Gå till innehåll

jauberts teknik???


roger wärnberg

Rekommenderade inlägg

tjena jag håller på och ska starta två burkar!

det ena är en liten burk med mangrove!

tänkte att jag skulle prova jauberts teknik!

undrar om det är nån här som kör det nu??

har kört det för ca 5 år sedan med sådär resultat!

vill ha tips och ideer på bottenplattan samt om nån delat av sandregoinen med nät i mitten!!

tacksam för alla ideer och tips!

samt om det är nån som kör nu så kan man utbyta ideer efter vägen!

tack:Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jauberts teknik är ganska ovanlig. Men DSB är en snarlik teknik som är betydligt vanligare. Och det finns massor av trådar på det ämnet.

Men vilket som är bäst har jag ingen aning om, själv har jag inte ett sandkorn kvar i akvariet och så kommer det att förbli!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det fanns några artiklar på antigen advanced aquarists eller reefkeeping om DSB vs Jaubert, där kontentan var att det inte fanns några påvisbara skillnader efter 6månader? (om jag minns rätt), mellan dom två systemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plenummetoden bygger på att man skall få en pH gradient utan bildande av svavelväte i bottenskicktet.

Jag tar det schematiskt räknat från botten (hela skall täckas):

1. vatenspalt c:a 1,5 cm Åstadkommes genom att man t.ex. använder pvc elrör (16mm)

2. någon form av galler. Skall vara tåligt i USA använd eggcatels. Jag använde takplast som jag slitsade.

3. sandskickt som skall vara stillaligande. minimum 7,5 cm gärna 10. Mitt var 12cm.

4. separationsfilm finporig. Mycket viktigt! Lägg ett plastmyggnät och ovanpå en sådan glasfibermatta som man använder till dräneringsrör.

5. sandbädd med fin korallsand gärna levande minimum 2,5 cm gärna 5. Mitt var 5

Jag vill påpecka att man inte får fuska med konstruktionen då kommer man aldrig att få det att fungera som man vill och kan lika gärna göra en djup sand bädd (som har vissa risker).

Fördelar: man behöver ingen kalkreaktor, inga mineraltillsatser (sker genom naturlig nedbrytning av krollsanden). Man har dessutom en fantastisk planton bildning som gör att man har lyckats hålla arter som inte gått i något annat system (se Bormans rapporter).

Underhåll: kortallsanden förbrukas och ny måste tillsättas (gärna som levande sand, "living mudd"). Min förbrukning var c:a 30kg/år

Nackdelar: mycket svårt att ändra systemet enkelt utan att riva allt . När det understa skicktet slutligen förbrukats (blivit för tunt) måste man också riva upp och fylla på. Jag hade 500kg då jag startade och efter 10 år när jag slutade så var det c:a 300kg kvar. (för lite!)

I Monaco går dock fortfarande det ursprungliga som byggdes 1982 men de använde 1m mellasandskickt 30cm toppskickt 15 ton levande sten och detta på 150kubik vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...