Gå till innehåll

Nytt bygge av en T5 ramp 8x39watt - Klar


wrang

Rekommenderade inlägg

Hallo. Min armatur har en plexiglaskiva som skydd och fläktar som ventilerar ut värmen så då funkar det med vanliga hållare på samma sätt som många andra armatuer har.

Nja 50:-/st är ett bra pris brukar ligga runt där då man sett på andra butiker oxså

Ja det är inte billigare att bygga om man börjar räkna på det om man ej nu får tag på billigare saker ;)

T5 rören får man räkna med från 180-230:-/st så detta är den dyra delen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej...det var ju förståss intressant. En plexiskiva säger du... Tar inte den bort en hel del ljus även om den är ren och gulnar den inte med tiden? En 1mm skiva på Silvan kostar ju inte många kr att köpa i rätt storlek.

Borde ju vara perfekt för att slippa få ner en hel del av värmen i karet. Plexin borde ju vara en bra skiljevägg mellan rör och vattnet, särskillt om man som du monterat fläktar som suger ut värmen uppåt ur rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det tror jag inte har bra ljus i karet och det gäller att köpa rätt plexiglas även plexiglas har en färg som glasskivorna i karet Jag köpte en 3mm transparent plexiglas skiva. Å gulnar skall den ej göra å skulle det inträffa så får la man köpa en ny ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du vet Christian funderar jag på att bygga en egenlysramp och jag har blivit mycket inspererad av denna ramp då den är snygg och tunn. Jag har ändock ett par funderingar på ditt bygga som jag inta har hittat svaret på här.

Du var inne på led lampor i rampen men valda att inte ha dem. Varför valde du bort detta?

Du har valt plexiglas som skydd ner mot vattnet Jag har i en annan tråd blivit rekomenderad att använda en acrylskiva då det är så det görs i fabrik. Hade du den funderingan någon gång?

Du satte fläktarna mitt i rampen. Bode det inte bli ett bättre luftflöde om du satta dem i ena änden och hade luftgaller i andra så at du får ett jämt flöde genom hela armaturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har valt plexiglas som skydd ner mot vattnet Jag har i en annan tråd blivit rekomenderad att använda en acrylskiva då det är så det görs i fabrik. Hade du den funderingan någon gång?

Plexiglas är handelsnamnet på platta acrylskivor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du vet Christian funderar jag på att bygga en egenlysramp och jag har blivit mycket inspererad av denna ramp då den är snygg och tunn. Jag har ändock ett par funderingar på ditt bygga som jag inta har hittat svaret på här.

Du var inne på led lampor i rampen men valda att inte ha dem. Varför valde du bort detta?

Du har valt plexiglas som skydd ner mot vattnet Jag har i en annan tråd blivit rekomenderad att använda en acrylskiva då det är så det görs i fabrik. Hade du den funderingan någon gång?

Du satte fläktarna mitt i rampen. Bode det inte bli ett bättre luftflöde om du satta dem i ena änden och hade luftgaller i andra så at du får ett jämt flöde genom hela armaturen?

Tackar

Anledningen att jag valde bort dessa är att jag ej fick plats med det hela och att det ej var så billigt tänkte så här. Köra med 7st T5 och 3x3st Led 3led kostar mer än 1st extra T5 så här var snålheten framme

Skulle jag göra om rampen nu så hadde jag byggt utan fläkt helt å hållet och kört med perforedad plåt istället. Satte fläktarna i mitten då andra har det som orginal.

Det viktiga är att man har lika stort insug som utblås så igentligen så skulle jag haft 2st 80mm hål som inblås oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gör du mig tveksam igen. Jag som var inne på att ha 4 hål för insug/utblås varav 2 med fläktar. Nu säger du att du bara hade gjort perforerad plåt som lock. Varför inga fläktar?

Jag är dessutom inne på att använda en playwoodskiva som lock. Vad har du nyttjat för material?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja då ber jag om ursäkt om jag gjort dig tveksam. :smiley9:

Har läst en massa att T5 lysrör har det bästa ljusutbytet med 35-45grader runt rören. Har ej lyckats med detta utan att köra på fläktarna på max å jag är ljudkräsen så in i norden och har sneglat på Korallenzuchts senaste armatur å där har de inga fläktar. Undra varför de inte kör med detta om det ändå funkar utan fläktar?. Bara man har bra ventilerat ovan rör och drosslar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe så sant om jag hadde tänkt tillbaka så hadde jag nog skaffat den där profilen som stigigemla föreslog innan i tråden

Sidoprofil 1 »

Verkar vara lätt att få till det snyggt å man får en slimmad armatur ändå

http://www.solectro.se/Products/Category.asp?SectionId=873

De jag byggt med idag är en playwoodpanel. Är skönt att kunna skruva rätt i trät än att behöva kanske använda mutter eller gjänga om man väljer nått annat material

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...