Gå till innehåll

Nybörjare här!


Warja

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag är ny på saltvatten och vill verkligen ha ett nanokar, ett sånt så kallat "mollyhotell" Här kommer lite frågor!

1, Alla snackar om levande sten här, men vad är det egentligen och är det nödvändigt?

2, Många med nanokar kör utan skummare, men vilka nackdelar har det?

3, Kan ni ge exempel på lättsköta, vackra koraller passande i ett "mollyhotell"?

4, Lämpliga fiskar såg jag i en annan tråd så det har jag koll på, men kan man ha en anemon med ett clownpar i ett "mollyhotell"? (anemoner kryper ju om kring och bränner koraller, har jag hört).

5, Sedan undrar jag. Hur många invånare kn man ha i ett "mollyhotell"?

Hade tänkt följa medlemen... tror det var Lasses "guide" hur man installerar allt.

Tack på förhand! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar, kort/slimmad version utan teknisk numbojumbo.

1= Levande sten är korallsten dvs sten som legat på havsbotten och innehåller mängder med djur och bakterier pga att stenen är porös dvs ihålig. Utan LS i akvariumet finns det därmed ingen biologisk nedbrytning därmed fler vattenbyten och sämre vatten. Mer LS bättre och stabilare nedbrytning i "ekosystem".

2= Att köra utan skummare fungerar säkerligen bra, följderna blir dock att det blir mer protein, näring, "skit" i vattnet. Mindre skummning = nogrannare vattenbyten för att inte akvariet skall bli en algbalja och hålla värden på bra nivå.

3= Zoanthids, skivanemoner och Ricordia skulle jag rekomendera. Dessa är relativt små och kräver inte "jätte/mega" nogrannhet av ägaren.

4= I ett molly rekommenderar jag ett par klovner att starta med. Jag rekommenderar inte någon anemon, de är inte att rekomendera för nybörjare.

5= Inte så många, 2klovner är bra att starta med. Med tiden kan du säkert ploppa i några små nano firrar typ neongobie eller liknande. Om du fastnar för saltvatten kommer du garanterat köpa ett större kar om ett år =-)

Detta är en kort version av svar, läs på lite mer kring dina fråger och kolla vidare på trådar. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag är ny på saltvatten och vill verkligen ha ett nanokar, ett sånt så kallat "mollyhotell" Här kommer lite frågor!

1, Alla snackar om levande sten här, men vad är det egentligen och är det nödvändigt?

2, Många med nanokar kör utan skummare, men vilka nackdelar har det?

3, Kan ni ge exempel på lättsköta, vackra koraller passande i ett "mollyhotell"?

4, Lämpliga fiskar såg jag i en annan tråd så det har jag koll på, men kan man ha en anemon med ett clownpar i ett "mollyhotell"? (anemoner kryper ju om kring och bränner koraller, har jag hört).

5, Sedan undrar jag. Hur många invånare kn man ha i ett "mollyhotell"?

Hade tänkt följa medlemen... tror det var Lasses "guide" hur man installerar allt.

Tack på förhand! :ler:

hej och välkommen!

1. Levande sten (LS) är grunden i hela akvariet. i LS finns massvis av små bakterier och räkdjur osv. som bidrar till att hålla balansen rätt i karet.

2. nackdelen är väl att du lätt kan överbelasta karet

3. sarcophyton, grön stjärnpolyp, xenia och olika knappar

4. anemoner kan bränna ihjäl koraller.. bättre isåfall att du skaffar odlade clowner och en korall som kompliment till anemon (kanske en fin euphyllia?)

anemoner är inte direkt några lätta djur.

5. beror på hur många liter det är på och hur stora fiskarna är osv. svårt att säga. men räkna bort "stora" fiskar.

Lasse är mycket mycket kunnig och jag vet inte om alla skulle klara av att starta på samma sätt som han gjorde. no offence

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar, kort/slimmad version utan teknisk numbojumbo.

1= Levande sten är korallsten dvs sten som legat på havsbotten och innehåller mängder med djur och bakterier pga att stenen är porös dvs ihålig. Utan LS i akvariumet finns det därmed ingen biologisk nedbrytning därmed fler vattenbyten och sämre vatten. Mer LS bättre och stabilare nedbrytning i "ekosystem".

1a, Är levande sten de man sätter fast korallerna på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra. Levande Sten är så at säga inredningen och korallerna sitter på dessa, även i naturen. Korallerna kan iofs sitta på allt möjligt, men man har dem oftast på stenen i karet. :)

Här kan du se hur olika former på stenen kan se ut:

http://images.google.com/images?q=Live+rock&svnum=10&um=1&hl=sv&rls=com.microsoft%3Asv%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GGLR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En regel som gäller.

Man kan inte skynda på denna hobby utan tiden har sin tid så låt det hela mogna in

Skynda inte det finns inga genvägar...

Ingen Anemon är lämplig för nybörjare huvudtaget. Det är ett svårt djur även för oss andra med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde anemon i början och det fungerade utmärkt i ca. 7månader, senn skulle jag byta burk och anemonen hadde satt sig på två stora stenar. När min fru skulle lyffta ut den sprack den men levde även i nya burken ett tag. Senn dog den och släppte ur sig all gift såg ut som vi hadde yömt i 20L mjölk i karet helt vitt, men allt överlevde. Me detta vill jag ha sagt att det går jette bra att ha anemoner och att allt behöver innte dö om anemonen stryker me. Nu kommer jag innte ihåg va våran hadde för namn tyvär. Jag tror att den sorten vi hadde innte kräver större utrymme enn det du har. Vi hadde då 375L men det behöver den innte. Jag ska ta reda på va det var för sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...