Gå till innehåll

Vad har hänt med min korall?


hedstrom

Rekommenderade inlägg

Nja, är inte så säker på det. Den ser förjäklig ut. :(

Bifogar en bild tagen precis nyss.

Nej det har du rätt i. Jag skulle direkt fragga bort de skadade områdena med rakblad eftersom förloppet verkar vara snabbt.

Att de här korallerna kollapsar är inget ovanligt. Det kan bl.a. bero på för lite ljus vilket ofta underskattas när det kommer till mjukisar eller för dålig cirkulation som gör det svårt för dessa koraller att hålla sig upprätta. De får också ganska mycket näring genom att aktivt fånga mat som phytoplankton. Om det blir fler fraggar så pröva att sätt dem där det är lite ljusare/bättre cirkulation och mata gärna aktivt med lämplig mat och se hur de utvecklar sig. Vad har du för ljus/cirkulation?

Hoppas det går bra.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aquaclear 805 som går och cirkulerar bakom bakgrunden ut i karen, ett stort kar (100 liter) delat till två med btn-bakgrunder mellan varandra. Jag har bara fisk och koraller i ett av "kuberna". Jag mätte salthalten igår och den var lite hög så jag rättade till det. Har inte kollat något annat.

Ljuset är ett kompaktlysrör på 55W med reflektor.

Den lever iaf. Igår blev den sur när jag slog i mer vatten för att få ner salthalten.. men "kom ut" senare på kvällen.

Peter, ska jag verkligen skära av stammen så att det ligger två lösa "grenar" utan förankring??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aquaclear 805 som går och cirkulerar bakom bakgrunden ut i karen, ett stort kar (100 liter) delat till två med btn-bakgrunder mellan varandra. Jag har bara fisk och koraller i ett av "kuberna". Jag mätte salthalten igår och den var lite hög så jag rättade till det. Har inte kollat något annat.

Ljuset är ett kompaktlysrör på 55W med reflektor.

Den lever iaf. Igår blev den sur när jag slog i mer vatten för att få ner salthalten.. men "kom ut" senare på kvällen.

Peter, ska jag verkligen skära av stammen så att det ligger två lösa "grenar" utan förankring??

Kolla KH och Kalciumvärdet i första hand innan du gör något annat. När jag hade mjukisar sjönk de ihop när kalciumvärdet blev lågt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...