Gå till innehåll

sugen på en hammarkorall men lite osäker på matning


hippo

Rekommenderade inlägg

Man bör hålla koll på Ca och kH. De är inte så känsliga för låga värden som de flesta stenkoraller utan det går bra med Ca från ungefär 350 och kH ungefär 5.

De går att mata med t. ex fryst artemia men de tar upp mycket näring direkt ur vattnet om du har fiskar. Om de inte hugger artemian direkt så kan det vara att du har så mycket näring i vattnet att den är nöjd med det.

Med riktigt bra reflektorer kan det räcka med två lysrör för ett 200 liters kar även om de naturligtvis växer fortare med mer ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör hålla koll på Ca och kH. De är inte så känsliga för låga värden som de flesta stenkoraller utan det går bra med Ca från ungefär 350 och kH ungefär 5.

De går att mata med t. ex fryst artemia men de tar upp mycket näring direkt ur vattnet om du har fiskar. Om de inte hugger artemian direkt så kan det vara att du har så mycket näring i vattnet att den är nöjd med det.

Med riktigt bra reflektorer kan det räcka med två lysrör för ett 200 liters kar även om de naturligtvis växer fortare med mer ljus.

tack stig

.ljuset behöver jag nog inte bekymmra mig över kör numera 250w MH +36w T5 på 200 liter :)

kanske lite väl häftigt, kommer nog att placera den i nedre delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mina euphyller ca 10 cm under utblåset från en tunze 6000l/h så att dom står i "bakströmmen" och dom verkar älska det och växer på bra.

Enligt mina erfarenheter verkar rätt cirkulation viktig för att euphyllia ska må bra och växa.

Jag tillsätter även faunamarins ultramins blandat med ultraclam varje dag och jag antar att mina euphyllior tar åt sig av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...