Gå till innehåll

Naso - och hur man kan låta sig luras.


Christer T

Rekommenderade inlägg

Min första Naso, en lituratus köpte jag för ungefär ett år sedan. Den skulle naturligtvis växa sig alldeles för stor för mitt 220 liters kar men jag hade problem med en alg, Lobophora variegata och Nason var det som rekommenderades. N-lituratus-02-060404.jpg Den gjorde sitt jobb otroligt effektivt och efter två veckor var alla L variegata som den kom åt borta. Under tiden hade jag blivit väldigt fäst vid fisken, den var nyfiken, alltid aktiv och inte det minsta aggressiv mot någon annan fisk.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Tyvärr dog den efter ca 4 månader, jag förstod inte då varför men nu i efterhand vet jag nog varför. Den åt bra av ON formula one och two samt Artemia men blev ändå magrare. Den fick sannolikt inte tillräckligt med ersättning för dom alger den är beroende av.

<o:p></o:p>

Efter en tid utan min Naso så började L variegata komma tillbaka. Efter moget övervägande och när jag insåg att jag inte kunde bekämpa algen på annat sätt så köpte jag en ny Naso, denna gång en elegans. 070510-Naso-elegans.jpg Den var precis lika effektiv den och nu tror jag mig veta hur att få den att må bra även när det naturliga matförrådet tagit slut. 3-4 ggr i veckan stödmatar jag med ”Julian Sprung’s Sea Veggies” oftast ”Purple Seaweed” men även ”Green Seaweed”. N elegans har nu också fått ett större hem på 580 liter, naturligtvis även det för litet för en fullvuxen Naso.

<o:p></o:p>

Jag hade nu lärt mig att tycka mycket om dom här fiskarna och när jag i vintras köpte boken ”Reef Aquarium Fishes” av Scott W. Michael så öppnade sig en möjlighet till en mer permanent lösning utan att skaffa ett akvarium på över en kubikmeter. Det finns en Naso som bara blir 27 cm! N vlamingii. När jag så under våren hittade N vlamingii hos en av dom lokala fiskhandlarna så slog jag till direkt, litade helt på Scott W. Michael och bortsåg från säkert både uttalade varningssignaler och dom jag själv borde ha sett.

<o:p></o:p>

Från att ha varit mindre än N elegans vid inköpet har den nu passerat och är största fisken i burken. 070510-Naso-vlamingii.jpg Den har på en dryg månad säkert vuxit till 150 % av inköpsstorleken och visar inte ett tecken på att bli av med ”ungfärgningen”. Men det är en härlig charmknutte……..som jag förmodligen ganska snart får göra mig av med. Dom 27 centimetrarna skulle förmodligen ha varit 27 inch. Är det någon som har numret till Skansenakvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig liten berättelse! :)

Är själv sugen på en Naso Lituratus .. blir till att hårdplugga vad alla fiskar skall äta. Har en kirurgbok som heter "Surgeonfishes Rabbitfishes and their relatives - A comprehensive Guide to Achanthuroidei" av Rudie H Kuiter och Helmut Debelius.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Trots allt ligger Sveriges ända korallrev på framsidan, kanske inte i klass med Röda havet men ändå. Utan för Koster öarna tror jag. Och där simmar inga sötvattens-fiskar typ Aborre och Gäddor som trivs ypperligt i Stokholmstrakten.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...