Gå till innehåll

Nakna kablar


matte54

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag tänkte fråga lite elkunninga saltisar angående min ihopkoppling av ljus nu

jag har mina spiderlight reflektorere och coralvue ballaster men färdigskalade sladdar bara att dra ihop.

Men eftersom själva "skarven" kommer va i närheten av akvariet, kanske lite inte 100% säker från vattenstänk/fukt vad bör jag koppla ihop dessa runt, jag har funderat på kanske krympslang eller nått i den stilen?

vad säger ni?

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krympslang så långt in över kabeln och fästet som möjligt är nog att föredra.

Sen kan du, om du är säker på att din koppling håller och inte är i behov av att byta ut kabeln senare, smeta silikon eller annan massa över det samma, gjuta in den så att säga. På detta sätt kan man minimera riskerna kortslutning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet säger att man ska välja bra klämkontakter om man ska klämma och att göra det bra. De som du klämmer ihop och de sedan skär in i kabeln ska du undvika. Är du bra på att löda bör du göra det men bara om du är bra på det. Sedan tejpar du med bra eltejp då det är det bästa du kan ha på om du inte tar vulktejp först. Har du vulktejp tar du den först och sedan vanlig eltejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eltejp är inte speciellt bra enligt min erfarenhet. Tejpen kan lossna och lämnar en kletig hinna efter sig, samt att den inte är speciellt tät.

Vulktejp är bättre, men som Leif skriver ovan så är en kopplingsdosa det bästa alternativet om det är en förlängning av kablarna det handlar om. Är det inkopplingen av kabel i lampfästet som oroar dig, så är nog krympslang så långt in det går och sedan en tätande massa ovanpå detta att föredra. Men se till så att massan torkar innan du testar lampan, kan bli en otrevlig överaskning annars. POF! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar va tätning med diverse krympslang och tejp som gäller, detta är bara en mellankoppling eller vad man ska säga eftersom allt kom i detta skicket så att säga, bifogar en bild så jag kan visa vad jag menar... min el kunskap är inte direkt den bästa :)

576kablaren7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle använda en kopplingsdosa i detta fallet, en enkel och smidig lösning samt att det ä lätt att koppla i en ordentlig dosa. De har dessutom gummimembran där kabeln går igenom vilket är bra i ditt fall. Sen anske det inte är den snyggaste lösningen, men om man inte ser kopplingspunkten så hade iaf inte jag tvekat.

Berätta gärna hur du gör. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man inne i MH armaturer som säljs på marknaden är det oftast "sockerbit" eller pressade skarvdon(vanliga koppla in bilstereon typ), Giesemanns armaturer har nån multikontakt som inte är sköljtät (min är nog 6år gammal, men jag tror det ser likadant ut ännu)

Biltema, clas olson mfl, brukar ha sköljtäta skarvdosor/kopplingar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...