Gå till innehåll

110L saltkar


lilja

Rekommenderade inlägg

Fiskarna har vi tänkt mata med mygglarver Som man får tag på i vilken djuraffär som hälst+Några sånna där små räkor (Mysis Tror jag de hette) 2-4 gånger i veckan.

Mygglarverna tror jag ni ska strunta i, mygglarver lever inte i saltvatten och innehåller därför fel typ av näring vilket medför att era fiskar kan drabbas av näringbrist.

Mata istället med fryst artemia och tex. On1 och On2 pellets, de kostar cirka 70:- burken.

En lätt blenid ni skulle kunna skaffa är en Ecsenius bicolor de är både enkla och billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för tipset ska köpa en burk idag när jag ska köpa mer LS.

Ecsanius Bicolor Är väldigt fina så det passar nog bra i karet.

Har lagt på en till lysramp på karet med ett Aquarelle lysrör i( hittade lysröret I ett hörn).

HOppas lysröret funkar bra till salt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi ska fylla på med mer vatten sedan, men vi kan inte tillverka eget vatten så vi tr i dunkar, det tar litte tid att fylla ändå har vi bara ett 110l liter kar.. vi får se hur vi löser det med lysrören, är inte så snygt som det är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitritspiken kan komma först om flera veckor. Varje gång du huttar i lite sten så börjar inkörningen om.

Precis, det kan ta flera veckor, och ni har bara haft sten i akvariet i ett par dagar.

Försök ha tålamod, det lönar sig i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sak man ha pumpen igån på natten? eller räcker det med skummaren.

Cirkulationen får aldrig stanna mer än en kort stund tex. vid matning eller vattenbyte. Kommer börja ruttna på en gång om du stänger av pumparna en längre tid.

Som sagt, du har alldeles för bråttom. Sätt i all sten du har tänkt ha och låt sedan karet puttra på minst en månad utan fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom inte sagt något om nitrifikationscykeln i butiken ni handlat saker till erat projekt?

Det låter inte ansvarsfullt om dom vetat om eran nystart att sälja iväg fisk i det här läget.

Jag är själv nybörjare på det här med saltvattens akvarium och tycker själv att jag har lite bråttom och är ivrig på att komma igång.

Men jag försöker hålla på mig och inte ivra iväg! hehe

Mitt kar är på 125 liter och det har varit igång i nästan sex veckor och jag har bara kommit till levandesten och en räka och några sniglar.

Vattenvärdena kan ta tid innan dom blir så bra för att fiskar och annat levande av känsligare art kan klara sig.

Inte ens i sötvattens akvarium har man ju i fisken så fort efter nystart.

Hoppas dock det går vägen nu med fiskarna men var noga med nitrit testet nu så att det inte blir någon nitrit pik!

Det jag har hört är viktigt att hålla koll på i början är nintrifikationscykeln samt fosfatvärdena.

Mvh Lucas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VI har inga sniglar eller Räkor i karet just nu.

Om man matar fiskarna och dom inte äter upp allt,lite hamnar på botten vad ska man göra då?

SKa man Hoppas att fiskarna upptäcker maten.

Låta den ligga kvar.

Eller köra ned handen i karet och försöka plocka upp det.

Vi ska mata fiskarna idag med artemia det ser väldigt "finkornigt" ut, finns det någon chans att det ligger små bitar och ruttnar på botten?

Dom hade inga sniglar i Korallfisken vad jag såg(Såg en Eremitkräfta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är lata fiskar som inte söker efter mat på ls och botten, äter endast det som ligger på ytan eller faller framför näsan. Mata sparsamt, och aldrig mer än dom äter upp på ett par minuter.

Ouppäten mat bryts normalt ner av ls. eller käkas upp av eremiter, räkor, smådjur från stenen mm. Men eftersom du har ett så färskt kar har nerbrytningen förmodligen inte kommit igång än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå formula One, ge dom enstaka pellets så dom hinner fånga upp allt.

Har du bara en cirkulationspump? Du bör ha fler än så för att skapa ordentlig vattenrörlse, samt kanske ett roterande munstycke till den ena pumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi ska beställa mer pumpar snart,,, har ökat luften till skummaren så den sprutar vatten gaska skapligt, men vi har tänkt att köpa en 2000l/h pump till från, drak fisken, någon som vet hur mycket frakten kostar där ifrån. vi kollar ständigt alla värden,, men stenarna låg i akvarium på koralfisken, jag vet inte hur länge de har legat där i men de hadde skumare och pump..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att köpa maxijettar istället, billiga pumpar med bra tryck och fin kvalitet. Finns för övrig på JR, du som hade nära dit.

Det är tvärtom, du ska ha lite luft in i skummaren så du får ett torrt skum. Mycket luft ger ett vattnigt skum som knappt drar ut nån skit alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ska försöka dra ner på bubblorna.

JR?

Ska åka förbi korallfisken nästa vecka och köpa bottenlevandedjur.

någon som har förslag på fiskar och sådant till karet?

I karet har vi 2 st percula

Vi kommer att skaffa i karet en E.Bicolor och eremitkräftor,sniglar och kanske sjöborre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite med att belasta karet, ni har redan dragit igång lite väl fort.

Prioritera att köpa det som behövs för att få allt att fungera, Ls pumpar kol etc. och låt de gå in sig.

Visst e de roligt att köpa fisk men ni kommer att få göra de ofta om ni inte lungnar er och får ordning på burken först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...