Gå till innehåll

Levande Sand


elNico

Rekommenderade inlägg

Har ni några bra länkar till var jag kan köpa bra Levande Sand? Har fått in några tips men det luktar lite ruffel o båg om det här med "levande".

Har någon provat och kan säja att den faktiskt var levande?

Antar att ingen i Sverige har hemma utan att det är Tyskland som gäller.

Skall väl tillägga att jag ska toppa en DSB med den, det kanske räcker med gammal sand från ett ingånget kar, eller geggan från filter som det pratas om i en tråd här nu.

Tacksam för ett bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte så att sanden blir levande då organismer och smådjur sprider sig från LS till sanden? eller som du säger.. göra den levande genom att vrida ur ett filter eller ta en skopa sand från ett inkört kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni några bra länkar till var jag kan köpa bra Levande Sand? Har fått in några tips men det luktar lite ruffel o båg om det här med "levande".

Har någon provat och kan säja att den faktiskt var levande?

Antar att ingen i Sverige har hemma utan att det är Tyskland som gäller.

Skall väl tillägga att jag ska toppa en DSB med den, det kanske räcker med gammal sand från ett ingånget kar, eller geggan från filter som det pratas om i en tråd här nu.

Tacksam för ett bra tips!

Dom jag på rak arm vet säljer Levande Sand är Akvarielagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en påse inne hos Göran på Ciklidleken i lerum

men annars så kolla runt med de webbshoppar ställ frågan när de fått in påsen med sanden

Skulle beställt men då hadde de inge inne och skulle få först några veckor senare la detta på hyllan men tycke det var bra service att de frågade om jag ändå skulle ha nått

Här är några länkar iallafall men bra omdömme vad jag tycker

Ecosystems Live Sand 9,07 kg

Live Sand in 22,68 kg Box

CaribSea Special Grade Live Sand 9,07kg

CaribSea Bahamas Oolite 9,07kg

Sand Boost 177ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas,

Jag tror att det räcker med sanden från ett gammalinkört kar, enligt påsarna så är det enda levande den biologiska faunan bunden till sanden,tycker inte det spelarsärskild stor roll om den finns eller inte, jag köpte själv torrsådan o inte blöt.. provade blöt i mitt förra kar men såg ingen skillnad.

Såvitt jag vet är det bästa om du kan ta lite levandesand från en redan existerande DSB och sedan få med resten från den levande stenen..

Det har funkat bäst i mina erfarenheter iallfall :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej själv kör jag med miracel mud o e väldigt nöjd med det . det är väl samma sak men detta är torrt när man köper det .storra skillnaden mellan det o vanlig sand mäktes på caulerpan den växer så det knakar med miracel mud .för jag har ecosystems sump med mud ls o caulerpa o ingen skummare och är mycket förvånad o glad att det funkar så bra .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...