Gå till innehåll

Christmas tree worms - skötsel och kompatibilitet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag är mycket nöjd efter att ha granskat mitt senaste fynd från min lokala handlare - en stor Porites sten med många Christmas tree worms. Jag planerar att ha stenen som en solitär i mitt nya revkar under uppbyggnad, och tills dess vilar stenen ut i mitt nano. Stenen fyller ut nanot ganska bra - se bild.

Eftersom Triton nu har fått in ganska många Poritesstenar med tillhörande maskar, finns det säkert andra därute i landet som också är lyckliga ägare av dessa och har samma undringar. Jag har själv haft en Porites sten med några julgransmaskar sedan tidigare, men efter ca 1,5 år började maskarna försvinna. Jag undrar om det är något djur som inte fungerar tillsammans med dessa, eller som det handlar om att de är kräsna i matvalet. Ni som vet något om skötsel och kompatibilitet kan gärna höra av er i denna tråd!

post-1358-14468914270752_thumb.jpg

post-1358-14468914270888_thumb.jpg

post-1358-14468914271024_thumb.jpg

post-1358-14468914271164_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lade ett inlägg om detta i en annan tråd. Kopierar hit det. Artikeln är läsvärd om än lite gammal.

Julgransrörmaskarna ställer en del krav på matning som ökar med att de växer. I början lever de rätt väl på skiten som finns i akvariet, men när de växer kräver de större byten (större plankton). Det finns också ett antal olika arter som har mycket olika levnadsvillkor.

Det pratas också om att de är beroende av porites inte bara för skydd utan också i näringsupptaget. Jag har läst en rätt intressant artikel som menar att så inte är fallet utan snarare att akvarister som inte klarar poritesen inte heller klarar de realtivt svåra rörmaskarna...

Ska se om jag kan hitta artikeln.

[EDIT]: Jag hittade artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issu...002/toonen.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle!

Tycker du gör helt rätt i att starta denna tråd. Allt för många köper djur innan dom vet kraven djuren har. Ibland inom alla hobbys finns det dock oklarigheter och dessa går ju bara att lösa genoma att testa eller "forska".

Blev själv sugen på en sådan sten när jag var på triton senast, men jag tvekade på grund av bristande kunskap.

Hur svåra är dessa att hålla och vad är det för faror/konkurenter till dom, samt vad äter dessa gynnare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote,

Tack för tipset om artikeln, den är verkligen mycket läsvärd (http://www.advancedaquarist.com/issu...002/toonen.htm)

Jag kopierar in några konklusioner för de som inte orkar läsa hela artikeln:

  • As far as I can tell from the research done on these worms to date, however, the reason that they are found almost entirely in association with live corals has little to do with nutrition.
  • There is no indication that these worms feed on anything different than the majority of other tube-dwelling serpulid polychaetes do: a mixture of primarily phytoplankton with some small zooplankters thrown in as the worm grows to maturity
  • On average, a healthy worm grows about 0.2mm in the diameter of the tube opening each year, but under ideal conditions the maximum growth rates are up to 1.0 mm increase in orifice diameter per year
  • Our dismal success rate with these animals for more than a year or so in the aquarium suggests that we are failing to provide them with anything approaching ‘proper’ care! That means we cannot delude ourselves into thinking that the animals died of old age if they fade in our aquariums within a year or two (no matter how comforting we may find that excuse), and that is why I suggest they be avoided by any but experienced aquarists who want to experiment with maintaining these beautiful animals.

För min egen del planerar jag att starta igång min planktonreaktor vad det lider.

Efter det att frågan om näringsupptag nu verkar vara rimligt utredd, är jag fortfarande mycket nyfiken på erfarenheter om djur som inte fungerar tillsammans julgransmaskarna. Är t.ex. eremiter säkra med dessa maskar?

PS: Stig, jag startar upp mitt nya revkar om drygt en vecka, så då hamnar stenen i en miljö med många andra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...