Gå till innehåll

Lågt Ca högt kH!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Jaha, håller på å kämpar med våra vattenvärden men får inte riktigt till dom som vi önskar.

När våra Salifert Liquid-tillsatser tog slut, så bytte vi till TM Bio-tillsatser itsället (och Salifert Buffer istället för TM-Tripplebuffer).

6/6-07 gjorde vi vårt första test efter bytet och fick följande värden:

pH: 8.3

kH: 13.4

Ca: 350

Mg: 1320

Från bytet fram till detta datum hade vi tillsatt:

Ca: 2 skedar / dag

Mg: 2 skedar / dag

Buffer: 2 skedar / dag

kH kändes aldeles för högt samtidigt som Mg för första gången var skapligt högt (har hela tiden haft problem med lågt Mg när vi körde Saliferts flytande Mg-tillsats). Ca kändes lite lågt.

Skall även tillägga att vi innan bytet hade lite problem med lågt kH som bitvis var så lågt som 5.5.

Efter denna mätning ändrade vi doseringen till:

Ca: 3 skedar

Mg: 1 sked (då värdet gått upp över 100 enheter på ett par veckor, och vi inte ville att det skulle gå upp för mycket)

Buffer: 1 sked

Nästa mätning gjordes 18/6-07.

pH: 8.3

kH: 13.6

Ca: 330

Mg: 1410

kH ÄNNU högre trots minskade tillsatser. Mg OXÅ högre trots minskade tillsatser och Ca låg på samma "låga" nivå trots ökade tillsatser...hmm...

Jaha...vi fortsatte med samma doseringar eftersom vi ville se på lite längre sikt om framför allt Ca ville stiga, samt om kH skulle stanna eller minska.

7/7-07 gjorde vi senaste mätningen med följande resultat:

pH:8.3

kH: 13.1

Ca: 330

Mg: 1410

Enda skillnaden är att kH sjunkit en halv enhet.

Vi har nu minskat Ca-tillsatsen till 2 skedar för att se om den håller sig på samma nivå då den inte tycks vilja ändra sig trots att vi tillsället mera.

Vet inte om värdena är något att klaga på, men vi tycker att Ca är runt 100 enheter för lågt och kH är aningen högt (eller är dryga 13 i kH bra?).

Korallerna ser ut att trivas rätt skapligt även om det är dålig tillväxt på många av fraggarna. Vi har även dålig tillväxt på kalkalger tycker jag.

Vad ska vi göra för att få optimala värden eller är de kanske så att de är bra som dom är?

MVH /Erik & Linda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör TM Bio-Calcium och Bio-Magnesium. Burkarna med pulver dvs.

OK! Där är felet! TM Bio-calcium är inte ett kalciumpreparat!!!! Det är ett typ "allt i ett balling preparat"! Det buffrar KH, kalcium och spårämnen! Ska du höja kalcium så får du tillsätta tex kalciumklorid eller Salifers "Coral calcium"!

När dina värden är OK så kan du efter det BARA tillsätta TM Bio-calcium! Bio-magnesium kan dock behöva tillsättas ungefär som de står i instruktionen på burken även när du använder Bio-calcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppar in i er tråd då jag också haft liknande problem, hoppas ni tycker det är OK och tillför något. Jag har då använt Fauna Marins Balling. Jag har blandat och doserat som instruktionerna men tycker att jag får för höga KH (11-12 tycker i alla fall jag är i högsta laget) utan att få upp Ca till mer än 390. Vill upp till 420-430. Kan jag utan risk minska doseringen av Natriumbikarbonat och öka Kalciumkloriden? Hade för mig att Balling just byggde på ett rel. precist förhållande mellan dessa två kemikalier! Vad händer om man avviker från denna jämnvikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, kan dosera i lite Mg-lösning. Men frågan ovan kvarstår vet du Stig eller någon annan något om följande:

Kan jag utan risk minska Balling-doseringen av Natriumbikarbonat och öka Kalciumkloriden? Hade för mig att Balling just byggde på ett rel. precist förhållande mellan dessa två kemikalier! Vad händer om man avviker från denna jämnvikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry Stig, jag fattar inte! Ja, jag vill kunna öka Ca utan att öka KH ytterligare, ska jag då minska Ballings Natriumbikarbonat (och behålla Kalciumkloriden på samma dosnivå) och i stället tillsätta någon buffert, eller...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi har ettt fast pH och ett fast magnesiumvärde så är jämviken mot utfällning av kalk sådan att ett specifikt kH svarar mot ett motsvarande Ca- värde.

Om vi ökar magnesiumvärdet utan att ändra pH ökar både Ca och kH.

Om vi ökar pH utan ändra något annat så förskjuter sig jämvikten mot mer Ca och lägre kH.

Och ph kan vi öka genom att erätta en del av bikarbonatet med natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu skulle få utfällning av Ca - hur yttrar det sig; mjölkighet i vattnet, fällning på botten eller vit beläggning på stenarna (eller annat?). Jag tycker mig se en del vitt på stenar/kalkalger, men är nog algerna som växer. Har svårt att tro att jag har Ca mättnad när jag har PH=8,2, Ca=380, Mg=1300, KH=10 (japp det har gått ned).

Spelar det roll vilken ordning man doserar Balling; Kör nu i denna ordning Mg, Ca, Natriumbikarbonat, med 5-10 min mellan lösningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkutfällning ser ut som du skriver om det är våldsamt men det kan också fälla ut utan att man ser det. Man bara märker att Ca- värdet sjunker.

Jag såg att i "Balling light" tillsätter man bara natriumbikarbonat som koldioxidkälla.

Villa man driva upp pH ersätter man en del av det med natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...