Gå till innehåll

Supersaturation/övermätnad av syre/co2?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Godafton, nu skulle jag behöva lite hjälp med att reda ut mina teorier om bublor, hurvida det är möjligt eller om jag e helt ute och...

Jag har fått problem efter att ha instalerat en SCWD med closed loop system i burken, stora mängder microbublor genereras av detta system.

Först trodde jag att det läckte in luft ifrån någon skarv men efter närmare granskning så tror jag inte detta är fallet.

Orsaken är att bublorna inte förekommer i lika stor grad dyngnet runt, vilket vore fallet om det handlade om en pysläcka i systemet.

Den mest logiska förklaringen jag kan komma fram till är att vattnet är väldigt syresatt tackvare skummaren och ytvattenrörelse. Så när alger etc börjar producera syre då ljuset kommer på blir mättnade såpass hög att pumpens impeller kan "slå" ut syret ur vattnet.

Om jag har rätt finns det nåt som går att göra? Skummaren går mestadels under natten och stängs av nån timme efter att ljuset tänds.

Jag har inte nån vidare algväxt mestadels bara en microfilm som inte är synlig med blotta ögat.

Mvh NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej filtret är inte boven jag har kollat vattnet nu 04.00 och det är kristallklar utan bubbel, vilket stöder min teori.

Jag ser inga fel med filtret det är ändast tjockt nog för att stoppa mina gobin från att bli ínsugna.

Lasse en squid som det skall uttalas är en billig wave maker som fungerar som en 3 vägs kopling 1 in 2 ut och den växlar mellan utportarna, intervallet beror på födet(högre flöde kortare intervall).http://www.3iqventures.com/ (ger mer info).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas - vad är en SCWD för något? När är det du har mest bubblor . förhållande till ljus och tidpunkt.

MVH Lasse

Mängden bubbel ökar efter att ljuset tänds det sker dock inte direkt utan efter en timme eller två så börjar det ta sig.

Jag tänker stänga av pumparna i kväll under en 30 minuter för undersöka om det går att se när algerna bublar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden bubbel ökar efter att ljuset tänds det sker dock inte direkt utan efter en timme eller två så börjar det ta sig.

Jag tänker stänga av pumparna i kväll under en 30 minuter för undersöka om det går att se när algerna bublar.

Det kan mycket väl bero på den högre syreproduktionen från alger när ljuset är tänt. Hur mycket syre som kan lösas i vatten bestäms framförallt av temperaturen och trycket. Om tempen stiger kan mindre syre finnas löst. Trycket är lite krångligare. Eftersom den här apparaten du har har ett mindre utlopp än inlopp så kommer trycket att stiga vilket gör att mer syre kan vara löst och när det kommer ut i akvariet blir det i princip trycklöst och syrebubblor uppstår om vattnet redan är mättat.

Att se om du har en läcka på sugsidan kan du nog göra om du med tummen eller något annat täpper till insuget - om du har en "sug" läcka bör bubblorna öka i det läget (gör det när du har minst bubblor).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade avstängning idag och de blev som jag förväntade mig, ett jämt bubbel runt om i akvariet.

Skall testa blockera insuget och se om jag får nåt resultat.

Temperaturen stiger med ca en grad, det kan jag eventuelt åtgärda med en fläkt.

Jag är dock lite skeptisk till att en grads skillnad skulle göra så mycket men det är en enkel teori att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då får man medge att Lasse hade rätt än en gång, jag monterade en fläkt som behöll tempen konstant i karet och otroligt nog inga bubblor.

En skillnad på 1-1,5 grader var nog för att få pumpen att börja separera syret från vattnet.

Jag gjorde några olika "tester" bara för att utesluta vadsom var orsaken, och den kritiska faktorn var temperaturen.

Det jag provade var...

-Ytvattencirkulation, minska/öka.

-Insug, stypt och fritt.

-Fläkt mot ytan.

-Reglera skummaren Tid/flöde.

Tack skall du ha Lasse!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...