Gå till innehåll

bästa butik??


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

hejsan, nu ska ni få välja vilken av dessa butiker som är den bästa butiken.med högsta kvalite´t på levande stenen. sedan får ni förklara varför.

*1 akvariehobby(uppsala)

*2 triton akvarium(täby)

förklara varför. för jag ska köpa ls och vill helst ha högsta kvalite`t på den.

m.v.h marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tror ingen kan svara på det då det beror helt på olika sändningar.

Ibland har kanske den ena bättre än den andra och ibland tvärtom.

Åk istället till båda, kolla deras levandesten, och köp den som verkar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft många diskussioner här på guiden om vilken butik är bäst och vi kommer aldrig att bli överens så vi har bestämt att det är ingen mening med att diskutera.

En butik är billigare, en annan ger bättre råd, en tredje har bättre kondition på djuren och en fjärde har ett bättre sortiment. Och dessutom har butikerna tur och otur med sändningarna. En gång kommer det bara friska djur, en annan gång kommer det en massa parasiter och så vidare.

När det gäller levande sten finns det också olika åsikter. Somliga vill ha "färsk" levande med en massa olika djur medan jag tycker att det är bäst att starta ett akvarium med "Base rock" med ett minimum av halvdöda eller döda djur på men en god bakteriekultur i. Litet som ett lotteri: Med färsk sten har du större chans att få med diverse roligheter men också större problem i uppstarten. Med "Base rock" får du inte rolighetrna men en säkrare start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga, bakterier finns det nog alltid med.

Jag brukar titta på stenen och kolla om de finns "synligt" liv. Om man ser alger, rörmaskar och svamp som lever bör det även finnas massa levande bakterier i stenen.

De har ju ingenting med varandra att göra. Jag har alger och rörmaskar på mina tunze streamers, är dom också fulla i levande bakterier då? ;)

Marcus, läs och begrunda Stigs inlägg. Där står allt du behöver veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. så all sten är bra?? dvs med bakterier och sånt??

Nej! De sa jag inte, jag sa att:

Om man ser alger, rörmaskar och svamp som lever bör det även finnas massa levande bakterier i stenen.

Det betyder att LS som saknar synligt liv därmed kan vara "död" LS=DS (död sten). Ofta luktar stenen surt eller ingenting och det är dålig sten. Den enda och sista gången jag köpte LS på Akvariehobby var det inte ett synligt liv och det var inte bra LS. Jag kan bara redovisa för den gången, men till ett pris av 160:-/kg bör man få bra mycket bättre sten än vad jag fick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jasså jag har köpt all levande sten på akvarie hobby och då var dden (levande). Men en sak som är konstigt det är att 2 snigalr av 3 som jag köpte där dog efter några veckor. Jag hade gjort exakt som dom sa att ja skulle göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilket inlägg??
kan du länka mig till den tråden??

Men snälla Marcus.. Han svarade ju i denna tråd.

Nej! De sa jag inte, jag sa att:

Det betyder att LS som saknar synligt liv därmed kan vara "död" LS=DS (död sten). Ofta luktar stenen surt eller ingenting och det är dålig sten. Den enda och sista gången jag köpte LS på Akvariehobby var det inte ett synligt liv och det var inte bra LS. Jag kan bara redovisa för den gången, men till ett pris av 160:-/kg bör man få bra mycket bättre sten än vad jag fick.

160,- / kg? usch o fy, då borde den ha varit fin.

Men även om stenen inte har massa liv på utsidan betyder det inte att den är dålig. Det finns ju baserock som stig skriver om. Att sten är full i kalkalger betyder inte att den är bra, bara att den har legat i en balja med ljus ;)

Är din tunze porös och har den legat på en havsbotten tycker jag du ska reklamera den =-)

Hade det varit så kan jag lova att tunze hade fått ett argt mail. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jasså jag har köpt all levande sten på akvarie hobby och då var dden (levande). Men en sak som är konstigt det är att 2 snigalr av 3 som jag köpte där dog efter några veckor. Jag hade gjort exakt som dom sa att ja skulle göra

snäckor är förbrukningsvara, bara att köpa fler o gilla läget tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. men mattias, det beror ju på olika sändningar säger andra.

Må så vara, vissa sändningar är sämre och andra bättre. Men stenen jag fick hem var usel och därför kan jag inte rekomendera någon att köpa LS därifrån, sorry! Dom är väldigt trevliga och så men det gör inte stenen jag köpte bättre.

Det är möjligt att stenen är bättre nu, men för 2mån sedan var den usel.

Går bara efter mina egna erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är röda havs-sten bra?? undra vilket land deras nya sändning med marina djur+ LS kommer ifrån. vet någon det??

Ingen aning? Om du pratar om Triton kan jag avlägga en rapport imorgon kväll eftersom jag åker dit imorr´n.

Blev lite fundersam och även smått irriterad nu faktiskt och undrar hur ni tänker kring valet av LS.

Om man inte kan se någonting levande eller känna någon specifik lukt, hur ska man då ha en aning om vad stenen har för bakterieflora?

Jag försöker bara tänka logiskt, om sten har synligt liv bör den rimligen innehålla "osynligt liv/bakterier". Om stenen ser ut som en vanlig kalksten med lite trådalger på blir det svårt att avgöra om det finns en bra bakterieflora eller finns det något hemligt knep?

Vilken sten skulle ni köpa (bortsett från pris)?

1. LS med kalkalger, svampar, microalger och rörmaskar

2. LS utan något synligt levande, inte ens ett litet räkdjur

PS:Draedon såg du att dom fått in Peacock på Triton?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning? Om du pratar om Triton kan jag avlägga en rapport imorgon kväll eftersom jag åker dit imorr´n.

Blev lite fundersam och även smått irriterad nu faktiskt och undrar hur ni tänker kring valet av LS.

Om man inte kan se någonting levande eller känna någon specifik lukt, hur ska man då ha en aning om vad stenen har för bakterieflora?

Jag försöker bara tänka logiskt, om sten har synligt liv bör den rimligen innehålla "osynligt liv/bakterier". Om stenen ser ut som en vanlig kalksten med lite trådalger på blir det svårt att avgöra om det finns en bra bakterieflora eller finns det något hemligt knep?

Vilken sten skulle ni köpa (bortsett från pris)?

1. LS med kalkalger, svampar, microalger och rörmaskar

2. LS utan något synligt levande, inte ens ett litet räkdjur

Alternativ 1.5. Liv på utsidan och liv på insidan är två vitt skiljda saker. Jag har haft faxe i en burk som ser ut precis som ls.. kalkalger, rörmaskar osv.

Det finns mig veterligen inget sätt att se på ls om den är bra eller inte. Man får gå på känsla och lita på säljaren.

PS:Draedon såg du att dom fått in Peacock på Triton?

Fresta mig inte! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ 1.5. Liv på utsidan och liv på insidan är två vitt skiljda saker. Jag har haft faxe i en burk som ser ut precis som ls.. kalkalger, rörmaskar osv.

Det finns mig veterligen inget sätt att se på ls om den är bra eller inte. Man får gå på känsla och lita på säljaren.

Fresta mig inte! :)

Fördubblingshastigheten för bakterier är så pass snabb så även den stendöda faxen blir ju "Levande sten" efter ett tag i akvariet.

Det viktigaste man skall leta efter när man köper sten torde vara synligt liv, i form av djur, makroalger etc.. Stenen bör väl inte heller lukta illa, eftersom man då kan misstänka att den innehåller mycket dött/föruttnande material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om stenen luktar illa/surt ska jag inte köpa den så vitt jag förstår.

anledningen till att jag vill köpa levande sten på akvariehobby är att det går putsarräkor och en massa lägredjur tillsammans med stenen dom har.

och om man ha tur kan ett par/en räka ha krupit in i stenen eller??´

man ska väl inte säga till säljaren att en räka eller ett lägredjur sitter i stenen eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...