Stefan molin Postat 24 juni 2007 Författare Postat 24 juni 2007 Hej,det är en vanlig kulventil ,ska ev sätta en 16 eller 20mm + en t koppling från sumpen och upp ,då går det att fintrimma ännu bättre.mvh stefan Citera
kjell Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Hej! Det ser bra ut! Vad har du tänkt att du ska andvända för motorer,till pumphuvuderna?Mvh Kjell Citera
Stefan molin Postat 24 juni 2007 Författare Postat 24 juni 2007 Hej,det blir nog en sådan som är till en spegelboll ,dom snurrar 3v i minuten,dom är billiga oxå 99kr st.mvh stefan Citera
Stefan molin Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 Hej,det blev en liten motor från en vvs kran,den snurrar ca 10v i minuten,nu ska jag bara göra en snyggare drivning och bygga in den i en liten el box,kostnad ca 250kr per sida,dyrast var genomförningen,159kr ,sen blir det vatten fyllning på fredag och i med lite sten.mvh stefan Citera
wrang Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 okey du har alltså borrat i glasstagen där uppe var ju smart att göra dettaSkall du gömma pumparna väl sedan så man slipper se dom i interören? Citera
kjell Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Hej! Intresant! Hur har du löst strömförsörjningen till pumphuvuderna?Mvh Kjell Citera
Stefan molin Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 Hej,ja det var enklast,men det hade varit smartare och borrat ur genomförningen till 20mm ,då hade det gått med ett vanligt 20mm pvc rör istället,pumpfästet tar jag ett 110mm pvc som är ca 2cm långt,värmer i ugnen och gör som ett svep runt pumpen,slipar axeln platt på båda sidor och borrar ett hål för en nylonskruv,hoppas att det funkar. det är en vanlig 220 motor,pumpsladden ska fästas med små nylonsvep,Mvh stefan Citera
Sillen Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Du är kreativ!Skulle du inte kunna ta ett kort på anordningen med pumpen innan du lägger i LS! Försöker förstå hur det blir sedan när stenen är ilagd. Jag gillar att förstå tankarna på hur du löser problemen. Citera
Christer T Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Hej,ja det var enklast,men det hade varit smartare och borrat ur genomförningen till 20mm ,då hade det gått med ett vanligt 20mm pvc rör istället,pumpfästet tar jag ett 110mm pvc som är ca 2cm långt,värmer i ugnen och gör som ett svep runt pumpen,slipar axeln platt på båda sidor och borrar ett hål för en nylonskruv,hoppas att det funkar. det är en vanlig 220 motor,pumpsladden ska fästas med små nylonsvep,Mvh stefanFörstod ändå inte hur du ska göra för att inte pumpsladden ska tvinnas? Citera
Stefan molin Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 Hej,ja helst skulle jag vilja ha pumparna under ytavrinningsboxen,men har inte lyckats klura ut hur det skulle gå att lösa praktiskt.pumpen pendlar framm och tillbaka,den snurrar inte på axeln,mvh stefan Citera
Christer T Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Ahha då förstår jag. Du skrev 10 varv/min det var det jag inte riktigt fick ihop. Citera
wrang Postat 28 juni 2007 Postat 28 juni 2007 Hej,ja helst skulle jag vilja ha pumparna under ytavrinningsboxen,men har inte lyckats klura ut hur det skulle gå att lösa praktiskt.Köp sådana här Vortech - Ny magnetdriven pump typ Stream Citera
Stefan molin Postat 28 juni 2007 Författare Postat 28 juni 2007 Hej Wrang ,föstår hur du menar men detta kar är lågbudget på allt,har köpt 2 Tunze 6060 beg+ ca 70kg som jag ska hämta i morgon,nu är det bara ljuset som kan spräcka budgeten, "hittade" 7st 2x54w drivdon i källaren men har inte kollat dom än .Mvh stefan Citera
wrang Postat 28 juni 2007 Postat 28 juni 2007 Ja din källare verkar vara som min vind Full med bröte/skit men som kan användas på nått sätt senare....Sätt du ihop en armatur med 14*54watt T5Kolla på denna sidan hur du lätt kan sätta ihop en funktionsduglig armaturSelbstbau einer T5 Beleuchtungsanlagevisseligen på tyska men du kan ju kolla på bilderna om man ej fattar Citera
Stefan molin Postat 28 juni 2007 Författare Postat 28 juni 2007 Hej,ja antingen T5 eller så har jag 4st 250w som går att använda ,eller både och.mvh stefan Citera
Stefan molin Postat 1 juli 2007 Författare Postat 1 juli 2007 Hej,nu har jag fått i lite sten,ska kompletera med lite ny sten senare är det tänkt,och den rörliga pumpen funkar men vet inte hur man laddar upp en film,får be Wrang om hjälp.det grå på botten är plastgolv från jula,Mvh stefan Citera
wrang Postat 1 juli 2007 Postat 1 juli 2007 Film får du ladda upp via denna tjänst http://www.youtube.com/eller nån liknande sidaVarför har du dessa gråa plattor på botten Citera
Sillen Postat 1 juli 2007 Postat 1 juli 2007 Är du Uppfinnar Jocke eller Byggare Bob? Det känns som om du tillhör dem som har ett bra kretivt tänkande. Måste ju ge lite beröm för att dölja att jag inte riktigt fattar hur du löst att pumpen bara pendlar farmåt tillbaka. Tror du ätt du kan förklara så att även jag fattar?Är du inte rädd att mattan släpper ifrån sig några gifter?Vad har mattan för funktion? Citera
Stefan molin Postat 1 juli 2007 Författare Postat 1 juli 2007 Hej,det blå hjulet snurrar och då drar den axeln framm o tillbaka,den grå plasten är för att jag inte ville lägga stenen direkt på glaset,Mvh Stefan Citera
wrang Postat 1 juli 2007 Postat 1 juli 2007 Är fashinerad av din uppfinirikesdom men här kommer filmen du ville ha hjälp med Citera
Sillen Postat 1 juli 2007 Postat 1 juli 2007 Tack Stefan! Nu fattade även jag, så här i efterhand känns det nästan lite pinsamt att jag inte förstod tidigare! Citera
Stefan molin Postat 1 juli 2007 Författare Postat 1 juli 2007 Tack Wrang,det bästa var ju att det blev 100kr billigare än ett magnet fäste,ca 200kr.Mvh stefan Citera
Stefan molin Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Hej,nu har jag även lite ljus,blev 2x250w så länge,men det skulle inte skada med lite färg på armaturerna ,Mvh Stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.