Gå till innehåll

Cirkulation


Bostelin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag ska inom kort starta upp mitt första saltvattenskar och undrar lite över vattencirkulationen. Ofta rekommenderas minst 10* vattenvolymen. Varför bör man ha såhär pass mycket cirkulation?

Jag såg för en tid sedan på något forum att det skulle ha att göra med de bakterier som lever inuti den levande stenen. Men stämmer detta?

Mvh//

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På korallreven är det mycket rörelse på vattnet och därför är det väl ganska naturligt att de flesta koraller, fiskar och övriga djur därifrån trivs bäst i ett akvarium med mycket cirkulation.

Sen vill du inte att "skit" ska lägga sig nere på botten eller inne bland stenar utan istället cirkuleras runt och in i skummare för att skummas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack.

Vad säger ni om en aquabee 2000 L/H och ett ytterfilter (med lite zeolit) sammanlagt 2700 L/H i mitt 222 liters kar.

Jag har möjlighet att använda mig av mer pumpar då jag har några sådana liggandes. Känner mig dock lite tveksam till det eftersom jag tror jag kommer att få värmeproblem i karet.

Men det är klart, jag kunde ju använt mig av ett större ytterfilter i kombo med cirkulationspumpen. Jag har ett eheim 2080 som jag inte använder och cirkulationen på den är 1700 L/H.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 2500l/h i mitt 100l kar, i mitt nuvarande 360l har jag 17 000l/h när det pumpas som mest (varierar lite då jag kör med tunzes multicontroller).

bara en liten jämförelse. Jag tycker 2700l/h låter lite i underkant i ett 222l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack.

Vad säger ni om en aquabee 2000 L/H och ett ytterfilter (med lite zeolit) sammanlagt 2700 L/H i mitt 222 liters kar.

Jag har möjlighet att använda mig av mer pumpar då jag har några sådana liggandes. Känner mig dock lite tveksam det eftersom jag tror jag kommer att få värmeproblem i karet.

Men det är klart, jag kunde ju använt mig av ett större ytterfilter i kombo med cirkulationspumpen. Jag har ett eheim 2080 som jag inte använder och cirkulationen på den är 1700 L/H.

Gå på så mycket du kan. Det är mitt råd. Chansen att få för mycket cirkulation är betydligt mindre än att få för lite. Jag använder själv ett ytterfilter (Rena XP3) med ungefär samma flöde som ditt Eheim. Jag använder det för att cirkulera vatten genom ett UVC samt för RowaPhos, aktivt kol mm. Dessutom skulle värmeutvecklingen bli ett mindre problem för dig.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då siktar jag in mig på Aquabee 2000 samt eheim 2080 till att börja med.

Då får jag en cirkulation på c:a 3700 L/H. Känner mig mest intresserad av fiskarna så karet kommer att byggas upp för dessa. Men jag kommer nog på sikt även vilja ha några lätta koraller som inte kräver så mycket ljus. Har sett att en del mjukkoraller kanske kunde vara lämpliga.

UV-C filter kommer jag nog också att använda. Har ett deltec 20w som jag för tillfället använder i mitt diskuskar men kommer nog att flytta över detta till det blivande saltkaret. Iofs så bör man inte ha mer än 1000 L/H genom det här uv-c filtret så det är kanske egentligen inte speciellt lyckat med 1700 L/H som 2080:an ger.

Jag borde kanske istället ändå ta eheim 2217 ytterfiltet, det har en cirkulation med filtermaterial på c:a 700 L/H. Och använda två Aquabee 2000 pumpar för att skapa cirkulationen.

Aja, får se hur jag gör. Kommer iaf att börja till helgen med att tömma ut karet från sötvattensinredningen det har nu och flytta karet till vardagsrummet. Lite roligare att ha karet på ett ställe där jag ser det mer. Sedan täcka en del skruvar och sådant med silikon som annars hade kommit i kontakt med saltvattnet. (karet är ett kar med aluram)

Sedan när det har torkat inhandla salt och se till att få rätt salthalt. Hoppas på att kunna göra det i nästa vecka.

Jag funderar även på att använda bottenfilter med ett tunt(2-4cm) lager korallgrus som förfilter till mitt ytterfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag har funderat lite på är alger på grusen. I mitt sötvattenskar så har jag pansarmalar som hela tiden håller på och vänder och bökar i sanden så att det hinner aldrig bildas alger på den.

I mitt saltvattenskar hade jag tänkt ha ett relativt tunnt lager med korall grus(kornstorlek på c:a 5mm).

Men den kommer väl att bli full av alger om man inte har något som vänder den. Som pansarmalarna gör i mitt sötvattenskar. Finns det något liknande man kan skaffa till saltvattenskaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steg 1 avklarat:

Sådär nu är karet tömmt och flyttat till sin nya plats. Nu kommer jag att kunna sitta i soffan till höger och se på tv och akvariet samtidigt. Förhoppningsvis då på något bättre program...:ler:

Angående cirkulaationen så har jag kommit fram till att jag börjar med Ytterfiltret eheim 2080. Och sedan köper en streampump. Dom här nya tunze Nano stream pumparna blir nog perfekt i mitt kar. Liten storlek-Lite ström och bra cirkulation. Det verkar perfekt.

post-3246-14468914175097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag har funderat lite på är alger på grusen. I mitt sötvattenskar så har jag pansarmalar som hela tiden håller på och vänder och bökar i sanden så att det hinner aldrig bildas alger på den.

I mitt saltvattenskar hade jag tänkt ha ett relativt tunnt lager med korall grus(kornstorlek på c:a 5mm).

Men den kommer väl att bli full av alger om man inte har något som vänder den. Som pansarmalarna gör i mitt sötvattenskar. Finns det något liknande man kan skaffa till saltvattenskaret?

Visst finns det sandvändare till saltvatten.

Sandvändande sjöstjärnor är poppis, och en eller två sandvändande gobies e inte fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack.

Pratade nyss med han som byggt mina akvarium och han avrådde mig från att köra saltvatten i dom här alurams-karen.

Aluramen kan visst ta skada och släppa ifrån ämnen som inte är bra för fiskarna av saltet. Så troligen blir det inte något salt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och många andra kör med aluramakvarier utan att märka av några problem.

Gör en sökning på aluram så får du upp en massa gamla trådar som behandlar ämnet.

Riskerna med aluram tror jag är överdrivna.

Se bara till att silikona popitarna i mittstaget ordentliget så den lätt rostar av.

Man kan även skydda undersidan på aluminiumet med glas och silikon om man är nervös. Jag har personligen inte gjort detta.

Här är några av de tidigare trådarna i ämnet aluramakvarier.

aluram ??

Ram på akvariet ?

Aluram akvarier dödar lägre djur??

aluminiumkar

aliminíum ram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, bra att du sa till.

Tror nog att jag ändå använder den korallgrus som jag redan har(mycket av...). Och så får den framtida Gobisen nöja sig med att kunna böka runt i sanden.

Å andra sidan så är det ju enkelt fixat att köpa lite finare korallsand. Får fundera lite till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev den finare sanden. Köpte en säck med 0-2mm korallsand. Och karet blev istället mitt 400 liters.:)

Funderar på det här med ytterfilter. Jag ska använda ett eheim 2080 ytterfilter med zeolit samt rowaphos. Men misstänker att risken är rätt stor att små djur som följer med den levande stenen sugs eller kryper in genom insuget i ytterfiltret. Och sedan ligger där och ruttnar. Bör jag sätta på en bit filtermatta som förfilter på insuget för att förhindra detta?

Jag räknar dock med att plocka isär filtret regelbundet "för underhåll". Så det är kanske inte några större problem.

Hur har ni gjort som använder ytterfilter?

Angående cirkualtionen så planerar jag att inhandla ett par streampumpar. Märke och styrka på dom har jag däremot inte bestämt. Men funderar på att inhandla 2st Hydor Koralia 3 "improved version" som triton säljer. Då får jag en cirkulation på 6400 L/H + de 1700 L/H som ytterfiltret ger. Till ytterfiltret ska det så småningom kopplas ett uv-c så cirkulationen från filtret kommer minskas en del iom detta.

Karet är främst tänkt som ett FO kar. Men på sikt slinker där troligen nog även in några lättare koraller skivanemoner och liknande. Men enbart sådant som kan tänkas trivas i vanlig T8 belysning(4*60 watt med reflektorer).

VAd hade ni satsat på för pumpar i ett 400 liters FO kar? Gärna också en tanke på att den fina sanden ska ligga kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...