roger wärnberg Postat 25 maj 2007 Postat 25 maj 2007 tjena jag håller på och ska starta två burkar!det ena är en liten burk med mangrove!tänkte att jag skulle prova jauberts teknik!undrar om det är nån här som kör det nu??har kört det för ca 5 år sedan med sådär resultat!vill ha tips och ideer på bottenplattan samt om nån delat av sandregoinen med nät i mitten!!tacksam för alla ideer och tips!samt om det är nån som kör nu så kan man utbyta ideer efter vägen!tack:Roger Citera
Laggeman Postat 25 maj 2007 Postat 25 maj 2007 Kolla in Lasses tråd om hans 80-liters Molly, däri körde han det.Och för allt i världen, använd gärna punkt istället för enbart utropstecken och frågetecken! Citera
Laggeman Postat 25 maj 2007 Postat 25 maj 2007 Här är länken ifall du inte hittat den själv:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020Menade inget illa med mitt inlägg ovan iheller, utan tycker bara det ser bättre ut att använda punkt när man inte vill uttrycka sig kraftfullt.Välkommen till SG! Citera
petrol Postat 25 maj 2007 Postat 25 maj 2007 Ingvar Hellmalms 3000L burk byggde på Jauberts teknik.Sök fram den, har för mig där står en del. Citera
Klubbsson Postat 25 maj 2007 Postat 25 maj 2007 Jauberts teknik är ganska ovanlig. Men DSB är en snarlik teknik som är betydligt vanligare. Och det finns massor av trådar på det ämnet. Men vilket som är bäst har jag ingen aning om, själv har jag inte ett sandkorn kvar i akvariet och så kommer det att förbli! Citera
greger Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 det fanns några artiklar på antigen advanced aquarists eller reefkeeping om DSB vs Jaubert, där kontentan var att det inte fanns några påvisbara skillnader efter 6månader? (om jag minns rätt), mellan dom två systemen. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 26 maj 2007 Postat 26 maj 2007 Plenummetoden bygger på att man skall få en pH gradient utan bildande av svavelväte i bottenskicktet.Jag tar det schematiskt räknat från botten (hela skall täckas):1. vatenspalt c:a 1,5 cm Åstadkommes genom att man t.ex. använder pvc elrör (16mm)2. någon form av galler. Skall vara tåligt i USA använd eggcatels. Jag använde takplast som jag slitsade.3. sandskickt som skall vara stillaligande. minimum 7,5 cm gärna 10. Mitt var 12cm.4. separationsfilm finporig. Mycket viktigt! Lägg ett plastmyggnät och ovanpå en sådan glasfibermatta som man använder till dräneringsrör.5. sandbädd med fin korallsand gärna levande minimum 2,5 cm gärna 5. Mitt var 5Jag vill påpecka att man inte får fuska med konstruktionen då kommer man aldrig att få det att fungera som man vill och kan lika gärna göra en djup sand bädd (som har vissa risker).Fördelar: man behöver ingen kalkreaktor, inga mineraltillsatser (sker genom naturlig nedbrytning av krollsanden). Man har dessutom en fantastisk planton bildning som gör att man har lyckats hålla arter som inte gått i något annat system (se Bormans rapporter).Underhåll: kortallsanden förbrukas och ny måste tillsättas (gärna som levande sand, "living mudd"). Min förbrukning var c:a 30kg/årNackdelar: mycket svårt att ändra systemet enkelt utan att riva allt . När det understa skicktet slutligen förbrukats (blivit för tunt) måste man också riva upp och fylla på. Jag hade 500kg då jag startade och efter 10 år när jag slutade så var det c:a 300kg kvar. (för lite!)I Monaco går dock fortfarande det ursprungliga som byggdes 1982 men de använde 1m mellasandskickt 30cm toppskickt 15 ton levande sten och detta på 150kubik vatten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.