Gå till innehåll

Sjöstjärna


totto

Rekommenderade inlägg

Hej på er, en dum fråga kanske men skulle det funka att ta en sjöstjärna ifrån havet här på västkusten och stoppa i akvariet, det var nämligen min son som frågade mig och jag visste inte vad jag skulle svara:smiley24: .

visserligen så är det inget tropiskt hav men man hittar ju dem på grunt vatten där temperaturen ligger på samma som i karet (på sommaren iallafall)

bara en undran

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla stjöstjärnor ifrån västkusten är mycket svåra att hålla. Du kan försöka med tångborre om du är äventyrlig, det är den mest värmetåliga tagghudingen på västkusten. Den vanliga stjöstjärnan (asterians rubens), det är de där blåa och röda stjärnorna vid strandkanten, vill ha under 18 grader. Den tål temporärt varmare vatten, men bara under kortare perioder. Asterians rubens will dessutom ha en fruktansvärd turbulens på vattnet. De större stjärnorna (ishavsstjärna och solstjärna tex) ska ha iskallt och är ganska aggresiva rovdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asterias rubens dör i massor när temperaturen går över 19 grader på stränderna av Hisingen i Göteborg. Det kan man se nästan varje år. Kamstjärnan är ännu känsligare.

Tångräkor tål mycket varmare vatten under längre perioder liksom den vanliga strandkrabban men den äter allt den kommer i närheten av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...