PatriksS Postat 5 maj 2007 Dela Postat 5 maj 2007 Går omkring i upgraderingstankar, kikar på större kar, större pumpar, mera ljus m.m. och såg tråden på Reefcentral där en grabb moddat en tunze nanostreamer 6025 så att den ger ca 60 % (!) mer flöde mer än omoddad. En mod som är nästan för enkel att göra, men det fungerar superb enligt flera som utfört den. Smått otroligt - men det har kanske varit uppe redan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 5 maj 2007 Dela Postat 5 maj 2007 Tack för tipset, verkar ju riktigt bra!, nackdelen är väl att garantin ryker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 5 maj 2007 Dela Postat 5 maj 2007 garanti verkar gälla. man ändrar bara på en bit av höljet, man kan köpa nytt hölje som tillbehör om man vill återställa till 'orginal'. (Bekräftat av Tunze reprentant enligt reefcentral att garanti gäller utom just den bit man ändrat på dvs höljet)Enligt tråden på reefcentral så kan enkelt göra om 6025 till en moddad variant med kapacitet som 6045 på 5min och spara ca 300kr.Mao ord man kan köpa 6025 + extra hölja som man kan prova ändra på, genom detta kan man ha valmöjlighet gällande flödet.Se här för mera info:"The 6025 mod reported to produce 200gph more flow, which basically makes it a 6045. The mod is only a five minute job so not that bad. The mod only void the warranty on the cover which is a $10 part. The rest two-year warranty stands."Samma har provats på 6045:"I have 2 6045's so I only mod-ed one to do a side by side comparison.I stuck my hand in front of the to to compare. You can definitely tell a big difference between the two. The mod-ed 6045 has much more flow than the non-mod-ed 6045."Men dubbelkolla själva om garantin mm innan ni börjar modda..~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 5 maj 2007 Författare Dela Postat 5 maj 2007 Det blir mycket mer än vad 6045 ger. På sidan 11 i tråden har man mätt flöden: The results below is the average flow in GPH6025 without any mods: 7056045 without any mods: 9256025 With the mod that eliminates the inside tunnel: 11116025 with the mod that eliminates the inside tunnel and reduces the front plastic (wide flow), with the Jacmyoung stopper : 10786025 with the full blast mod and the cool stopper: 1230.Unbelievable!!! I'm changing all four of my 6025s to the full blast mod. Jacmyoung... did I have the chance to say "YOU'RE DA MAN". Good going buddy. Thanks for all your contributions and bright ideas!!!Det är alltså en skillnad på drygt 500 gph (ca 1 900 l/h) mellan en moddad och en omoddat 6025. Inte illa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 5 maj 2007 Dela Postat 5 maj 2007 ännu mera siffror om 6025,6045 och 6055:"Just a quick recap what the maximum we can get from the modded Nanostreams:6025: 7W, 1,250 gph;6045: 9W, 1,500 gph;6055: 19W, 1,800 gph;6055: 23W, 2,500 gph (warranty voided )The last one can easily be pushed up to 26W, 2,800 gph."~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 5 maj 2007 Författare Dela Postat 5 maj 2007 Å jäklar, hehe, nu är man bra sugen på att ha ett större kar och lite pumpar att experimentera med! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Jag fattade inte riktigt vad dom har gjort. Har man kapat utloppsröret på något sätt?/PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Ser ut som han har kapat röret snett invändigt.Tycker absolut du ska satsa på ett större kar Patrik, det kan aldrig vara fel med ett större =-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 det som jag tycker skiljer tunze från Korallia, är att tunze flyttar vatten längre bort från pumpen, dvs bättre "longthrow" som det heter på högtalarspråk - jag antar att det är den delen som går förlorad om man kapar inner-röret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 bara kapa och prova, köp 'locket' som reservdel om du vill ha tillbaka som orginal. garantin ska gälla enligt andra på pumpen i vilket fall. enligt tabllerna ovan får man mer fart på modifierad 6025 än på orginal 6045 och sparar $.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jojjen Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Men man kan fortfarande trimma sin 6045 med och få ut 1500gph (5700l/h ?) vilket inte är så illa det heller I den amerikanska tråden snackar de mycket om att styra tex 6045 med en Seio kontroller. Är det någon som vet om någon svensk firma säljer dessa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jojjen Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Satte just dremeln i min 6045 och gjorde de så kallade "standard" och "Full blast" modifieringarna.Har ingen möjlighet att mäta flödet men tittar man bara i karet så blev det mer flöde efter modifieringen. Mer storm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Jag provade att köra min 6025 utan lock. Oljudet försvann och det blev ett grymt flöde. Måste dock konstruera något skydd så att inte fiskarna åker in i rotorn./PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Triton Akvarium Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Enligt Seio så ska deras controller bara kunna användas med deras fyra största egna pumpar....Men det kan vara värt att forska i kanske!Jag ska titta närmre på dom vi har i butikenMvh Leffe - tritonakvarium Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2007 Dela Postat 13 augusti 2007 Jag har beställt Seio controller så ett omdöme kommer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 20 augusti 2007 Dela Postat 20 augusti 2007 Jag har beställt Seio controller så ett omdöme kommer.Har du fått controllern? Några visdomsord att delge oss?//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 augusti 2007 Dela Postat 21 augusti 2007 Ja, jag har testat kontrollern litet. Den har en rudimentär programmering där den byter mellan halv och helfart ungefär var femtonde sekund eller minut(er?). Dessutom har den paus när man matar fiskarna och startar automatiskt efteråt. Två uttag har den som lämnar 230 volt där frekvensen sänks för halvfart. Tyvärr går uttagen i fas så vill man köra två pumpar i varsin ände av karet bör man ha två kontroller. Växlingen mellan halv- och helfart sker steglöst så det blir inget knatter i pumpen. Det känns synd att regleringen är så torftig när den har en riktig frekvensstyrd växelriktare inbyggd.Men summerat så är det en måttligt dyr matningstimer som dessutom kan styra pumpar litet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 21 augusti 2007 Dela Postat 21 augusti 2007 Tack för svaret...Nåt du skulle rekomendera eller avråda ifrån? Tex om man har en liten budjet och skulle vilja ha lite våg effekt skulle den klara av att leverera?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 augusti 2007 Dela Postat 22 augusti 2007 Vågeffekt blir det inte. Till det är den för långsam. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 23 augusti 2007 Dela Postat 23 augusti 2007 hm blir allt lite sugen på att skaffa en 6055 och modda den! Verkar vara en väldans smidig pump! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.