Gå till innehåll

får innte till det me Naso


norsken

Rekommenderade inlägg

Nu är det tredje nason lituratus jag har som vägrar äta och blir sjuk. Den jag har nu ligger i sumpen och med hjälp av håven står den opp som den ska, jag fattar innte va jag gör för fel. Alla anndra eller rättare sagt hela burken mår jettebra. Om nu denna dör ger opp Naso villket jag hellst innte vill. Alla Nason jag har hafft har varit me i ca 3 veckor innan det tar slut. Är det någon som har goda råd är jag tacksam. Alla värden är helt pärfekta inga problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All fisk jag köper kollar jag att äter i butiken, annars har jag inget som stressar annat enn det vanliga det första dygnet. Dom anndra kirurgerna jagade lite men det gav sig fort. Den jag har nu har ätit alger och forsökt äta pellets och artemia men spottada ut det igen. Men nu har han dött så jag lägger ner Naso, får se om ett par år eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är skitsvår, fast att den äter. Den är ju nästan ren grönsaksätare. Jag har haft samma problem som er och jag har provat två gånger och kommer förmodligen inte att prova igen. Jga har även ett svagt minne av att dom istort sett fångas på två platser var av den ena platsen har väldigt dålig överlevnadsgrad, jag mins tyvärr inte vilken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstigt detta med lituratusar.. i mitt förra kar hade jag 1 st lituratus som jag hade i ca 2 år.. han gick till och med att hand mata, den enda maten han åt var julian sprungs seaveggies (alla sorter) och han blev riktigt fet,tyvärr kraschade hela karet men hade jag haft karet idag tror jag han hade levt fortf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar har en poäng där, plus Nason är ibland svår att acklimatisera och definitivt ingen fisk för "nya" akvarier.

Dom flesta "vegetarianfirrar" behöver äta konstant och kan ofta vara svåra att hålla runda och trinda.

Det finns ett antal firrar som verkar "stänga av" i ren depression och bara dö s a s utan förvarning, Nason är en av dessa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte komma här å säga emot er, men våran naso (lituratus) har vi haft i över 2 år. Var en av de första fiskar jag skaffade, och gick då i min 240L-balja. Nu lever den och frodas i ett 420L.

Har aldrig sett ut att må dåligt och äter allt. Flingfoder, pellets, sea weggies, artemia, rom osv osv. Äter även många olika alger.

Det är mycket möjligt att vi haft en sagolik tur, men för oss har det varit en av de fiskar som varit med längst och har aldrig krävt nått annat än det vi gjort (dvs normal skötsel och matning). Har överlevt 1 flytt hitintills och kommer förhoppningsvis även överleva nästa flytt som kommer om ett par månader.

Lite av en favorit då den varit med så länge och är så trevlig mot allt och alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...