Gå till innehåll

Hej AEFW.


Rekommenderade inlägg

Jaha, har upptäckt idag att jag har aefw i karet, har inte varit hemma så mycket på senaste och därför inte kollat till akvariet så mycket.

Läste om aefw på internet lite och om hur man kan behandla det.

Men eftersom jag är mitt uppe i en flytt bestämmde jag mig för att det vettigaste nog är att plocka ut acropororna och slänga, dom verkar mer eller mindre smittade nästan allihopa.

Jag har dock 3 st acroporor kvar i karet som stått ensamma på ett ställe i karet, dom ser opåverkade ut och jag kommer låta dom vara kvar ett tag för att se hur det går.

Va ju mest fraggar, ca 10 st,3 st större koraller, men jag var väldigt glad och nöjd över dessa och att jag kunde hålla dom vid liv och få dom att växa, så det känns riktigt tungt.

Men jag ska inte ge upp, efter flytten blir det att sätta upp mitt nya system på 770 liter, men då blir det karantän efter alla konstens regler.

En bild på några av korallerna:

post-2539-14468914228988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det troligen hade gått att rädda några stycken, men jag är som sagt mitt uppe i en flytt och det kommer bli bökigt nog att flytta akvariet, så medecinerings kar osv har jag inte möjlighet att sätta upp.

Har dock inte kunnat plocka ut mina 3 favoriter ännu, dessa är dom enda som ser opåverkade ut och dom ska få vara kvar så ser jag hur det artar sig.

Clownen, japp maskarna finns ju kvar i karet, men dom dör ju ut om det inte finns några acroporor kvar, hoppas nu att mina 3 favoriet som är opåverkade och står på andra sidan karet klarar sig, annars åker dom också ut så får det gå ett par månader.

Nu vill jag ha lite tips på hur man ska göra för att förhinda sånthär i framtiden?

1.

Karantänskar blir det till det nya systemet, kommer bara ha sps koraller i karantän.

Hur lång tid behöver korallerna vara i karantän?

I mitt nuvarande kar var det ca 3 månader sen jag tillsatte någon acropora, så det verkar kunna ta lång tid innan det bryter ut, iofs kan man ju observera korallerna bättre i ett litet karantänskar.

2.

Doppning av koraller i såndär TM "medicin", tar korallerna mycket stryk av det eller kan man göra det på alla nya acroporor?

3.

Vara mer försiktig med vad man stoppar i burken och vart det kommer ifrån, jag misstänker att det var en korall ifrån en välkänd handlare som orsakade detta, är det vanligt att handlare har parasiter osv på sina koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin lite av dina frågor besvaras i min artikel som jag länkade!

Jag tycker inte att ni ska sluta handla hos någon enskild handlare för att ni har fått med er AEFW hem på nån korall.

Själv tycker jag att vi ska anse alla koraller (SPS) som säljs vara bärare av nån form av parasit och alltid behandla dem innan man stoppar ner dem i sitt akvarium eller köra karantän.

Särskilt de koraller som är odlade är ofta drabbade av parasiter och jag tror att alla handlare nån gång får in sånna. Det finns ingen chans för grossister eller enskilda handlare att hinna med och granska eller behandla alla koraller de får in. Vi som kunder får lov att vara mer på allerten och själva ta mer ansvar för vad vi stoppar i våra burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...