Gå till innehåll

stort akvarium - Saltvattenspool - marknivå


wrang

Rekommenderade inlägg

Sun Powered Reef

Hello Friends.

The dream of every reeffer is to replicate the most natural elements of nature into our homes, the reffers nightmare ...the electrical costs... $$$$$$$$

Natural and Cheap was the goal to me.

I came about e check all the factors:

Temperature

I live in Portugal, a temperate contry, not to hot, not to could.

Sunlight

Kolla in detta akvarium. Riktigt coolt att han kör det utomhus och att man ser allt uppifrån

DSC01278.JPG

DSC01274.JPG

Sun Powered Reef

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag bott i Portugal och helst då vid kusten, så hade jag gjort det samma fast i en ordentlig pool, så man kunde snorkla runt i den och leda vatten från havet direkt ner i poolen och sedan via en överrinning och returpump tillbaks i havet.

DET hade vart coolt. :)

Fast nice att kunna utvinna solens naturliga ljus på det viset, hade kanske vart roligare för ägaren att haft akvariet upphöjt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att det där va ganska meningslöst.

Vist smart att man kan använda solen och att tempen är bra men hade det inte varit coolare om man gjort det mycket störe.

Har men endå inget ljusproblem så är det ju bara att köra på.

Sen hade jag plaserat det i en sluttning eller nått så att man kunde se in från minst en sida.

Har för mig att det är nån här på forumet som har en damm där man kan se in från ena sidan.

Just nu är det ju bara en damm med roliga fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men en bra fråga, hur går det när det rengar. Salthalten måste ju sjunka..

annas är det riktigt coolt. hade dock gjort den större för hajar :)

jag har funderingar på att göra nått liknande fast en innomhus "damm" för hajar/rockor när jag har eget boende där det finns plats.

edit: såg att det va glas över hela.. så kan det ju inte regna in.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att man bor i norra delen av världen, rolig ideé men för litet akvarium.

Hade jag bott i Portugal och helst då vid kusten, så hade jag gjort det samma fast i en ordentlig pool, så man kunde snorkla runt i den och leda vatten från havet direkt ner i poolen och sedan via en överrinning och returpump tillbaks i havet.

DET hade vart coolt.

Fast nice att kunna utvinna solens naturliga ljus på det viset, hade kanske vart roligare för ägaren att haft akvariet upphöjt.

Klart någotning värt att filma.

Jag har haft tankarna på solenergi sedan jag såg en bild med ett akvarium i Australien som belystes av takfönster formade som klot. Fönstrena ledde ner ljuset genom reflekterande rör och det såg jäkligt läckert ut.

Funderat lite och spånade lite på ett "fönster-nano-akvarium" som man kan ha fraggar i för länge sedan. Något som inte drar någon el nästan och kan sköta sig självt utan allt för mycket pyssel.

Solen skall alltså inte lysa rakt ner i akvariumet pga att det förmodligen skulle bli tokvarmt och framrutan full med alger på nolltid. Kommer förmodligen aldrig orka slutföra experimentet så jag kan lika gärna visa hur det var tänkt.

post-2577-14468914046014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solljus måste inte nödvändigtvis innebära alger... Bästa ljuset är solljuset!

Att man får alger i sötvattenskar pga solljus innebär att man inte haft tillräckligt med ljus för att trigga algerna innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då är det möjligt att placera ett saltkar direkt i solen vid ett fönster. Enda problemet blir värmen isåfall eller hur?

Exactemundo!

Mina koraller spärrar upp sig jättefint när solen letar sig in i karet, något som jag lär se mer sällen när nya karet kommer igång... :sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då är det möjligt att placera ett saltkar direkt i solen vid ett fönster. Enda problemet blir värmen isåfall eller hur?

Sedan får man placera alla koraller på botten så dom inte står i skuggan av stenar.

min burk får direkt solljus under seneftermiddagen (vilket långt ord..) och kvällen. iaf halva burken, och korallerna på den sidan verkar bara gilla det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska alltså gå utmärkt att placera ett nano direkt i fönstret så att solen lyser i, igenom och på akvariet. Då borde det räcka med ett komplimenterande ljus på mörka höstdagar och vinterhalvåret.

Slutsatsen jag drar av detta är att man behöver kylfläktar ifall det blir för varmt i karet, och en mindre värmare för att hålla uppe temperaturen på kvällarna.

1st cirkulationspump eller invändigt filter

1st extraljus T5 eller liknande

1st doppvärmare

Det är alltså det som absolut behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...