Gå till innehåll

korallim, vilket är bäst?


Draedon

Rekommenderade inlägg

har limmat fraggar och koraller nu under kvällen.. det slutade med att två förpackningar aquascape for ner i papperskorgen ackompangerade av högljudda svordomar...

Det är ta mig f*n den sämsta sk**en jag köpt! Fäster helt otroligt dåligt!

Vad finns det för alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja a du.. tror det är delade meningar om det, jag kör med biltemas och det "funkar" skapligt fast det har blivit några svordomar där oxå!

Ok... säkert "samma skit" som med deltecs lim mao.

varför använder du inte vanligt cyanoakrylat..superlim.. funkar klockrent

Jodå jag använder superlim i gelform när jag limmar fraggar, men det är ju lite svårare att använda på lite större koraller när man limmar diret i burken. eller?

Aquascape skulle ju vara suveränt om det fäste! Perfekt konsistens osv för att klämma dit koraller på lämplig plats, men eländet släpper ju så for man vänder ryggen till. Alt. så fastnar det inte öht.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska knåda en stund till efter man tycker det är tillräckligt. Massan ska bli varm och mjuk innan man använder den. Gör man det ordentligt så gör det en viss skillnad, men inget av de två komponentslimm (Deltec, Grotech, Aqua-Medic) som jag har använt har varit 100%. De är bra, men långt ifrån perfekta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har knådat efter konstens alla regler.. ska testa ditt tips Ted.

Nu på morgonen hittade jag en acropora som ramlet ner och lagt sig på ett gäng skivanemoner för limmet hade släpt.. får se hur det går för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att man verkligen blandar/bearbetar massan ordenligt - jag brukar borsta rent ytorna med en tandborste.

Men minsta lilla belastning innan det härdat så lossnar det, så det är viktigt att korallen är fixerad i läge.

microtricket hjälper också ibland.

Faunamarinvarianten brukar fästa där inte deltec funkar och tvärtom - fördelen är att den härdar på typ 5minuter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du tips på undervattensborr så jag kan fixa hålen i stenarna också? ;)

Saxat från tråden Uffe hänvisade till. Där finner du lösningnen på undervattensborren. Ganska finurlig sak tycker jag.

Uffe kan vi få se ett foto på skönheten.

Jag tog ett 4/6 mm PVC-rör ca 70 cm långt och en 3 mm borr.

Sedan värmde jag lite på toppen av PVC-röret och gjorde den lite oval

för att kunna få limmet att fästa borren ordentligt med epoxilim.

Det hela tog 3 minuter.

Jag satte PVC röret i en skruvdragaren och borrade i ls direkt i karet.

Det fungerade klockrent ! Klart över förväntan......

Men nu ska jag se om man kan få fast SPS också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat från tråden Uffe hänvisade till. Där finner du lösningnen på undervattensborren. Ganska finurlig lösning tycker jag.

Uffe kan vi få se ett foto på skönheten.

hah! Jag som försökte skämta.. trodde att ni borrade stenen innan den hamnade i karet. men där ser man! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har limmat massa med biltemas superlim gel, har funkat kanon... även epoxikittet tycker jag funkar bra och vissa här inne har ju kört med det i flera år har jag läst...och duger det till dom "gamla rävarna" så duger det åt mig med...:smiley20:

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat lite acro fraggar på senaste, några med superlim gel och några med epoxykitt, och dom som limmats med epoxykitt har "lagt fot" snabbare än dom med superlim, kanske bara är en tillfällighet iofs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är skönheten !

Jag kan säga att den fungerade klart bättre än förväntat.

Enkelt, snabbt och med perfekt precision.

Saxat från tråden Uffe hänvisade till. Där finner du lösningnen på undervattensborren. Ganska finurlig sak tycker jag.

Uffe kan vi få se ett foto på skönheten.

post-1344-14468914023879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs vad det står på baksidan av paketet på det limmet. Jag har slutat med biltemas lim och använder Tunze, Deltec och har även ett paket Aqua medic som jag ännu inte har testat.

jag reflekterade oxå över den lilla texten på baksidan och kom fram till att det inte rimmar speciellt bra till saltvattens användning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en äldre tråd som tar upp samma frågeställning för den som vill läsa mer.

inlägget nedan är saxat ur den tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6633&page=4

jag var till biltema igår för att köpa ett paket sådant då den andra sorten var utgående, men iaf.. du skriver att den är för marint bruk? jag köpte precis likadant och art nr stämmer oxå men när jag läste på baksidan vid varnings texten står det att det är skadligt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vatten miljön? då undrar jag om detta verkligen är så bra att ha i karet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

gällande knådning och använda mikro för korall lim som diskuterades innan kan jag nämna att jag blandar/knådar limmet under varmt vatten:

blir mjukt, blandas bättre/snabbare samt limrester som blivit lösta i vattnet sköljs bort istället för hamna i akvariet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om vatten-biten, speciellt om du som jag har lite problem med för gammalt/torrt lim. Nu har jag dock med mig hem både Deltecs och Fauna Marins lim, så jag får återkomma med en recension när jag fått lite fraggar att limma. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...