Gå till innehåll

Koppar i vattnet?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Det ska renoveras badrum i huset där jag bor, stambyte och nya badrum i alla lägenheter. De har börjar hos grannarna precis, dröjer åtminstone 4 veckor tills de ska börja hos oss. Jag har sett att de har dragit en massa nya rör i källaren, slog mig precis att det kanske ställer till vattnet hos mig?

Tar osmosen bort koppar från vattnet? Eller riskerar jag att förgifta karet om jag fortsätter fylla på med vatten från huset?

Är inte säker på om vattnet till mig leds genom nya rör redan eller om det blir först senare i arbetet, men kan väl kolla om det är så att vattnet blir sämre. Är det något annat jag bör vara uppmärksam på?

Tack på förhand

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya kopparrör ska väl ge ifrån sig mkt koppar till vattnet innan det har hunnit bildas ett oxidskickt, har ingen aning om hur lång tid det tar.

Osmosen ska väl iallafall ta bort koppar?, men är det mycket kanske inte allt kommer bort?

Jag kan inget om det här, så jag var väl inte till någon större hjälp, men tjöta lite med rörmokarna så borde väl dom kunna hjälpa dig.

Ett Cu test är nog inte dumt heller så du kan se att vattnet från osmos är fritt från koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en väl fungerande osmos bör ta bort all koppar. För säkerhets skull kan du ha ett kolfilter bakom. Det är helt riktigt att nya rör och framförallt nya varmvattensberedare har en tendens till att släppa mer koppar än gamla installationer. Vad du bör göra för att minska belastningen på RO-membranet är att spola rent rören med kallvatten ca 5-10 minuter innan du kopplar på osmosen och bara använda kallvatten (tänk bara då på att kallt vatten ger ett lite sämre utbyte),

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

well nu har spektaklet börjat hos oss....

Är lite orolig för själva karet, det ska bilas kakel, borras och bankas osv i stort sett vägg i vägg med karet, hur orolig bör jag vara?

Dessutom så har vi flyttat ut under renoveringen så jag kommer inte kunna kolla till karet varje dag, vilket i sig inte är så farligt eftersom jag vet att det klarar sig länge med tillsyn några gånger i veckan, men nu känns det inte så bra med tanke på byggarnas framfart därhemma....

Pratade lite med byggarna och de menade att det värsta ur vibrations- och stöthänseende var nu i början av renoveringen, när de river ut. men sen ska det ju fuktspärras, spacklas, slipas och allt möjligt elände....

Dessutom så är vädringsmöjligheterna sämre nu när vi inte är hemma, men jag ska skaffa en kylare till karet imorogn så temperaturen blir i allafall inget problem. Jag bad dem vara noga med att täta in till vardagsrummet vid målning och dylikt, men måste nog tjata lite på dem om det!

Men det är nog vibrationer och sånt som oroar mest för tillfället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...