Gå till innehåll

Siliconera om gammalt akvarium?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder, har varit och tittat på ett beg akvarium med aluminium ram 500l

men det har stått utan vatten i ca 1.5 år.

Så jag tänker siliconera om det, men räcker det med att skära bort siliconet som är silikonerat i karet eller måste jag skära isär det helt och silkonera om allt?

Hmm hoppas ni förstår vad jag menar blev lite rörigt det där:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att silikon torkar om akvariumet står torrt.

Om fogen känns mjuk och elastisk, och "fjädrar" tillbaka när du trycker in en nagel i fogen, så behövs det säkert inte omsilkonering.

Om det visar sig att du måste silikona om, så borde det räcka med att skära bort det synliga silikonet. Det är ett rent h-e att plocka isär ett ramakvarium helt.

Kom ihåg att ALL silikon måste bort på den ytan som ska silikonas igen, annars fäster inte silikonet, tvätta med aceton, det funkar bäst av egen erfarenhet. Använd helst svart silikon då det visat sig att kalkalger kan tänga innanför det transparenta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett nytt istället, PWSS är ju billiga och då får du det levererat till Uppsala gratis. Jag skulle inte göra mig besväret och ta chansningen att limma om det. Det blir ju knepigt med aluminiumlisten eftersom du inte kan kontrollera att de blivit riktigt bra.

Kolla upp priset på ett nytt är min rekomendation =-)

Försäkringsbolag och du själv kommer inte bli glada om siliconet skulle släppe efter din omlimmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...