Gå till innehåll

Putsa räka = yngling?


taxi3000

Rekommenderade inlägg

God nationaldag på er...

Upptäckte ett par dagar sedan att en av mina putsa räka har massvis med ägg eller vad det nu kallas. Har ni erfarenheten av detta? tar det länge innan det bli små räkor? klara dom sig i karet tillsamman med andra fiskar? har läst nånstan att dom brukar bli mat till fiskar. Stämmer detta?

mvh..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har min tredje omgång med rom hos mina putsarräkor just nu. Har i de två tidigare kullarna inte sett några miniräkor utan det har stannat vid rom och sedan är de borta efter ett tag så antar att de blir mat när de väl lämnar den trygga famnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är nästan omöjliga att odla men de blir till tacksam levande mat åt koraller och fiskar. Själv är jag optimist och ger inte upp med att försöka odla arten. Mitt rekord är 54 dagar vilket är knappt halvvägs :) . De är tvåkönade så har du ett par så kommer båda troligen bära på ägg och släppa larver var 14e dag ungefär.

Om du är intresserad av att odla räkor så är pepparmintsräkor betydligt enklare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bara en räka som klarade sig "så långt". Så vitt jag vet så har de få privatpersoner som lyckats med arten (kan räknas på ena handen) så är det bara en individ som klarat sig med stor marginal. Om det finns något möjligt samband här vet jag inte men det skulle kanske kunna bero på att flera individer har en negativ effekt på varandra och att räkan inte genomgår en fullständig förvandling om det finns andra individer i närheten. Det kan också möjligen bero på andra faktorer som kannibalism, sämre vattenvärden med flera djur, sämre tillgång till föda etc. Allt detta låter osannolikt men jag har läst om så många som har endast en individ som överlever de andra med stor marginal så det får mig att undra lite om det inte finns någon "que" här.

Jag håller på att testa med en enda individ från start som nu är 20 dagar gammal. Hon får en lyxbehandling från start kan man säga :) .

Den vackra bilden ovan är från en kille från Argentina som nyligen lyckades få en räka att överleva omvandlingen till fullt utvecklad räka. I tråden kan man följa larvens utveckling men inte mycket av hans tillvägagånggsätt (han har sagt på ett annat forum att han kommer publicera mer information senare):

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=846955

Edit: missade länken under bilden som leder till samma tråd.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...