någon har ett bra förslag hur man kan minimera/ta bort repor i bakgrundens plexiglas så hade det varit kalas!

Lägg inte för mycket energi på bakgrunden, den kommer antagligen iallafall bli full att snygga kalkalger vad det lider.

Bilder kommer!!!

Bilder triggar alla på !!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt att lägga en plexiglasskiva som skydd för glaset i botten. Ska den limmas fast eller räcker det att LS tynger ner den. Alla tips mottages tacksamt.

Behövs ingen botten skiva kör som det är!

Om någon har ett bra förslag hur man kan minimera/ta bort repor i bakgrundens plexiglas så hade det varit kalas!

Baksidan är inte av plexiglas utan vanlig svart glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baksidan är inte av plexiglas utan vanlig svart glas

Hmm, kanske det finns olika modeller, för på mitt Percula sitter det först genomskinligt glas, sedan är det en tunn svart plastskiva typ plexiglas och den är väldigt lättrepad. Kanske har de insett att det var en dålig lösning och numera gått över till färgat glas??

Jag låter det vara som det är, lär inte synas under de kommande kalklagren... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det inte är dax att kräma på med full belysning ännu på ett tag så undrar jag vilken typ av belysning man ska satsa på.

Det medföljde ett AM Metallhalogen 150w 10000k men efter vad jag förstått så behövs det mycket mer för att det ska funka bra med alla olika koraller mm som ska växa i karet.

Vilken lösning ska man satsa på? Komplettera det befintiliga med någon t5 eller byta ut den helt mot något rejälare och mer heltäckande (MH, T5, månljus).

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu ett förslag om bottenskiva:

# kör utan, lägg stenen direkt på glaset

eller

# ta tunna plexisivor (billiga på byggmarknad) och lägg dit dem, kan ta lite silikon runt om dem på kanten så det ej kan komma in grus under skivorna och ge punktbelastning

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla idéer och förslag. Har skippat tanken på heltäckande plexi, utan är inne på att bara lägga plexi/skärbräda/inget under stenarna.

Angående skärbräda, är det inte möjligt att den innehåller mjukgörare som kan vara skadligt för akvarieinvånarna?

Funderade även på om man skulle lägga "död" sten underst och sätta några siliconduttar på dem (inte limma fast stenarna) så står de mjukt och stötdämpande samt luftigt (om man gör större "duttar"). Någon som provat?

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skärbrädor är till för människors mat vilket gör att dom verkligen inte innehåller några gifter eller andra olämpliga material då det ställer stränga krav på materialet. Jag har kört mina ett halvår nu och jag vet rätt många andra som oxå har skärbrädor med stor framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha upp stenarna en bit från botten för bättre cirkulation och mindre risk för att skit samlas där så kan du ta och kapa till lite PVC-rör som du ställer under stenarna, alternativt limma fast dem på stenarna så de står stadigt. Tänk bropelare så klarnar min beskrivning kanske. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte någon direkt koll på om bilderna visar något som är bra eller dåligt för kommande koraller/ fiskar.

Bild 1: Ser ut som någon form av alg (kanske)

Bild 2: Ser ut som en liten "svamp" som öppnar sig när den blir belyst. Inte en susning om vad det kan vara...

Bild 3: Någon form av krabba, bra eller mindre bra kanske?

Bild 4: Grönt "rör". Kan det vara en rörmasks övergivna bo kanske?

Bild 5: Någon form av snigel.

Är det något jag ska rensa bort eller är det bara positiva gäster som följt med stenarna? Spännande att ha lite smått att spana på i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild två är en icke utslagen kolonianemon även kallad "knapp".

Blir antagligen något i denna stilen när den piggnar till. De finns även i finare färger. Sök på google på zoanthid eller button polyp så får du se.

jmartinbuttonpolyp_400.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på karet. Första bilden så är LS bara ditlagt i väntan på omgruppering. Bild 2 är dagens försök till att forma ett rev. Men jag är inte säker på att det är bättre än stenhögen på första bilden hehe.

post-3193-14468914043314_thumb.jpg

post-3193-14468914043441_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild två är en icke utslagen kolonianemon även kallad "knapp".

Yes! Låter som om jag fick något skoj med iaf. Hur ska jag hålla den vid liv? Ska jag köra bara blåljus nu till en början och hur många timmar i så fall?

Detsamma gäller ev. macroalger mm hur ska jag göra för att de inte ska förtvina nu i inkörsperioden?

Någon som har ngt tips angående krabban - friend or foe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser nog mer ut som en knapp, men jag ska försöka ta en bättre bild på den. Tyvärr öppnar den bara upp efter ett par timmars belysning och jag vågar inte dra på för fullt innan jag fått "klartecken".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...