DaTrucka Postat 27 juli 2007 Författare Postat 27 juli 2007 Mja, polyperna sitter inte lika tätt på denna som min andra digitata, och växtsättet är lite annorlunda.En bild på en närbild på en fragg av denna. Citera
DaTrucka Postat 31 juli 2007 Författare Postat 31 juli 2007 det kan vara en Montipora samarensis oxåbeslutsångest?Håller med, kan mycket väl vara en samarensis, tycker att den är mer lik samarensis än digitata faktiskt. Citera
joney Postat 31 juli 2007 Postat 31 juli 2007 jag ändrar mig nu efter lite research.. det är nog en samarensis Citera
oveb Postat 31 juli 2007 Postat 31 juli 2007 Vad fränt ! Vad skiljer samarensis/digitata.Kanske har man en i burken . Citera
stigigemla Postat 31 juli 2007 Postat 31 juli 2007 Sätter man dem bredvid varann i samma kar bör nytillväxten på samarensis ha större polyper. (och det stämmer ju med dina koraller) Men kan man inte jämföra direkt så fordras nog DNA analys. Båda arterna är ganska så föränderliga i olika förhållanden. Citera
DaTrucka Postat 31 juli 2007 Författare Postat 31 juli 2007 Ja där ser man, får väl döpa denna till digirensis då Citera
DaTrucka Postat 31 juli 2007 Författare Postat 31 juli 2007 Yupp,Och som sagt tidigare i tråden så sitter polyperna lite glesare på denna, tycker inte att dom är störe dock.Jag lutar mer och mer åt samarensis, ju mer man googlar på den. Citera
stigigemla Postat 31 juli 2007 Postat 31 juli 2007 Jag tror storleken på polyperna för en forskare har mer att göra med hur stor plats de tar i skelettet. Hur långt tentaklerna sträcker sig beror ju mycket på humör.(vattenvärden, näring med mer). Citera
DaTrucka Postat 31 juli 2007 Författare Postat 31 juli 2007 Jag tror storleken på polyperna för en forskare har mer att göra med hur stor plats de tar i skelettet. Hur långt tentaklerna sträcker sig beror ju mycket på humör.(vattenvärden, näring med mer).Visste jag väl.... inte.Då kan vi med 99% säkerhet säga att detta är en Montipora samarensis.Någon moderator får gärna ändra rubriken till rätt, kan inte ändra själv. Citera
joney Postat 1 augusti 2007 Postat 1 augusti 2007 sen brukar digitata växa mer med runda toppar medan samarensis går lite åt det platta hållet...oveb--- den gula du fick av mig är en samarensis har jag för mig Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.