Gå till innehåll

Konstig snigel?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Har noterat att en del av mina lite mindre sniglar har börjat se ut sådär "orange"/hudfärgade på nedre delen, dvs den del som har växt på dem sedan dem kom i akvariet (växt ganska så duktigt!)..

Vad är det där för skumt?

Dåliga MG / CA - värden som skapat det?

Mvh Fredrik

post-2617-14468914158745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår inte vad som du tycker ser "skumt" ut?

Är det för att färgen är annorlunda?

Det har isf att göra med att alger växer på snäckornas skal och på den "nybyggda" delen har de inte hunnit börja växa än. Inget konstigt alls :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart nytillväxt av skalet det är frågan om.

Däremot är jag rätt besviken på sniglars överlevnad - dom är rätt känsliga. Är det något vattenvärde som skjuter i höjden lite för snabbt så är det dom som dukar under. Dessutom vet jag inte hur många gånger jag fått "vicka upp" sniglar som ramlat på rygg... Bläh. Snacka om åtgångsvara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart nytillväxt av skalet det är frågan om.

Däremot är jag rätt besviken på sniglars överlevnad - dom är rätt känsliga. Är det något vattenvärde som skjuter i höjden lite för snabbt så är det dom som dukar under. Dessutom vet jag inte hur många gånger jag fått "vicka upp" sniglar som ramlat på rygg... Bläh. Snacka om åtgångsvara!

Intressant erfarenhet.

Visar ju bara hur olika det är för olika människor (vilket gör att jag ofta vill ha mer kött på benen när jag hör si eller så om en motod, ett djur eller liknande). Jag är ju nybörjare på det här med saltvatten och har bara mitt lilla 110l kar. Av de 10 turbosar jag skaffade när jag startade (6 månader sedan?) så har jag 8 kvar. En strök med tidigt, men det var för att en eremit ville ha skalet. Den andra tynade bort under några dagar för att sedan dö (kanske två månader sedan detta hände). Min egen erfarenhet av dessa är alltså att de är rätt tåliga och det hade ju blivit min beskrivning om någon frågade.

Mina har inte heller haft några bekymmer med att vända sig. I början hjälpte jag dem alltid, men det har jag slutat med. Här finns dock en möjlighet at det skiljer sig mellan sand och icke sand. Jag är rätt säker på att de vänt sig även när de låg i sand (faxe grus), men det vill jag inte svära på.

Tyckte bara att det var intressant att notera att erfarenheterna kan skilja så pass mycket mellan två akvarister.

Om det beror på att det är olika varianter på turbosar, vi sköter våra kar olika (mitt är definitivt inte exemplariskt skött) eller om det bara är "luck of the draw" kan man ju spekulera om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart nytillväxt av skalet det är frågan om.

Däremot är jag rätt besviken på sniglars överlevnad - dom är rätt känsliga. Är det något vattenvärde som skjuter i höjden lite för snabbt så är det dom som dukar under. Dessutom vet jag inte hur många gånger jag fått "vicka upp" sniglar som ramlat på rygg... Bläh. Snacka om åtgångsvara!

Tips: köp snäckor som kan vända på sig... ;) jag börjar själv ledsna på att springa och vända snäckor på kvällarna, nästa laddning med snäckor blir av en art som kan vända på sig.

Sen är ju snäckor en förbrukningsvara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Nizztos om att det verkar väldigt olika med det här.

Jag köpte ca 40-50 astrea för 6-7 månader sedan jag har ganska fint grus.

Vände sniglarna förr när de låg uppochner, men har slutat med det, dom tar sig runt ändå och det har inte dött någon snigel vad jag har sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste göra ett tillägg här.

Kollade precis upp mina sniglar och det var inte som jag alltid trott turbo utan astrea. Jag har alltid trott att det varit turbo (visar bara att man inte skall tro utan veta).

Mina kommentarer om att de kan vända sig gäller alltså astrea och inte turbo som jag ju givetvis inte har någon som helst erfarenhet av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...