Gå till innehåll

Wave Cube, 40L kontors-nano.


Rekommenderade inlägg

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tror inte ytavrinning är nödvändigt. Tittade på korallrevets (i Södertälje) stora kar där de använder en kombination av cirkulationspumpar, ett stort Eheim samt MCE 600 och det finns inte antydan till klägg på ytan. Som ett tidigare inlägg sa, bryter man ytan så räcker nog det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men den mesta skiten sammlas på ytan, det är därför man använder ytavrinning, antingen till en sump med skummare eller direkt til en skummare, för att få effektivare skummning och få ett finare akvarium utan skit på ytan.

Ska man starta ett nytt kar finns det ingen anledning till skippa ytavrinning enl mig.

Nu kanske vi ska sluta gå off topic i illustratörens tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men den mesta skiten sammlas på ytan, det är därför man använder ytavrinning, antingen till en sump med skummare eller direkt til en skummare, för att få effektivare skummning och få ett finare akvarium utan skit på ytan.

Ska man starta ett nytt kar finns det ingen anledning till skippa ytavrinning enl mig.

Nu kanske vi ska sluta gå off topic i illustratörens tråd.

Intressanta tankar grabbar, jag tror att ytavrinningen är viktig. Inte bara ett stort plus för att det tar bort mycket skit från ytan och skummningen blir mer effektivare. Genom att skiten försvinner från ytan tränger mer ljus igenom vattnet. Varje liten partikel på ytan skapar ju en skugga och ett skuggigt/nerdämpat ljus vill man ju inte ha.

Med det som nämnts ovan i baktankarna undrar man ju hur tillverkarna av detta påhängsskummare och filter har tänkt, inte alls tror jag. Det hade ju bara varit att göra ett extra rör som var större än insugsröret. Det röret gör man till ytavrinnare och täpper till i botten, hur enkelt som hällts.

Finns 2st lösningar som jag funderat lite på, det ena är att modda ett Juwel Compact innerfilter. Det andra är att köpa ett lite större PV-C rör och bygga en egen ytavrinning.

Blev sugen på det minsta av Juwels filter, det som sittel i 60L karet på akvariepaketen man kan köpa. Det blir dock relativt dyrt och eftersom detta kar ska vara billigt så skippade jag den lösningen. Man skulle så klart bli tvungen att kasta bort innehållet dvs skummet.

Har ritat lite på ytavrinningslösning till ett nano och kommit på detta (se bild/ritning). Det kapade PVC röret bör ha en så stor diameter att en AS (minsta pumpen) får plats, sedan limmas en avskiljningsplatta fast straks under mitten av röret. Det blir en kammare där pumpen sitter och en överrinningsbox. Beroende på hur stor kammaren i botten av röret är hoppas jag att det finns utrymme för lite LS eller aktivstkol.

post-2577-14468914242962_thumb.jpg

post-2577-14468914243168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte ytavrinning är nödvändigt.

Som ett tidigare inlägg sa, bryter man ytan så räcker nog det.

Beror på vad man vill uppnå och hur man vill ha näringsuttag ordnat. Vill man använda huvudsakligen skummare för att få ut näringen ur akvariet, är det absolut nödvändigt med ordentlig ytavrinning. Vill man använda täta och stora vattenbyten, så är det inte nödvändigt med avrinningen.

Rätta mig om jag har fel, men den mesta skiten sammlas på ytan, det är därför man använder ytavrinning, antingen till en sump med skummare eller direkt til en skummare, för att få effektivare skummning och få ett finare akvarium utan skit på ytan.

Ska man starta ett nytt kar finns det ingen anledning till skippa ytavrinning enl mig.

Mycket bra sammanfattning! Det mesta samlas faktiskt på ytan.

Det blir en kammare där pumpen sitter och en överrinningsbox. Beroende på hur stor kammaren i botten av röret är hoppas jag att det finns utrymme för lite LS eller aktivstkol.

Personligen skulle jag ha skippat LS:n i ytavrinningsskammaren. Skall man köra skummaren som näringsexport vill man inte att det näringsrika vattnet från ytan rinner ner till LS, som är ett biologiskt filter, och mineraliseras till nitrat, fosfat, m.m. Håll istället LS:n i huvudkaret. Detsamma gäller egentligen även aktivt kol, som kommer att agera som ett biologiskt filter allteftersom bakterierna sätter sig på den, och kommer också att bryta organiken till nitrat och fosfat. Det bästa vore naturligtvis om du kunde ha det aktiva kolet vid skummarens utblås, men det kanske inte går av estetiska skäl.

Förresten: du kanske kan experimentera med lite olika storlekar för avrinningsfacket. Du vill nog inte göra det så litet att vattnet dunstar av så mycket att skummarinloppet torrläggs. Ju mindre fack desto större risken för det. :) Eller skall du köra med täckglas på akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag ha skippat LS:n i ytavrinningsskammaren. Skall man köra skummaren som näringsexport vill man inte att det näringsrika vattnet från ytan rinner ner till LS, som är ett biologiskt filter, och mineraliseras till nitrat, fosfat, m.m. Håll istället LS:n i huvudkaret. Detsamma gäller egentligen även aktivt kol, som kommer att agera som ett biologiskt filter allteftersom bakterierna sätter sig på den, och kommer också att bryta organiken till nitrat och fosfat. Det bästa vore naturligtvis om du kunde ha det aktiva kolet vid skummarens utblås, men det kanske inte går av estetiska skäl.

Förresten: du kanske kan experimentera med lite olika storlekar för avrinningsfacket. Du vill nog inte göra det så litet att vattnet dunstar av så mycket att skummarinloppet torrläggs. Ju mindre fack desto större risken för det. Eller skall du köra med täckglas på akvariet?

Jag menade att LS och/eller aktivt kol kommer vara i den nedre kammaren tillsammans med den lilla cirkulationspumpen. Alltså inte i avrinningskammaren, den kommer naturligtvis vara tom.

Beroende på hur stor kammaren i botten av röret är hoppas jag att det finns utrymme för lite LS eller aktivstkol.

Det beror på hur mycket det dunstar i akvariumet. På ritningen är övre/avrinningsfacket en aning större just på grund av faktorn med dunstning som du nämnde. Man får pröva sig fram =-)

Det blir nog inte täckglas på akvariumet, men om det inte blir tillräckligt varmt eller att det dunstar för mycket så får vi se hur jag gör. Glaset dämpar säkert lite på ljudnivån också, men jag misstänker att Rio skummaren blir den största ljudproblemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan rapportera att jag fortfarande väntar på mitt akvarium, börjar bli en aning otålig nu. Skickade iväg en beställning på akvariumet den 11juli och fortfarande verkar det som om ingen tagit hand om ordern. Det var därför jag blev förvirrad och tvungen att ta kontakt med dom om det var jag som gjort någe fel.

Svaret kom snabbt att dom drar pengar från mitt konto genom Visakortet så fort dom skickar varorna. Men när skickas dom?!?

Jag skickade tillbaka ett mail där jag frågade efter när mina varor skulle skickas "ungefär" och när jag kan räkna med att få dem. Det var i fredags jag skicka mailet och jag har fortfarande inte hört ett ljud.

Börjar snart bli irriterad, det ska väll inte ta mer än en vecka att skicka grejerna och har dom inte akvariet eller lampan hemma kan dom väll informera om det tycker jag. Någon som har erfarenheter av denna butik(korallen.dk)?

Bifogar en bild på beställningen så ni kan se hur en sådan ser ut:

post-2577-14468914250158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju dålig stil!

Heh, noterade förresten att karet kostar mindre än lampan, hehe :D

Ha ha ha jag blev också snopen att akvariet var så billigt, tanken var från början att köpa ett molly eller guppy. Men när jag kollade på cocoon var jag fast vid det "fria" akvariets tankar dvs inte inbyggt.

Av en slump när jag kollade på extra belysning till cocoon fick jag syn på priset för Wave cube och slog till. Vet inte exakt va de blir i Svenska kronor men jag tippar på ungefär 250:- för ett 40L, sjukt billigt för ett så snyggt akvarium om ni frågar mig.

Får se om man får akvariet snart bara :smiley24:

Kan säga att det endast tog 3dagar för mig att få min skummare från Akvarieudstyr i danmark till mitt 320L, de kallar ja service. Nu har de gått 14dagar och dom har inte ens tagit hand om ordern som de verkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1, Jag köpte nog den sista Rio skummaren hos Triton idag är jag rädd...

2, Triton har 2st feta Mantisar i karantänen.

1. God dammmmm you!! Ha ha ha.. då kan ju du svara på gåtan som inte går att hitta svar på internet. Vad drar den i watt??

2. Jag ska kolla in dom, misstänker att jag ändå inte kan ha en sådan pga att 40L är för litet. Dom bör bo lite större ca 100L.

Pssst! Har beställt en "pippigul" (Teds uttryck) som förmodligen kommer i september, dem blir inte lika stor som Peacock och är bättre lämpad för mitt proojekt. Den kan ju inte krossa glaset häller på grund av att det är en spearer om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, har precis kollat runt bland prylarna och det finns ingen som helst uppgift på hur mycket pumpen drar, men det är en liten rackare så det kan inte vara så mycket..

De e märkligt att det inte framgår någonstans, borde vara ett krav på elpryttlar.

Får man fråga va du ska med den till, anar jag Nanoprojekt montro??

Såg på en japansk sida att det plötsligt bland all tjing-tjong text stod 1,8w undrar om de kan va så lite? Lät helt orimligt med tanke på att den ska cirkulera 400L/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska köra den i mitt 31L Cocoon.

Att den skulle vara på 1.8W verkar otroligt, den forsar ju på rätt bra så lite mer är det nog allt?

Jag behöver ju inte skummare men dums så jag kan ju vänta ett tag, hade ju varit skönt att ha tekniken köpt så man kunde börja bygga avrinning osv. Jag skulle tippa att skummaren drar kring 10w, en ren gissning.

Åker som sakt till Triton idag för att köpa lite teknik och kolla om dom har några snygga Zoanthids eller skivisar. Får kolla lite på mantisarna med, har plockat med kameran ifall de går att ta någon rolig bild =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp peacocken som dom har inne oxå

Dom var ju för stora (dom hade 2st), hade varit taskigt att ha en av dom i ett 40L. Dom var sjukt snygga och man blev sugen på att starta ett till riktigt Peacock kar. Känns inte säkert att ha en sådan i ett akvarium med 4-6mm glas. Man borde bygga ett 12mm tjockt akvarium på ca80-100L med lika stor balja balja under, ifall rackarn fick för sig att krossa glaset.

Köpte några knappar, lite LS och en firre istället.

Nu får tamme tusan akvariet komma snart, det börjar bli lite fullt i mitt 320L akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag precis gjort men den får vara kvar på Triton tills efter semestern

Ha!

Så du köpte en av dom, tycker jag du gjorde rätt i. Köpte du den översta eller den där nere? Blev bra sugen, undrar vad ett akvarium med måtten 70långt x40djupt x30högt skulle kosta i 12mm glas?

Jag såg hur dina ögon lyste när vi pratade om dom =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha!

Så du köpte en av dom, tycker jag du gjorde rätt i. Köpte du den översta eller den där nere? Blev bra sugen, undrar vad ett akvarium med måtten 70långt x40djupt x30högt skulle kosta i 12mm glas?

Jag såg hur dina ögon lyste när vi pratade om dom =-)

Aah, så det var Illustratören jag talade med. Där ser man.

Vet inte vilken det blir. Leffe tänkte ta hem en av dem till sin privata burk så jag antar det det blir den han lämnar kvar. Men häftiga är dom. Kanske det mest fascinerande djur jag sett.

12 mm glas låter som en god ide. Kanske skottsäkert för säkerhets skull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aah, så det var Illustratören jag talade med. Där ser man.

Vet inte vilken det blir. Leffe tänkte ta hem en av dem till sin privata burk så jag antar det det blir den han lämnar kvar. Men häftiga är dom. Kanske det mest fascinerande djur jag sett.

Ha ha ha.... japp de va jag!

Har sett dom en gång tidigare i Thailand men då blev de käk av dom, åt dock inte.

Första gången jag ser dom live under vattnet och det var en mäktig syn. Vad kostade dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ha.... japp de va jag!

Har sett dom en gång tidigare i Thailand men då blev de käk av dom, åt dock inte.

Första gången jag ser dom live under vattnet och det var en mäktig syn. Vad kostade dom?

En exklusiv middag, må jag säga... Vore läckert att se dem "live" Gärna på lite avstånd, dock.

Har inte vågat fråga vad den kostar än. Det lär nog visa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...