Guest Kirsi_L Postat 3 juni 2004 Postat 3 juni 2004 Vad äterHeteractis magnifica för foder tänkte på att skaffa en sån Citera
Guest Filip Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 AlltMatzar min med bläckfisktentakler, råfisk, räkor etc.MVhF ilip Citera
Dykaren Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Min äter gärna kejsarfiskar. Både dvärgkejsare och stora kejsare... Annars verkar den föredra skaldjur framför fisk. Bläckfisk spottar den ut ganska snabbt. Citera
Janne Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Om du sen skaffar anemonfiskar så kommer de simma ut för att hitta föda som de sen tar tillbaka till anemonen och äter. Fiskarna kommer att tappa en del mat till anemonen och anemonen erbjuder skydd, det är det som är symbiosen. Kort, fiskarna kommer att mata enemonen./Janne Citera
Aqua_Max Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Förutom mat är det mer viktigt att den får rikligt med ljus, så att dess inneboende alger (zooxanthellae), som anemonen lever i symbios med, kan utföra fotosyntes och ge energi till anemonen. Citera
aerie Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 Kirsi,hur gammalt är ditt kar? Hade fått uppfattningen att ditt kar är relativt nystartat och då är väl en värdanemon inte det lämpligaste att stoppa i. Om man läser på Reef Centrals forum så verkar den allmäna rekommendationen vara att man väntar i minst ett år så att karet är ordentligt stabiliserat. Citera
Guest Kirsi_L Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 jag har fått ett nytt kar 300L men jag läste också om att clownfiskarna äter bakterier från anemonen Citera
robert Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 är bara vatten värdena bra och har varit de samma en längre tid ska det väl inte vara några problem att lägga i en anemon. startade mitt 01-01-04 och har en Magnifica som lever och frodas mycket väl!!Mvh Robert Citera
Guest acke_lu Postat 5 juni 2004 Postat 5 juni 2004 du kan ju mate den med skalade räker,fisk,plangton,artemia Citera
Gabbi Postat 8 juni 2004 Postat 8 juni 2004 Lite nyfiken på om anemonernas och clownernas symbios också går ut på att clownerna som ju är ganska färgglada, lockar andra fiskar till anemonen, som sedan äter/försöker äta dem. Citera
Dykaren Postat 8 juni 2004 Postat 8 juni 2004 Tvärtom för det mesta. Jag kan av personlig erfarenhet säga att clownerna energiskt jagar bort andra fiskar (eller dykare!) som kommer för nära.Det är snarare så att de skyddar anemonen mot andra rovdjur. Sen bidrar de med matrester, skit och annan näring. Citera
aerie Postat 8 juni 2004 Postat 8 juni 2004 Detta med att de bidrar med mat avfärdas ju av forskarna som urban legends ungefär,är tydligen något som bara inträffar i akvarier så då kan man ju inte lägga någon relevans vid det =) Bara en notis så där... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.