Gå till innehåll

bästa butik??


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

vissa kan ej saltvatten något vidare. men erling,emanuel kan det väldigt bra!

har inte sett till mats. men han kunde sin sak!

Vad snackar du om, Marcus? Av de tre du nämner är det endast Emanuel som kan saltvatten på AkvarieHobby. De övriga öppet erkänner att de inte är så insatta på detta området.

Jag har sagt det tidigare i flera pm till dig, men kan väl upprepa mig en gång till. Åk till Triton om du behöver sten nu. Om du kan vänta så kommer AkvarieHobby få lite LS om någon/några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

om stenen luktar illa/surt ska jag inte köpa den så vitt jag förstår.

anledningen till att jag vill köpa levande sten på akvariehobby är att det går putsarräkor och en massa lägredjur tillsammans med stenen dom har.

och om man ha tur kan ett par/en räka ha krupit in i stenen eller??´

man ska väl inte säga till säljaren att en räka eller ett lägredjur sitter i stenen eller??

Det går bara räkor i de karen, inga andra - och alltså inga massor - lägre djur där. icon10.gif

Räkorna brukar inte heller krypa in i stenar där, och säljaren brukar också kolla en extra gång, så risken att du får en räka "på köpet" är nog obefintlig. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nystart så vill jag rekomendera "Cured LS" en sten som har legat i ett akvarium ett tag och har ganska lite liv på ytan. Vissa delar av det som är på ytan kommer att dö under transporten och har man då ett nytt akvarium så får man en större nitrattopp ju mer "dött" material man stoppar ner.

Det endra säkra sättet att ta reda på om en sten är levande eller inte är att slå sönder den. Och det är ju ett säkert kort om man vill bli utkastad från en butik :)

Det är ganska sällan man får med en kul liftare, LS kollas noga innan den finns till försäljning....

Bläckis, Sniglar är faktiskt bland det svåraste att introducera i ett kar. Dom är känsliga för transporter och alla förändringar. Men när dom val har etablerat sig i karet brukar dom vara väldigt härdiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. men alla andra får ju djur med i stenen. det går ju trådar om det hela tiden. så jag får inga ´´synliga´´ djur med i stenen på akvariehobby??

Vet man aldrig, men det är oerhört kul när man får bra sten full av liv. Nu ett halvår efter min uppstart hittar jag fortfarande nya grejor hela tiden. Förra veckan när jag tog ett nattdyk såg jag tre likadana krabbor som var ute på jakt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. hoppas jag får med 1 djur åtminstone.

men akvariehobby har ju stenkoll på om man får djur med. och om jag får 1 enstaka djur dör det nog under transoprten för akvariehobby lägger LS:n i en plastpåse utan att fukta. men dom doppar LS:n helt innan dom packar in den. tror ni att jag får med 1 enda djur som överlevt hem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. hoppas jag får med 1 djur åtminstone.

men akvariehobby har ju stenkoll på om man får djur med. och om jag får 1 enstaka djur dör det nog under transoprten för akvariehobby lägger LS:n i en plastpåse utan att fukta. men dom doppar LS:n helt innan dom packar in den. tror ni att jag får med 1 enda djur som överlevt hem??

Jag köpte hälften av mina stenar från triton, mycket bra kvalité tycker jag. Från början var det inte så mycket liv men nu efter 1månad tycker något nytt upp hela tiden. Vill du har djur med så kanske du ska försöka hitta någon sten med stora hål/öppningar, köpte en sådan och det visade sig att två krabbor bodde där. Om du nu är osäker kan du alltid köpa hälften oss akvariehobby och den andra hos triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska köpa ca 2,5 kg hos akvariehobby och resten hos triton. jag ska ha 5 kg i karet.

men på akvariehobby tror jag att jag kanske får 2 djur med. hoppas det sitter en anemon eller en korall på. då kan ju inte personalen ta bort den/de :)

man får hoppas på det bästa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariehobby lägger LS:n i en plastpåse utan att fukta. men dom doppar LS:n helt innan dom packar in den. tror ni att jag får med 1 enda djur som överlevt hem??

Jepp det kan du räkna med om stenen hade djur i från början, när de skickar stenen till sverige så sker det på liknande sett, stenen ligger inte i vatten då heller.

När jag köpt sten så har jag bara tagit med mig en stor hink och lagt den däri utan vatten i.

Fick nog med ca 15 krabbor och en mjukkorall av något slag + mängder av småkryp och svampar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. just det... det finns ju inget lyse över karen där LS:n ligger :( hoppas jag får med en räka eller en krabba.

jag ska ta med mig en hink med mitt vatten i och lägga LS:n i den. då finns det kanske risk att något/några djur klarar sig va??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför du väljer Akvariehobby?

Jag har sagt det tidigare i flera pm till dig, men kan väl upprepa mig en gång till. Åk till Triton om du behöver sten nu.

Både jag och Patrik bor ju i Uppsala och vi vill ju inte vara taskiga mot dig och "lura" iväg dig till Triton för att köpa deras sten. Men det finns skäl till att vi själva köper LS och levande därifrån (Triton). Det är inte så att vi tycker om att bränna 200:- för besin för den resan, utan det är för att man har större chans att få bra kvalitet och "roligheter".

Köp du 2,5kg eller om de va 2kg sten på Akvariehobby, du hade ju redan bestämt dig innan du startade tråden uppenbarligen. Större chansning och dyrare. :snurrig:

Måste tillägga att jag kanske låter lite väl negativ till Akvariehobby ibland. Det har inte med att dom inte är trevliga och bra. Jag försöker bara vara ärlig mot mig själv och affären. Är det dyrt kommer jag inte vara tysst, och säljer dom en LS för 160:-/kg som är helt död (till å med flickvännen skrattade åt mig), då kommer jag givetvis aldrig mer köpa LS där.

Det finns även positiva sidor med Akvariehobby. Jag har köpt Pepparmintsräkor av dom och dom var guld värda!! Värkligen ett stort tack för fyndet!

Dom försöker komma igång med Salt, tyvärr har dom haft otur.

Dom har bra mat att köpa där till firrarna.

Sedan är dom himla trevliga och den unga killen på Akvariehobby är en klippa, trevlig och kunnig.

Men på frågan bästa saltvattensbutik (som tråden heter) är mitt svar fortfarande TRITON.

Varför? Jo de är billigare när det gäller teknik och levande, samt har visat bättre kvalitet på det levande när jag tittat i akvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sagt det: jag ska inspektera stenen. är den dålig mailar jag akvariehobby och klagar. är den bra så är det bra. det finns ju åtminstone 1 bakterie i den. och den delar på sig förr eler senare.

men jag ska till triton också och köpa ls.

deras ls kostar 170-180 kr/kg just nu. men dom får in en ny sändning om en/ett par veckor. hoppas det är billigare då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. just det... det finns ju inget lyse över karen där LS:n ligger :( hoppas jag får med en räka eller en krabba.

jag ska ta med mig en hink med mitt vatten i och lägga LS:n i den. då finns det kanske risk att något/några djur klarar sig va??

För tusende gången, marcus: nej och åter nej. Du får inget levande i LS från Akvariehobby just nu. Deras LS är vanlig torr korallsten som legat i vattnet utan ljus och matning i många många månader. Lite av en "cooking" som amerikanarna brukar säga. Avvakta med LS tills Akvariehobby får ny färsk levande sten om några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säljer dom en LS för 160:-/kg som är helt död (till å med flickvännen skrattade åt mig), då kommer jag givetvis aldrig mer köpa LS där.

Å fasen, prisuppgiften jag fick var 180 kr/kg.. Men stenarna är som sagt döda och är fulla av detritus. Bättre vänta på en riktig leverens, enligt rykten om några veckor. Eller åka till Triton nu och slippa vänta.

Det finns även positiva sidor med Akvariehobby. Jag har köpt Pepparmintsräkor av dom och dom var guld värda!! Värkligen ett stort tack för fyndet!

Hahaha, det var du som köpte dem, jag såg dem också och nästa dag var de borta! Jag förbannade allt och alla för att jag pga flytten inte hade något kar uppsatt. icon10.gif

Sedan är dom himla trevliga och den unga killen på Akvariehobby är en klippa, trevlig och kunnig.

Ja, Emanuel är en verklig klippa, han är på semester nu, så tobli, avvakta med dina besök till Hobbyn tills han kommer tillbaka om fem veckor om du har några frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, det var du som köpte dem, jag såg dem också och nästa dag var de borta! Jag förbannade allt och alla för att jag pga flytten inte hade något kar uppsatt.

Japp de va jag, gick ner i affären av en slump och snubblade över dom. Blev tvungen att köpa dem med bums! Ha ha ha!

Jag har faktiskt funderat på att fånga in de "små" gynnarna med fälla för att låna ut till någon som ska köra in LS. Du får säga till när du ska köra igång så får vi se hur de går =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp de va jag, gick ner i affären av en slump och snubblade över dom. Blev tvungen att köpa dem med bums! Ha ha ha!

Jag har faktiskt funderat på att fånga in de "små" gynnarna med fälla för att låna ut till någon som ska köra in LS. Du får säga till när du ska köra igång så får vi se hur de går =-)

Låter strålande, fast att fånga de där blir nog en riktig utmaning! :) De sägs producera massa ägg som käk till koraller - har du sett det hända i ditt kar än?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag åkt in på triton.(min farsa slutade vid 10 tiden) och köpt en bit levande sten. i den hittade jag b.l.a en mini-mussla. utanpå stenen är det några mjuka grejor som jag tror kan vara svampar eller anemoner. har lagt i den och hoppas att jag får se något ikväll. jag ska gå med ficklampa vid 24.00-01.00 och se om något har krupit ut. om hur många veckor kan jag sätta in de första clownerna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, bra jobbat med inköp av riktig levande sten på Triton!

Clownerna skulle man kanske kunna tillsätta med nästa löning (kom ihåg, du har inga pengar ju). Då skulle bakterierna kanske hunnit stabilisera sig lite. Köp lite mera LS innan bara.

Jag tror att det vore säkrare för dig om du inte försökte bli av med din luftdrivna skummare, utan låtit den filtrera vattnet. Eller vill du sälja för att köpa större/effektivare skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...