Gå till innehåll

Bygga "berg" för korallerna


Warja

Rekommenderade inlägg

Silicona = glöm det

Jag buntade ihop mina med buntband. Fördelen är att det går att klippa av banden i framtiden om jag vill bygga om aquascapet. Är man smart monterar man inte ihop alla stenar. Börja med bottenstenarna och bunta ihop dom till en stabil grund. Därpå bygger du en våning till med nya ihopbuntade stenar osv. På det sättet kan du knippsa av buntbanden ett efter ett och inte riskera att hela berget rasar på en gång.

Använd grova svarta buntband, inte de vita eller genomskinliga.Ryktet är att dom kan bli spröda och gå sönder.

Finns även speciellt "lim" att montera stenar och fixera med. Men när stenarna monteras kan du glömma att dela på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns de som lägger plattor av plexilas eller skärbrädor av plats i botten för att skydda mot ev. ras.

Själv har jag inget av det och känner inget behov ev det iheller. Stenen är rätt så ojämn och nästan griper tag i varandra och kan t.o.m. ibland vara lite svår att få loss från varandra.

Limmar man med koralllim så får man dela stenen med huggmejsel eller annat verktyg, men det är inga problem att dela på dem om man någongång känner för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett att ni bygger berg där ni sätter på era koraller och anemoner, men dom ser rätt instabila ut :smiley22: Ska man silikonlimma stenarna i varandra, gör ni det?

Finns olika sätt att sätta ihop levandesten.

Korall lim oftast ett 2-komp lim som man knådar ihop och sedan sätter ihop stenen med

ReefBond ett slags cement som man blandar med vatten och kan cementera ihop stenen

Korallen zucht har ett pulver som man blandar med vatten och så sätt sätter ihop stenen med kan tänka mig att det är nästan som Reefbond

Borrar hål kan man göra och sätta fast stenen ihop antingen med buntband eller med plast stavar /PVC rör och så sätt trär ihop det hela

Jag brukar aldrig bara lägga ner stenen i karet utan lägger ner bra med tid för att få det bra och stabillt, man får helt enkelt vända och vrida på stenen så "sätter" man ihop dom med egen fästning/"limmning"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör utan något "skydd" i botten. har aldrig haft det och jag tror inte det behövs.

när jag bygger så brukar jag vrida och vända på stenarna tills man hittar lägen där dom "krokar i" varandra så de ligger hyffsat stabilt. sen förstärker jag på utsatta ställen med korallim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...