Gå till innehåll

Fridykning med vithaj!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Respekterar djuret, vet inte om jag vill kalla dykaren för dumdristig eller omdömmeslös när han tar fatt i fenorna och dras med. Men det var en otrolig film, polaren ska ner till Sydafrika i november, skickade länke till honom, får se om han blir taggad nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har dykt i Sydafrika (i bur). Jag skulle inte rekommendera denna övning när vithajarna jagar säl. Vithajen är en av det inteligentaste fiskar som finns och dessutom varmblodiga och förlitar sig på överraskningsanfall underifrån. I filmen tycker jag de mest är nyfikna och äter inte människor som de spottar ut vid misstag (vi smakar väl inte gott)..men jag har sett dom jaga säl..

Se deep blue planet där dom har fantastiska bilder på säljakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow. har sett sådana filmer innan och även sett flera som åker med i ryggfenan. hajen verkar inte ha något emot det.

Detta är helt klart va en av mina största drömmar att få göra, fridyka med vithaj. Och nån gång ska jag göra det.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

har sett en dokumentär om detta, jag tror att killen som gör det är från samma program, han jobbar dagligen med dem och har upptäckt om de är aggresiva eller "harmlösa" han sa i en intervju att han hade "utvecklat" rörelser som inte skrämde hajar så att det jagade upp dem eller nåt sånt, man måste ju vara VÄLDIGT försiktig och avslappnad, har läst att en vithaj kan avgöra om man är sjuk eller trött skadad eller frisk, med hjälp av sin nos som är vildigt känslig..

Han åkte också till ett rev och gjorde samma sak med revhajar, lockade dit dem mot sej med mat eller något liknande och tog sedan emot dem med händerna (höll dem lätt runt nosen) och började klappa hajarna längst med huvudet upp till fenen, de kom då in i ett avslappningsläge, som om de sov, så han kunde lyfta dem, utan att de reagerade!

Väldigt spännande program, gick på animal planet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...