Gå till innehåll

fattat principen


Nifcoo

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är just nu i planeringstadiet av mitt saltvattenskar och jag tänkte bara kolla med er om jag har fattat principen.

Jag tänker köra med ytavrinning och borrat hål i avrinningsboxen eller vad man ska kalla det. Dock utan sump

Här är en liten snabbskiss på karet överst märkt 1 sen kommer då avrinningsboxen (2) vattnet rinner ner under karet till en spann/hink/kar (3) där jag plaserar en skummare (den svarta grejen på bilden) därifrån tar pumpen/filtret (4) vattnet och drar ut vattnet ur slangen som är röd på min bild och pumpar tillbaka det i karet med slangen som är mörkblå på bilden. Har jag fattat principen rätt ?

principda7.th.png

klicka för större version

Tacksam för snabbt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar, vad skönt att jag äntligen fått grepp om det här.

Det är frustrerande att vara nybörjare ibland :D

Jag tror faktist att jag ska försöka köra på en pump/filter som står utanför då jag hittat en som är förberedd för uvc vilket vad jag förstår ska vara väldigt bra ?

Har du eller någon annan erfarenhet av uvc, är det något specielt man måste tänka på ? kan det föra det något negativt med sig också ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock utan sump
nummer 3 i din skiss är det man brukar kalla sump ;)

Om jag fattat det rätt så är 4 på din bild en extern pump.

Skippa den och kör en vanlig pump istället som du lägger direkt i sumpen.

Pumpar med inbyggda UV är värdelösa för saltvattensakvarier skulle jag vilja påstå. Satsa på ett riktigt UV istället.

Annars så ser det bra ut tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahaa är det sumpen... även om jag inte har något alls i den förutom vatten som tappats direkt ifrån akvariet samt en skummare ?

jag trodde man hade en massa filter och grejer i sumpen, aktivt kol, svampfilter, sand och annat skit, att de skulle vara massa olika lager på detta samt att det skulle vara minst två kammare osv. ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen har egentligen inga måsten för at få kallas sump. Vilket utrymme som helst som är avskiljt från huvudkaret för att utnyttjas till undanstoppning av teknik kan nog kallas sump, sedan vad det innehåller är upp till var och en. (Ingen sump är den andre lik, såvida den inte är fabriksbyggd och innehåller samma teknik.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David!

Kul att du har mycket tankar om ditt framtida kar. Om du ställer frågor och söker här i forumet kommer du kunna få ett bra kar. Jag vet nu in te alls hur stort kar du funderar på att ha men jag skulle ändå str'va efter att ha sumpen så stor sam möjligt även om det bara sitter en pump och en skummare där. Anledningen till detta är at saltvattesnkar har en stor avdunstning och det som försvinner skapar en brist i sumpen. Om man nu bygger sumpen hyfsat stor bör man få in en mellan vägg i sumpen i syfte att ta bort så mycket bubblor som möjligt där då du inte vill få upp bubblorna i huvudkaret!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat det rätt så är 4 på din bild en extern pump.

Skippa den och kör en vanlig pump istället som du lägger direkt i sumpen.

Vanlig pump istället ? menar du en sån vanlig pump med filter som man har i sötvattensakvarier, hur får man då tillbaka vattnet i karet för de går väl inte att koppla slang/rör till dem ?

Oavsett vilken pump jag väljer att köra, är det rätt tänkt av mig att jag då bör plocka ut filtret i denna och istället lägga i levande sten ? Kanske lägga några kg

levande sten direkt i själva sumpen också ?

Föresten på tal om levande sten hur stora är dem egentligen... hehe.. Nä men säg i snitt 1 kg levande sten, hur stor yta tar en sådan upp egentligen ?

Hej David!

Kul att du har mycket tankar om ditt framtida kar. Jag vet nu in te alls hur stort kar du funderar på att ha men jag skulle ändå str'va efter att ha sumpen så stor sam möjligt. Anledningen till detta är at saltvattesnkar har en stor avdunstning och det som försvinner skapar en brist i sumpen. Om man nu bygger sumpen hyfsat stor bör man få in en mellan vägg i sumpen i syfte att ta bort så mycket bubblor som möjligt där.

Lycka till!

Ja det är mycket tankar och funderingar, änsålänge har jag väl inget riktigt 100% bestämt ännu och har ännu inte köpt en endaste pryttel. Jag vill inte på något vis förhasta mig så väntar så länge jag kan, har redan suttit och läst här i ett antal veckor utan att regga mig så :)

Det som dock är någorlunda "bestämt" är att mitt kar kommer vara nånstans runt 250-260L sådär, någon form av möbelakvarium där jag ska försöka få plats med sumpen osv i möbeln under. Hur stor sump anser du att man bör ha, hur många liter ? Kan du inte rita en liten snabb paintskiss och posta likt den jag gjorde mest för att förklara principen med mellanvägg du pratar om. Vi människor tenderar till att förstå så mycket bättre om man talar genom bilder istället för skrift :D

BTW, vattenpåfyllning görs med fördel i sumpen istället för i huvudkaret ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör helt rätt i att ta det lugnt och fundera länge för det är en stor del av hobbyn, i alla fall för mig. Hur stor sumpen ska vara beror på så mycket men grunden är att den kan inte vara för stor om den får plats och du ka komma åt att den på en bra sätt. Ska den stå under karet i möbeln bör den ju få plats där. ;)

Vart du fyller på vattnet är en smaksak. Är det så att du fyller på manuellt kan det vara en fördel att göra det i sumpem för då hinner vattnet blanda sig lite mer innan det kommer ut i bland det levande. Det finns levande som dör av sötvatten.

Visst kan jag rita en skiss på hur jag menar mellan vägg. Tycker dock du ska läsa denna artikleln https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=39 innan för på den bilden syns bubbelfällan tydligt. Den sumpen går att förändra för att passa för dina behov och du kan ta bort den helt och hållet. Jag har tagit den som gruns själv men gjort om för att passa mig. Om du bläddrar i denna tråden så kan du se hur jag resonerade i min tanke när jag började.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag rita en skiss på hur jag menar mellan vägg. Tycker dock du ska läsa denna artikleln https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=39 innan för på den bilden syns bubbelfällan tydligt. Den sumpen går att förändra för att passa för dina behov och du kan ta bort den helt och hållet. Jag har tagit den som gruns själv men gjort om för att passa mig. Om du bläddrar i denna tråden så kan du se hur jag resonerade i min tanke när jag började.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700

Tack så mycket, den där skissen hjälpte mig jättemycket, nu måste jag bara fundera på hur stor sump jag ska ha. Har inte måtten på möbeln ännu så vet inte riktigt vad som får plats. Men hur var det nu, du räknade på 100l sump till ditt 400l kar ? då borde jag rent teoretiskt klara mig på 50-60l sump till mitt 250l kar ?

Står jättemycket intressant i din tråd som jag säkert kan få användning för också, har bara läst igenom som hastigast men ska läsa mer grundligare vid tillfälle :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gällande storleken på sumpen så finns det inget måste, ta det största du får plats med under möblen förutom det som ej sak stå i sumpen, har en tendens att bli trångt ibland.. har du stor sump får du större total vattenvolym, eller kan dela av den med ett fack för vatten (utan salt) till automatisk påfyllning av avdunstat vatten.

som referens kan jag säga att jag har vanligt standard akvarium på 60liter till sump för 250liter akvarium, vilket passar mot dina uträkningar.

bild på min sump:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=129747&postcount=11

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej vad bra :)

kan du tippsa mig om så små dränkbara pumpar som möjligt som man kan använda för att föra tillbaka vattnet till karet med hjälp av slang/rör. Ju billigare desto bättre... Nää det är inte så att jag inte räknar med att få lägga ut en del pengar men det är inte som att jag kan trolla fram dem med knäna iheller ;P

Föresten, vet inte varför alla snackar så himla mycket om översvämningar för, det kanske är något jag har missat iofs. Men om man tänker att man kör ytavrinning genom borrat hål i karet så kommer det ju sluta rinna såfort det kommer precis under nivån av ytavrinningen, så länge man ser till att sumpen är tillräckligt stor, dvs så länge det inte kan rinna ner mer vatten ifrån karet till sumpen än som får plats där så kan ju inte den översvämmas även om returpumpen får strömavbrott och karet kan ju som sagt inte översvämmas tack vare ytavrinningen...

Så lösningen på det hela borde ju vara att man först fyller karet till en strax under ytavrinningen sen fyller man inte på mer i karet utan fortsätter istället med att fylla sumpen till den nivå man finner lämplig, när detta är klart startar man returpumpen/pumparna som givetvis har "påfyllningen" ovanför vattenytan i huvudkaret så inget baksug kan inträffa vid eventuellt framtida strömavbrott. Då så kommer vattnet ifrån sumpen att gå upp i karet som fylls på tills det når ytavrinningen då det omgående går ner i sumpen igen.. Är inte detta ett 100% säkert översvämmningsskydd + lite marginal för avdunstning eller har jag nu gjort bort mig totalt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört tidigare med Aquabee Up 2000/1 som är en billig pump. tror jag har en extra om det skulle vara intressant då du bor i Lund och jag i Malmö.

strömavbrott och översvämmning blir om det blir hävert på fel håll, dvs från där returröet kommer ner i akvariet baklänges till sumpen. Detta om man ej har tex. hål som tar in luft uppe vid akvariet tömmer man akvariet tills returröret suger luft, vilket kan vara mer vatten än sumpen klarar. Blir alltid en del vatten 'extra' från rören mm som alltid kommer ner, så gäller ha lite marginal.

själv har jag hål + returröret nära ytan + volym i sumpen så det räcker vid strömavbrott.

tänk med på att strömavbrott ej alltid händer när man är hemma, så det måste "lösa sig själv" när strömmen kommer tillbaka.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant, absolut. Vad skulle det kunna tänkas att du vill ha för en såndäringa ?

Ja absolut uppstår det en sådan eftekt så är ju översvämmning ett faktum om man inte har väl tilltagen sump. Men som jag skrev undviker man ju detta genom att sätta återrinningsröret ifrån returpumpen ovanför vattenytan dvs ovanför ytavrinningen, då kan inget annat än luft komma ner. Detta förutsätter ju dock att man klarar av det extra porlande som då uppstår :) eller är jag fel på det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer att du kan sätta den ovanför ytavrinningen, men som du säger blir porlande, samt massa luftbubblor och saltstänk i tex ljusarmaturen mm.

jag hade undvikt det om möjligt, sätt returröret högt upp vid ytan som jag har det på en av bilderna på länken som jag lade in. eller borra hål precis under vattenytan.

gällande pumpen, hör av dig på PM så kan vi lösa det, (ej hemma i helgen så får bli nästa vecka isåfall).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läsy din och Henriks diskusion och saknar en parameter i diskusionen om översvämning. Om det kryper ner en snigel i röret från huvudkaret och vattnet pumpas upp från sumpen som blir tom ska även det vattnet få plats i karet.

EDIT: Du frågar om pumpar. Du kommer troligen behöva köpa pumpar från handlare också. Tips till dig som nybörjare är att leta reda på en handlare som har bra priser som verkar vara bra att ha att göra med. Kolla runt lite bland dessa länkar där du har i stort sett alla handlare som syslar med salt i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läsy din och Henriks diskusion och saknar en parameter i diskusionen om översvämning. Om det kryper ner en snigel i röret från huvudkaret och vattnet pumpas upp från sumpen som blir tom ska även det vattnet få plats i karet.

Där sa du någonting faktist, får försöka komma på en bra lösning för detta utan att det ska till en massa backventiler, nivåvakter osv. Dvs en simpel lösning för att göra alla rör "snigelsäkra" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i backventiler då dfe inte är driftsäkra så länge pga att det samlas massa skit i karet. Säkerställ att vatten får plats oavsett vad som kan tänkas hända. Sedan kan du ju allltid ha brunn i golvet i det ruimet du har det i.

Vill du ha teknik som styr det hela rekomenderar jag att du funderar på nivåvakt!

Jag tycker du ska åka hem till någon som har ett kar och se hur det ser ut. Helst någon som har samma storleksklass som du funderar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas:

Problemet du beskriver ovan kan lösas med ett extra rör ner i sumpen som sitter ovan nivån i huvudkaret, längst upp mot kanten av karet, och som används enbart om nivån däri stiger och riskerar att svämma över. En sådan lösning tror jag dessutom att Henrik har i sitt kar. Detta rör är bara rakt ner så att säga och är för att man inte ska få översvämning ifrån huvudkaret. Till detta kan man koppla ett fuktalarm som ljuder då det kommer vatten i detta röret så man kan undersöka saken om man är hemma. Sker det när man inte är hemma så får man hoppas man inte har grannar som störs av alarmet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det stämmer som Sillen, Laggeman skrivit ovan.

Jag hade översvämmning pga en snigel satte sig fast i röret till sumpen.

Så har gjort så sniglar ej kan komma in i röret + extra rör för överinning 'in case of emergency':

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=159748&postcount=121

David, du kan komma förbi och kolla om du vill ngn dag om du är intresserad av lösningar med rördragning, tips mm, är dock ej hemma denna helgen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy!

Jag har ju tidigare läst om Henriks lösning men hade inte minnet av den. Det är en smart lösning.

David!

Som du ser finns det massor av smarta lösningar på hur du kan bygga ditt kar. Jag tycker du ska ta chansen att åka hem till Henrik och se hans lösning för han är duktig. Sedan tycker jag att du ska rita upp en skiss på hur du tänker lösa just ditt kar för du kommer säkert få massor av bra tips på typ det som du nyss fick av Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...