Gå till innehåll

Gröngölingsfrågor om saltstart


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag funderar själv på att dra igång ett första saltvatten. Jag har ett 230 L akvarium på ramställning fnv, med taskig ramp och käckigt täckglas. Jag måste väl ha ny ramp överlag om jag skall ha kvar det. Jag har också nosat rätt på ett fräscht Rio 400. Jag är värsta grönisen på salt, så jag försöker titta på folks lösningar - Juwelakvarierna har ju sin filterburk - är det vettigt att bygga om den som ett avrinningshörn tro? Om det blir 400 l vore det skönt med en riktig sump under. Hur löser man det annars? Borra hål i glaset verkar ju livsfarligt, och dyrt om det skiter sig...

Vad rekommenderar ni för utrustning till 230 l (hur bygga bra belysning t ex?) resp Rio 400? Jag har tittat runt, men jag har väldigt svårt att få rätsida på planeringen om jag skall vara ärlig. Akvariet måste vara täckt, annars ligger katterna där på 5 röda - de försöker få ut allt i mina akvarier på mattan, speciellt växterna, men även fiskar har de lyckats dra upp.

Jag gillar räkor och kräftdjur över lag (och clowner, men det gör väl alla), men samtidigt har jag velat ha drakfiskar sedan jag var 5 år gammal, och de lär väl sätta i sig smådjuren antar jag. Om de inte lämnar putsarräkor ifred, någon som har erfarenheter av att starta upp drakakvarium? Jag har läst att de kan vara rätt skygga, och tråkigt inaktiva.

Mycket frågor har jag, men efter att jag jobbat extra över semestern borde jag ha råd att dra igång skarpt! Jag måste reda ut vad jag vill och kan göra innan dess, så jag är tacksam för all feedback!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Juwelburkarna är ganska så lätta att ljussätta ordentligt.

Jag köpte en 4mm alu-plåt som fick ersätta orginalet. I det satte jag så¨många T5:or som det fick plats (4 i mitt fall).

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070057.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070059.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070054.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070003.html

Med locket på så behövs fläktar. Jag kör 2 st 80mm PC-fläktar, det räcker gott.

Sök på "sump borra" så hittar du info om hur du borrar !

EDIT: Jag missade en sak, det kan vara läge att sänka vattenytan några cm för att det inte skall stänka upp elände på rör/reflektorer. Det löses enkelt med reklamtejp för några tior.

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070779.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra skummare, några lysrör och en sump, sen har du ditt drak och clown-kar färdigt!

Och det är absolut inga problem att borra sitt kar själv, jag har gjort mitt 3:e hål i "dyra" akvarium utan problem! Sök o läs på forumet, du har ju hittat hit! Välkommen fresten!

Jag tycker lätt du ska ta det stora, 400liter e perfekt, du kan ha roliga fiskar och kan växa i det. Efter ett tag köper du nytt ljus, lite mer teknik och då har du vuxit ut 200liters-baljan, så ta rätt med en gång. Och då ingår sumpen!

En sump är guld värd att gömma all teknik i,som dom flesta brukar få, förr eller senare, så kör på det med en gång.

Vill du ha koraller; mer ljus, vill du bara ha fiskar(och räkor!)så behövs det inte så mycket ljus. Köper du en T5-ramp är det lätt att köpa en till eller några MH-lampor, det går alltid att "uppgradera".

Sist men inte minst, tålamod! Åtminstone säger alla så........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon bild på det färdiga locket med fläktarna? Hm. Jag gillar Juwelmöbeln, men då får man ju inte plats med sump förstås.

Och då ingår sumpen!
Menar du avrinningshörnet på Juwelen? Man vill väl ha en sump under akvariet, på hjul helst då. Fast då får man ju kasta Juwelmöbeln i slutändan. typiskt, när man ändå betalar för den!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, jag menar att du skall välja en riktig sump med en gång. Och varför måste sumpen ha hjul? Gör du den bara så att du kan ta ut allt, för rengöring eller allmän service, kan du ha kvar möbeln och äta kakan.....typ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att du intresserat dig för denna hobby. Jag tycker det första du ska köpa dig är en bra bok och läsa på. Personligen rekomenderar jag den som Daniel Knop har skrivit. Jag är rätt säker på att den finns hemma på akvariehobby vilket gör att den är lätt för dig att köpa. Om inte brukar de flesta nät handlarna ha den och även triton i Täby. Jag tycker dessutom du ska ta och titta på några och skaffa dig insperation.

Läs sedan et gäng med uppstartstrådar här under mitt första akvarium samt även lite under artiklar. Sedan när du läst frågar du på det du inte förstår så kommer du få massa bra tips!

Lycka till!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med Juwelkaret är ju att det står på två skåp med hylla emellan, så platsen för sump blir liten. Har någon sett en lösning på det?

jag hade en idé en gång med ett juwel.. tänkte då ställa en liten sump i varje skåp. i de ena tänkte jag ha vatten ner från burken, skummare och värmare, sen koppla ihop dem med ett pvc-rör under hyllan i mitten och i andra sumpen tänkte jag ha en liten bubbelfälla och returpump.

Välkommen till SG Mattias.

Om juwelakvariet, är det inte bara att ta bort mittenhyllan?

inte så snyggt med en sump som kikar fram mellan skåpluckorna? och hållfasheten kanske försämras om man börjar kapa upp.. men det kanske skulle gå om man förstärkte möbeln och kanske att refugium i mitten, mellan skåpluckorna.. lite roligare att titta på iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till denna underbara värld!

Innan du börjar planera kolla in ett eller fler saltkar som är igång, detta för att skapa en egen uppfattning och få snabba men bra råd.

Jag frågade en massa här på guiden och fick massor av råd, dock missade jag en hel del småknep som hade varit guld värda nu i efterhand.

Om du vill får du komma hem till mig (också en Mattias) och bombadera med frågor. Alltid kul att träffa likasinnade =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en länk om ett ombyggt Juwelkar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13172

Jag har själv haft ett 420-liters Juwel, men sålde det då det blev klart att vi kunde köpa hus och jag blev sugen på en annan form på kar också. Inte mycket att se, men iaf:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14336

Hoppas du får svar på dina frågor i dessa trådar, annars får du komma med fler! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massa å massa, jag tyckte personligen det var ett ganska konstigt inköp. En massa putsarfiskar och Sabae klovner (Sabae e ju grymt snygga) och lättskötta. Kirurgsorterna var ju inte precis nybörjar firrar. Lusstigt att dom inte köpte in några knappar, eller nybörjar koraller?!

Däremot köpte dom in några anemoner, hur tänker man då? Anemoner är ju långt mer krävande en skivisar, mjukkoraller eller knappar. Anemon disskussionen har dykt upp förr.....

Viktigt är att inte falla för allt tyckande, bilda dig en egen uppfattning och lyssna inte på allt du hör. Finns såååååå många teorier, i denna hobby tror jag inte på rätt eller fel. Bara mer rätt och mer fel =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara att de kryssat för putsarfisk på beställningsformuläret, och sen har det kommit en hel drös på en gång. Likadant med clownerna. Anemoner är ju en känslig fråga, men det finns ju de som håller dem relativt länge i sina burkar, och det kommer säkerligen vara fler i framtiden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massa å massa, jag tyckte personligen det var ett ganska konstigt inköp. En massa putsarfiskar och Sabae klovner (Sabae e ju grymt snygga) och lättskötta. Kirurgsorterna var ju inte precis nybörjar firrar. Lusstigt att dom inte köpte in några knappar, eller nybörjar koraller?!

Däremot köpte dom in några anemoner, hur tänker man då? Anemoner är ju långt mer krävande en skivisar, mjukkoraller eller knappar. Anemon disskussionen har dykt upp förr.....

Viktigt är att inte falla för allt tyckande, bilda dig en egen uppfattning och lyssna inte på allt du hör. Finns såååååå många teorier, i denna hobby tror jag inte på rätt eller fel. Bara mer rätt och mer fel =-)

Mja massor var det väl inte men en hel del mer fiskar än vad dom brukar ha inne, hoppas att dom börjar med korallerna till hösten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick inte så bra eller nåt me korallerna?!

Dom skulle ju ha igång saltakvarierna för ca8mån sedan, men dom hade nog lite för brottom och fick algbaljor istället. Hoppas det går bättre nu när dom tar det lite lugnare. Tyvärr är dom inte igång förnst i höst misstänker jag, dom ligger väll lågt i sommar misstänker jag.

Tips!

Om du nu tänker köra saltkar höst är tipset att köpa en balja/akvarium och ploppa ner LS redan nu. Behöver bara cirkulation, aktivt-kol, värmare och lite ljus (billig t8 eller begagnad MH). Osmosvatten kan du få av mig för en billig penning och sedan kan du låta stenen gå igenom en karantän i sommar 2-3mån, sedan har du sten som är felfri till ditt "riktiga" saltkar i höst redan klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs inget ljus ens, inte heller aktivt kol. Cirkulation och doppvärmare , sen byter man lite vatten i början för att få bort skiten i vattnet som kommer från de döda partiklarna i stenen. Om du nu köper ny sten dvs. Köper du sten som har gått i kar hos handlare en längre tid så kan du vänta med det hela, då har handlaren gjort det som är det tråkigaste. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, jag har tänkt på det, men vi har 5 kar redan och tre är frugans (sen har jag ett litet gullakvarium jag vill ha kvar). Det stora skall jag uppgradera i höst då, men under sommaren måste skolans fiskar bo i det. Jag är lärare med ansvar för skolakvariet (Tangyanika där också). Jag har inte plats för ett LS kar. Jag kanske måste köpa klar sten, men det är ju kul att starta med ny så man får se vad som kommer med.

Nu ringde jag på Joneys kub och var hur nöjd som helst, men min fru hade inte fattat hur hög ramplådan var och tyckte karet var skitfult. Måste diskutera vidare verkar det som, annars hade jag tänkt ha tangyanikan där under sommaren. Då kunde man ju göra en oinpluggad sump i skåpet med LS, och koppla ihop allt sen när man startar. Fast då skulle man väl borra kuben direkt för rör, eftersom det blir lite fult med avrinningsbox i en kub tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen som är kurerad behöver inte innehålla mindre kul saker bara för att den har gått i handlarens kar en längre tid. Dessa kar brukar vara avkiljda från visningssystemen och det som du vinnär är ju tid och mindre otålighet eftersom du kan sätta igeng med karet i stort sett direkt. Sten som kommer till handlaren kan ju innehålla en hel del dött material som annars tar sin tid att få ut och man slipper också den långa tiden med skitalger i karet. Ok att det kan komma in lite alger i karet, inget ovanligt med det, men även om du köper kurerad sten så kan det mycket väl komma med alla möjliga sorters fripassagerare. Stenen ligger ju bara i karen och väntar ut tiden så att säga, och djur och annat som kommer med stenen sitter ofta kvar på stenen och gömmer sig då det börjar rotas runt i karet med LS när någon köper sten.

Så misströsta inte, du kommer säkerligen att få tag i fin sten även om du inte köper direkt när den kommit till butik. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte LS direkt från affären och lade direkt i min nystartade balja, fick vänta i 1mån innan allt var ok för första klovnerna och stenen var någorlunda fri från diverse "skit".

Det hade varit perfekt att rensa stenen i ett separat akvarium, på det sättet hade det blivit mycket lättare att behandla och utrota glasrosor, vidriga maskar, nakensnäckor (korallätande) och annat som följt med i stenen. Tro mig, att köpa ett akvarium(nytt eller gammalt) och köra in stenen i startfasen med är en investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 50kg begagnad sten vilket man inte brukar att rekomendera å göra men det har gått jättebra, stenen hade varit i ett kar ca 2 år och blivit rensad på alla ovälkomna gäster så jag har inte sett en enda mask,glasros,fula krabbor osv i min balja och värdena har sett bra ut redan från början, så man behöver inte utesluta "begagnad" sten för man kan få tag i jättebra kvalite till bra pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...