Gå till innehåll

Tips på skydd för ytavrinningen sökes


Skinner

Rekommenderade inlägg

Hej hopp!

Jag tänkte höra om någon har några bra tips på hur man kan skydda ytavrinningen från ovälkomna gäster. Min avrinning är en låda på ca. 10x6 cm. För närvarande kör jag med ett öppet rör rakt ner. Självklart är jag orolig att någon turbosnigel eller liknande ska få för sig att sätta sig upp och ner och blockera hela rasket.

Jag har hittills provat ett gnagarskydd jag köpte på Plantagen. Det har maskor på ca. 6 mm, men känns lite "trångt". Det är bara marginellt större än ett myggnät, så det kleggar ganska fort igen. Vad använder ni andra, och var har ni i så fall köpt det?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klippte sönder en glassbytta och skar ut en fyrkant, skar sedan ut små strimmor likt ett galler ur det och kilade fast i öppningen till ytavrinningen. En riktig ful lösning, men den är praktisk på grund av att jag endast behöver lyfta upp plastbiten för rensning och inte hela boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Optimera häromdagen och köpte lite prylar, såg då en lösning för att hålla löv borta från hängrännor, ett plastnät som ligger som en rulle i rännan, detta kostar iofs 120kr/m men då får man ocså mycket nät. :) Maskorna ligger på ca 5x5mm, så jag vet inte om det är för små för dig. Iaf så kom jag över en liten bit som hade blivit över från deras visningsdel, och fick den gratis. Nätet är av plast och jag kommer köra det i toppen av min låda, ligger mot glaskanten innanför överrinningskammen, fastklämd med hjälp av en rörbit. Svårt o förlklara, men det funkar iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...