Gå till innehåll

deppigt bygge


drakfisk

Rekommenderade inlägg

Hej snacka om otur jag var ju inte nöjd med min första kub därför har jag inte satt in bilder tidigare . byggde nytt o möbel med blev nöjd men inte till 100% men i dag tänkte jag börja fylla på vanligt vatten o prova allt .VAD HÄNDER jo när det har kommit i ca 300 lite så ser jag något konstigt en j------a spricka i glasset okej ut med skiten igen bestäklla ny i morron kul kul kul . men tur att man såg det nu o inte hörde i natt ett j---a brak . så snart lovar jag sätta in bilder om det håller . hade så trevligt nästa blir pansar glas .mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte vara den som är den... men i denna hobby förstår jag inte varför man snålar in på akvariet. Ett nytt akvarium kostar ju inte "så" mycket gemfört med resten av utrustningen, för att inte tala om innehållet. Om skummaren pajjar händer inte det inte så mycket, om UV-C pajjar händer det inte så mycket, om lampan pajjar blir de bara mörkt, om en pump dör....... ni förstår. Det ända som jag skulle bidra med en katastrof är om sumpen eller akvariet går sönder.

Köp ett helt nytt akvarium så kan du sova ordentligt de första fem åren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte vara den som är den... men i denna hobby förstår jag inte varför man snålar in på akvariet. Ett nytt akvarium kostar ju inte "så" mycket gemfört med resten av utrustningen, för att inte tala om innehållet. Om skummaren pajjar händer inte det inte så mycket, om UV-C pajjar händer det inte så mycket, om lampan pajjar blir de bara mörkt, om en pump dör....... ni förstår. Det ända som jag skulle bidra med en katastrof är om sumpen eller akvariet går sönder.

Köp ett helt nytt akvarium så kan du sova ordentligt de första fem åren.

Håller inte med dig. Jag har inte "snålat" på karet.. (Nytt, stort, dyrt)

Mitt stora kar släppte i en silikon fog.. naturligtvis en bottenfog. Karet var strax över ett år. Bilder: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6111&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det spelar nån roll om man har nytt eller begagnat akvarium, känslan finns där ändå: -Tänk om skiten spricker?!

Känner igen känslan , hur kan en tunn glasskiva hålla flera hundra kilo vatten? Visst, man köper nytt,Polskt robot-limmat eller nåt kvalitetsbyggt i Sverige, likförbannat e känslan där: tänk om.......

När man ser sprickan, vilket jag aldrig gjort själv, men när man ser den, då e det inte så roligt!

Hoppas bara att ingen ger upp, på'n igen, nya kar och nya ideer, så brukar det lösa sej!

Det här kanske belyser vikten av att ställa sitt kar i våg, man kan inte vara nog försiktig med grundarbetet. Därmed inte sagt at ditt kar inte stod i våg, Conny!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt var det hur som hällst, allt kan gå sönder tyvärr. Jag menade bara att risken minskar markant om man köper nytt, hoppas ingen här på guiden påstår att ett gammalt håller bättre än ett nytt.

Det där med att akvariet läcker kan jag förmodligen lugna er lite med, pratade med min tjejs kompis som jobbar med försäkringar. Hon sa att:

-Det läcker säkert 100ggr fler diskmaskiner som åstadkommer lika mycket skada som ett akvarium, det är diskmaskinen du ska ha svårt att sova för =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...