Gå till innehåll

Vad ska akvariet stå på?


pimo

Rekommenderade inlägg

Bygger på bänken till mitt kommande 770 liters och ska iväg för att handla lite material imorgon.

"ramen" till bänken är svetsad av fyrkantsprofiler i stål, bifogar en bild.

Det jag undrar över är vad jag ska ha för skiva ovanpå detta?

Och hur tjock frigolit ska jag ha på skivan?

mitt nuvarande kar står på tjock, målad plywood och 1cm frigolit, men jag funderar på ifall inte mdf är bättre?

Kanske är dum fråga och det kanske inte spelar någon roll, men det är ju en viktig grej som är svårt att ändra när karet väl är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan har nog ganska liten betydelse eftersom den inte har någon större bärighet i den riktningen ( i alla fall inte i förhållande till den vikt som placeras ovanpå)

det viktiga är att ha ett lagom mjukt mellanlägg (frigolit) som tar upp eventuella ojämnheter i bänk respektive glaskanter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger har en bra poäng där.

Det man däremot kan tänka på är att välja en skiva som inte är så känslig för fukt. Spånskiva är urusel, MDF är mycket bättre men ändå inte strålande. Formplyfa eller marinplywood borde vara två hyfsade alternativ. Dock, en målad MDF-skiva är antagligen fullt tillräcklig i praktiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan har nog ganska liten betydelse eftersom den inte har någon större bärighet i den riktningen ( i alla fall inte i förhållande till den vikt som placeras ovanpå)

det viktiga är att ha ett lagom mjukt mellanlägg (frigolit) som tar upp eventuella ojämnheter i bänk respektive glaskanter

Det har du rätt i, då blir det nog målad mdf.

Angående mellanlägget, är det 10mm "vanlig" frigolit som rekommenderas?, borde inte tex en 20mm vara säkrare när det gäller att ta bort ojämnheter?, eller det kanske blir onödigt tjockt då bänken är rak sågott som det går att mäta med vattenpass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger man frigolit mellan vanliga aluminumställningar och aluminiumramade kar sjunker frigoliten ihop till ingenting. Och fortast där trycket är högst.

Perfekt, då gör den ju sitt jobb - vad menar du att skivan skulle tillföra , Stig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger:

Risken om frigoliten sjunker ihop helt är att om en ojämnhet i ställningen t.ex en svetsfog sticker upp en tiondels millimeter hamnar en stor del av trycket just där.

Patrik: Om du menar tätningslist av neopren eller uretangummi som inte är skum tror jag det fungerar alldeles utmärkt. Haken är bara att jag inte testat det eller har sett någon annan som gjort det. Det finns fötter för industrimaskiner av neoprengummi så det borde fungera om det inte är för stor skillnad mellan olika kvaliteer.

Pimo: Jag tror den skivan blir utmärkt med en eller två centimeter frigolit över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, jag har sett att väldigt väldigt många akvarier här på AkvarieHobby här i Uppsala står på stål/aluramar med endast sådan tätningslist emellan. Verkar fungera bra, än så länge i alla fall. Det är där jag fick tipset ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det aluminiumramade kar har de ett tunt silikonskikt mellan ramen och glaset.

Hur det fungerar kan man se först när de flyttar första karet.

Har tätningslisten "flutit iväg" var den inte bra men annars är den det.

Men det verkar mycket lovande som sagt. Jag tycker inte det är särskilt snyggt med en vit sorgkant under karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vet inte vad det är för material som ramarna är gjorda av, jag tror att det är aluminium, fast svart i färgen. Det finns ingen silikon mellan karen och ramarna, utan endast den här breda svarta tätningslisten. Det är inte försäljningskaren det handlar om, utan deras egna kar, du vet sådana som står i flera våningar. Intressant fråga hur som helst, går som sagt också i tankarna om vad jag skall ha mellan karet och ramen, hittills verkar tätningslisten vara lovande, särskilt eftersom den är självhäftande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan ramen och glaset skrev jag att silikonskiktet är. Det räcker för att fördela ut tryck från en punkt mot ramen till en tillräckligt stor yta på glaset för att det inte skall spricka.

Om du kollar runt ser du att praktiskt taget ingen affär har någon form av mellanlägg mellan aluminiumramade kar och ställningen.

Men har de helglas kar är det alltid mellanlägg till metallställning och ibland till träställning.

Jag har kvistfritt trä som mina helglaskar vilar på och inget mellanlägg.

(med två undantag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstod att det är mellan ramen och glaset, och vad jag såg där var att de inte verkade ha silikon mellan ramen och glaset, utan just den här tätningslisten. Hur som helst, om du säger att idén verkar vara bra, och att de använder det utan problem (så länge) så borde det fungera. Sorry för trådkapning. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...