Gå till innehåll

korallim, vilket är bäst?


Draedon

Rekommenderade inlägg

Måste ha fraggar först... hehe :smiley12:

Ne, ska använda en del för revformationen också vilket jag hade tänkt sätta igång med bara jag kommer hem någon gång. Är för närvarande på kurs i stora hufvudstaden och med SAS strejk så blir det tåget hem istället... med tillhörande kartong med djur såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittils är mina erfarenheter av limmen följande:

Deltec

Beter sig som ett undervattensepoxy ska göra. Du blandar helt enkelt en degbit av varje och gnuggar ihop i handen tills du får en genomfärgad rosa klump, sedan är det bara att börja limma. Fäster bra och är likt dom andra limmen på marknaden.

+ Rosa likt kalkalger

- Rosa blir även dina händer...

FaunaMarin

Är inte 2-komponents, utan sitter i ett plaströr färdigt att appliceras. Du har alltså inte 2 olika degklumpar som måste knådas i handen utan det behöver bara knådas och appliceras. Vad som direkt slår en är att det är "kladdigare" än Deltecs lim och har en helt annan känsla. Vet inte om det ena känns bättre att jobba med än det andra, men jag kan tänka mig att det finns dom som föredrar detta lim.

Däremot är det en märklig sak som jag upplevt... Antingen gör jag fel (omöjligt! :ler:) eller så är det något fel på limmet - det har inte härdat ännu!

+ Riktigt mörkt grått

+ Lättjobbat

- Härdar inte???

Jag kan inte utse någon vinnare bland dessa utan nöjer mig med att säga att nästa gång jag köper lim så blir det Deltecs rosa. Prismässigt är det ju inte någon markant skillnad mellan den ena eller den andra, så det spelar ingen roll heller.

Enda nackdelen med Deltecs lim är att man blir så fasligt rosa i handen av det och att man måste komma ihåg att rengöra fingrarna från degsediment innan du försöker fästa fraggen. Därför får Deltec "bara" 9 poäng... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittils är mina erfarenheter av limmen följande:

Deltec

Beter sig som ett undervattensepoxy ska göra. Du blandar helt enkelt en degbit av varje och gnuggar ihop i handen tills du får en genomfärgad rosa klump, sedan är det bara att börja limma. Fäster bra och är likt dom andra limmen på marknaden.

+ Rosa likt kalkalger

- Rosa blir även dina händer...

FaunaMarin

Är inte 2-komponents, utan sitter i ett plaströr färdigt att appliceras. Du har alltså inte 2 olika degklumpar som måste knådas i handen utan det behöver bara knådas och appliceras. Vad som direkt slår en är att det är "kladdigare" än Deltecs lim och har en helt annan känsla. Vet inte om det ena känns bättre att jobba med än det andra, men jag kan tänka mig att det finns dom som föredrar detta lim.

Däremot är det en märklig sak som jag upplevt... Antingen gör jag fel (omöjligt! :ler:) eller så är det något fel på limmet - det har inte härdat ännu!

+ Riktigt mörkt grått

+ Lättjobbat

- Härdar inte???

Jag kan inte utse någon vinnare bland dessa utan nöjer mig med att säga att nästa gång jag köper lim så blir det Deltecs rosa. Prismässigt är det ju inte någon markant skillnad mellan den ena eller den andra, så det spelar ingen roll heller.

Enda nackdelen med Deltecs lim är att man blir så fasligt rosa i handen av det och att man måste komma ihåg att rengöra fingrarna från degsediment innan du försöker fästa fraggen. Därför får Deltec "bara" 9 poäng... :)

Kollar du riktigt noga på FaunaMarin limmet så ser du att det är två olika "degar".

Knåda så som du gör med Deltec och skynda dig att trycka dit saken för limmet härdar snabbt.

Taget från Tritons sida:

Beskrivning:

Snabbhärdande 2-komponents gråsvart korallepoxy för fastsättning av koraller o dyl.

Härdarkomponenten är inbakdad som kärna i lim-stången för lätt 50/50 blandning - bara att skära av och knåda.

Härdar på ca 5 min

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar du riktigt noga på FaunaMarin limmet så ser du att det är två olika "degar". Knåda så som du gör med Deltec och skynda dig att trycka dit saken för limmet härdar snabbt.

Ja du ser... Andra gånget i mitt liv jag har gjort något fel. :) (Skämt!)

Fasen. Och jag som tittade och tittade... Jaja, får väl göra om det vid något tillfälle.

Faktum kvarstår; fördelen med FaunaMarins epoxy är att det härdar snabbt, medans Deltecs är rosa. Vidhäftningen är också annorlunda med respektive.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du ser... Andra gånget i mitt liv jag har gjort något fel. :) (Skämt!)

Fasen. Och jag som tittade och tittade... Jaja, får väl göra om det vid något tillfälle.

Faktum kvarstår; fördelen med FaunaMarins epoxy är att det härdar snabbt, medans Deltecs är rosa. Vidhäftningen är också annorlunda med respektive.

Ett stort plus med FaunaMarins är att vattnet inte blir lika solkigt :)

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja varför vitnar inte dom fraggar jag ej limmat utan bara stoppat ner i håligheter ?

Varför är alla andra koraller jag har i topptrim ?

Varför har dom vitnat från limmet och upp och inte uppifrån och ner ?

Syns exakt att det vitnat från kanten på limmet och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade 3 sps fraggar med deltecs 2-komp lim i måndags. Nu har alla vitnat från limmet och uppåt. Dvs. deltecs lim är ren j*vla D Y N G A ! ! !

måste vara nåt annat problem,

har i stort sett alltid använt deltecs och detta har jag aldrig råkat ut för.mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade 3 sps fraggar med deltecs 2-komp lim i måndags. Nu har alla vitnat från limmet och uppåt. Dvs. deltecs lim är ren j*vla D Y N G A ! ! !

Jag har varit med om samma sak när jag fraggade en acropora. Tog 3 fraggar, limmade en med vanligt superlim och två med deltec limmet. En av fraggarna jag limmade med deltecs lim dog. Men jag har aldrig märkt att något har dött som jag limmat med superlim. Men vem vet, det kan lika gärna vara tillfälligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälften av alla Acropora jag har limmat har dött - oavsett lim. Jag tror det beror på enskilda vattenvärlden och fysisk hälsa på korallen. Acropora är egentligen en vek skitkorall i mitt tycke!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hälften av alla Acropora jag har limmat har dött - oavsett lim. Jag tror det beror på enskilda vattenvärlden och fysisk hälsa på korallen. Acropora är egentligen en vek skitkorall i mitt tycke!

Inte svära i kyrkan ;)

Mina acroporer har fått stå ut med mycket innan jag lärde mig att hålla värden stabila osv, och dom lever och växer fin fint ändå.

Så jag tycker att dom är betydligt "starkare" och enklare än vad jag trodde när jag skaffade min första.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst är denna fråga knepig när det gäller lim och jag tror aldrig vi lyckas bena ut problemet heller. det finns ingen logik i det hela. för vissa så stryker det med koraller hej vilt utav svindyrt akvarie anpassat lim som deltec eller fauna marin och jag har enbart limmat mina acro fraggar med biltemas som absolut inte hör hemma i ett saltvattensakvarie men jag har inte sett en enda tendens till vitnande eller att korallen skulle må dåligt utav det hemma hos mig? kanske det bara är slumpen eller korallernas hälsa som avgör det hela som ramq nämnde..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...