Gå till innehåll

Våga köpa levandesten???


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Hej jag har kommit i kontakt med en kille som säljer levande sten. den har tydligen vitnat för att det inte funnits kalk i karet. Den har inte stått torrt. Jag ska starta igång ett akvarium nu till helgen på 400 liter jag tänkte ha 60-70kg levande sten i det. Jag tänkte köra det fram till och med september innan jag ska börja försöka få orningn på alla värden. så det blir en inkörningsperiod i 3 månader och jag kan läsa på lite tills dess, tror ni att det är ok om man köper den stenen om man har den gående så länge med bakterie kultur??? beror det på att det e för lite kalk som stenen blir vit ??? jag är nybörjare så svar uppskattas :P.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska köpa den om priset är rätt för dig och om det är liv i den vilket det verkar vara. Kolla också om han medicinerat koppar i karet vilket kan vara giftigt för koraller. Kalkalgerna kommer tillbaka och det är bra att du låter karet och stenen ha en lång inkörning. Kör gärna in sanden också ett tag. Du behöver inga dyra hokus pokus bakterier på flaska, bakteriefloran stabiliserar sig snabbt ändå när du har LS så lägg de pengarna på något roligare istället.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska köpa den om priset är rätt för dig och om det är liv i den vilket det verkar vara. Kolla också om han medicinerat koppar i karet vilket kan vara giftigt för koraller. Kalkalgerna kommer tillbaka och det är bra att du låter karet och stenen ha en lång inkörning. Kör gärna in sanden också ett tag. Du behöver inga dyra hokus pokus bakterier på flaska, bakteriefloran stabiliserar sig snabbt ändå när du har LS så lägg de pengarna på något roligare istället.

Mvh

Peter

hokus pokus grejer(?) :)

en sån där flaska kostar inte många kronor. men det är självklart upp till var och en. jag hade nog köpt en sån flaska då det inte handlar om mer än 200-300 kr :)

välkommen hit förresten Markus! :)

se om jag kan åka med och hämta karet på lördag, du har ingen möjlighet på söndag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hokus pokus grejer(?) :)

en sån där flaska kostar inte många kronor. men det är självklart upp till var och en. jag hade nog köpt en sån flaska då det inte handlar om mer än 200-300 kr :)

välkommen hit förresten Markus! :)

se om jag kan åka med och hämta karet på lördag, du har ingen möjlighet på söndag?

Själv hade jag som sagt lagt pengarna på en fisk istället eftersom bakteriefloran klarar sig galant utan extra bakterier inte minst med tanke på att han har LS och en lång inkörningstid men vi tror på olika saker (marknadsföring) som bekant. Verkar nästan finnas en uppfattning på forumet att man inte kan starta ett kar utan bakterier på flaska sedan bland andra Lasse gjorde det så därför var jag lite näsvis, inget illa menat. :)

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får se hur jag gör jag får levande stenen för 40 kr kilot men verkar inte omöjligt att få den för 35 om frågar vänligt :P.

Tjenare Rasmus jag kan på söndag ville ta det på löradagen bara för att jag kan va ledig dagen efter det tar ju som sagt några timmar men vi kan ta det på söndagen om du hellre vill det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckker det låter bra. Jag hade runt 90kg i mitt 420-liters och då var det lite i överkant, så det kan nog bli rätt så lagom med 70kg.

Sen kan vissa stenar väga mer än andra, beroende på hur porösa de är, andra tar upp mer plats då de har stora hålor, så det kan vara svårt att säga. Du får se om du kan få ner några kilo i sumpen annars, eller så säljer du vidare några kilo om du får över, det verkar ju inte var anågon brådska för din del med inkörningen ändå ju. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hade jag som sagt lagt pengarna på en fisk istället eftersom bakteriefloran klarar sig galant utan extra bakterier inte minst med tanke på att han har LS och en lång inkörningstid men vi tror på olika saker (marknadsföring) som bekant. Verkar nästan finnas en uppfattning på forumet att man inte kan starta ett kar utan bakterier på flaska sedan bland andra Lasse gjorde det så därför var jag lite näsvis, inget illa menat. :)

Mvh

Peter

Håller med clownen. Troligtvis är det bara någon form av näring för bakterierna i dessa flaskor. Hur skabakterierna kunna leva utan båda ljus och syre i en plastflaska under lång tid.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska bakterierna kunna leva utan båda ljus och syre i en plastflaska under lång tid.

/PP

Det har förts fram tidigare att bakterierna på flaska är i form av härdiga sporer, dvs. i viloform, som kan blomma upp under rätta betingelser. Sedan är det också frågan om vilka bakterier som behövs och vilka som säljs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska förtydliga att jag tror att principen i sig fungerar, om det är rätt bakterier som Patrik skriver, men det vet jag också att inkört vatten, sand, filtermaterial och levande sten gör (bakteriestammen förändras även under inkörningen). Hade jag haft bråttom att köra igång ett fishonly kar utan ovanstående så hade jag kanske pungat ut dessa pengar jag med. I de flesta andra fall tror jag effekten och tidsvinsten är ytterst marginell och kan återskapas på enklare och billigare sätt. I ditt fall är det definitivt inte värt "bara 200 -300 kr" i mina ögon. Ursäktar om det gick lite OT.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Jag köpte begagnad sten(Tyvär!ångrar mej än i dag)när jag skulle starta upp mitt kar.Jag har fortfarande fosfat och nitrat som läcker ut från stenen.Har andvänt fosfat reaktor från start.Fosfaten ligger på 0.046 och nitraten på 10,akvariet har varit i gång ett år precis.Det kan finnas en hel del fosfat och nitrat bundet i stenen.

Innan du köper stenen be att få ta ett nitrat och fosfat test,så att du inte köper grisen i säcken

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en fråga jag ska köpa akvariumet i helgen och eventuellt stenen med ...mina tankar är nu att jag ställer upp det hoss min farsa... då jag inte har plats /får ställa upp det i den lägenhet jag bor i nu. regeringen tycker inte vi har plats...vi ska flytta om 3-4 månader vad jag undrar är jag sätta upp karet hos farsan det är 8 mil härifrån å sedan hämta det när vi flyttat. vad behöver jag tänka på ....jag vill köra in stenen någorlunda tills det e dags att flytta. måste jag har rätt salt halt i vattenet när jag kör det hos min farsa eller kan man ha lägre salthalt då??? jag kommer inte kunna få med allt vatten vid flytt det e därför jag frågar. eller hur ska jag göra??? som sagt omöjligt att ställa upp det här. :( .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har äntligen lyckats övertala regeringen om att ha akvariet här i lägenheten. Men har ett annat probelm istället jag vill redusera märkena i golvet och funderar på att ställa akvariet på en mdf skiva e det en bra ide??? Ställningen är nog gjord i av reglar så jag antar att reglar e det som e "fötter" på möbeln. Hur skulle ni göra det ska stå på ett parket golv???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han har inte bytt vatten på 3 månader och har 25-50 mg nitrat i vattnet och lite fosfat, skummar löst under samma tid ...vågar man köpa stenen den ska ju som sagt gå 3 månader utan belastningn i mitt kar. med skummare och utan belysning. är det någon fara då???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...