Gå till innehåll

Alubänk, bygga in snyggt? Har ni tips?


Wassberg

Rekommenderade inlägg

Hej på Er,

Ska bygga ett nytt kar. Det kommer att bli öppet upptill, och undertill en bänk av typ Porsa aluminium. Akvariets mått blir 190 x 80 x 60 (l x b x h), med ett "snett" hörn. Hursomhelst, vill planera en snygg inbyggnad av bänken där sumpen skall stå (akvariet i vardagsrummet). Två alternativ:

1: Göra alubänken med samma mått som botten på akvariet.

2: Göra alubänken 1-1,5 cm mindre än botten på akvariet.

Frågor:

Har ni några bra tips på snygg inklädnad av en aluram? Hur har ni gjort?

Ur hållfasthetssynpunkt är alternativ 1 bättre, men gissar att det kan bli snyggare med alternativ 2 om man vet tjockleken på materialet man ska klä bänken i, så bänk och akvarieruta ligger i fas typ. Eller spelar det ingen roll? Alla erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt.

Mvh Wassberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa IKEA luckor och klä in möbeln med. De är enkla och relativt billiga i material och montering.

Jag skulle bygga aluminiumbänken i samma mått som akvariet och låta luckor och sidor gå omlått akvariumet på höjden med2-5cm för när man rengör i burken är det alltid i kanten av siliconet man lämnar lite alger som inte riktigt går att ta bort. De algerna döljs om man låter "utsidan av möbeln klä in akvariumet med någon centimeter ovan botten. Om du ska köra med DSB (Deep Sand Bed) får du räkna med 12-15cm skarvining över glaset ungefär =-)

Hur högt tänker du ställa akvariumet och ska du köra med sump? Detta avgör höjden och är rätt praktiskt att tänka på. Hur stor blir sumpen, och hur bra vill du kunna komma åt?

Om du har akvariumet stående en bit från sitplatser, så att man ofta står och tittar in i akvariumet rekomenderar jag en rätt hög bänk. Om du kör med sump under akvariumet i bänken kommer du uppskatta varje cm du får till godo. Sedan är det skönt att kunna titta i akvariumet utan att stå dubbelvikt. Jag är 190cm lång och om jag skulle bygga ny möbel (vilket inte kommer hända på 10år) skulle jag fläska på med höjden så att akvariumet stod med botten på 130cm minnst. Att ha det trångt vid sumpen är också jäkligt jobbigt, och det minskar uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Man vet ju aldrig vad man vill ha.

Ett till tips är ventilation och el. Tänk på ventilationen även i bänken, all kylning av vattnet kommer du ha nytta av. Oftast tror "jag" att det räcker med skåror av luftintag för att få luften att cirkulera. En skåra nedtill och en upptill borde räcka för att bilda en luftström. Tänk även på eldragningen och att skapa bra skåp eller uppsättning för elen.

Att koppla all el/ström till en knapp/switch är att rekomendera. Ifall någonting händer när man inte är hemma kan man ju bara be personen hemma att stänga av allt, utan krångliga beskrivningar.

Kul att du börjar visa dig, säg till om du behöver hjälp med någonting och välkommen förbi om du vill låna lite böcker, kolla in akvariet eller bara snacka skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa IKEA luckor och klä in möbeln med. De är enkla och relativt billiga i material och montering.

Jag skulle bygga aluminiumbänken i samma mått som akvariet och låta luckor och sidor gå omlått akvariumet på höjden med2-5cm. ...DSB (Deep Sand Bed)....

Hur högt tänker du ställa akvariumet och ska du köra med sump? Detta avgör höjden och är rätt praktiskt att tänka på. Hur stor blir sumpen, och hur bra vill du kunna komma åt?

Ett till tips är ventilation och el.

Hej igen,

IKEA varianten finns som alternativ, men sannolikt ej pga en del udda mått. Möjligen kan man köra luckor därifrån. Jag lutar mest åt att göra bänk i samma mått som akvariet. DSB nej. Sump under ja. Komma åt ja. Höjd?, är helt införstådd med utrymmesproblematiken, och höjd på bänk kan man diskutera länge. El, ja det finns en plan för den. Ventilation, ja bänken ska byggas in på sidor + fram, mest öppet baktill. Det finns mycket att diskutera om teknik mm mm.

Tänkte fokus på denna tråd skulla handla mest om materialval och estetiskt snygga lösningar. Har kikat runt en del hur ni andra löst era byggen.

Tänkte ni kunde slänga upp lite bilder med materialval! ;)

Ser fram mot era bilder...

/Wassberg

PS "Illustratören", jag kommer gärna förbi i början på nästa vecka, vi hörs. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik,

I min 650-liters planeringstråd hittar du en del tankar som kan vara applicerbara för dig. Jag måttbeställde en stålram som är 1 cm kortare än akvariet på alla sidor. Sedan har jag klätt in ramen utifrån med tillsågade MDF-skivor (1 cm tjocka). Jag kommer sedan att gipsputsa dessa plattor för att få en lite mer rustik "look". Jag ser inte att det ska vara någon skillnad för hållfastheten om ramen går ända ut i kanten eller inte. I vilket fall har jag en 22 mm MDF-skiva som "bord" ovanför ramen samt 1 cm frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era inlägg! och snygga bänklösningar.

Vargklos och Chrilleus trådar innehöll en del matnyttigt och idéer som kan passa.

Vargklo: Ser fram mot fler bilder när bygget fortskrider. Vet inte om jag missade det i din tråd men; hur har du fäst MDF skivorna i ställningen? och vad har du behandlat/målat skivorna med för färg?

Finns det fler som har bilder/tips att visa?

/Wassberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo: Ser fram mot fler bilder när bygget fortskrider. Vet inte om jag missade det i din tråd men; hur har du fäst MDF skivorna i ställningen? och vad har du behandlat/målat skivorna med för färg?

Finns det fler som har bilder/tips att visa?

/Wassberg

Jag återkommer snart med fler bilder i helgen. Jag har skruvat fast MDF-skivorna i bänken. Jag har borrat hål genom både skiva och vägg och sedan fäst med skruv och mutter. Det betyder att skruvskallen syns på utsidan av panelen/skivan, men det gör inget för mig då jag ändå ska gipsputsa skivorna sedan. Man kan ju annars försänka skruvskallarna och sedan spackla om man är mer noggrann.

Jag har först målat skivorna vita för att få rätt färg, sedan klarlackat dem på insidan för att klara fukten (du kanske kan se att skivorna har en svag gulaktig nyans, vilket kommer av lacken). Utrymmet inne i sumpen har jag sedan tätat med våtrumsspärr (tätskikt), och sedan målat och lackat igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnad mot det gamla karet Magnus. :) Står detta på samma ställe?

Snyggt för övrigt!

Så här ser mitt ut än så länge, kommer fixa till hörnorna med hörnliter samt sätta en sarg ovanpå underredet, så man inte ser så mycket utav sanden i karet. Kommer fler bilder och en utförligare bygglogg på detta i en egen tråd snart, ska bara få rätt på mitt internet, strular med mitt nya modem...

post-1377-1446891427799_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnad mot det gamla karet Magnus. :) Står detta på samma ställe?

Snyggt för övrigt!

Så här ser mitt ut än så länge, kommer fixa till hörnorna med hörnliter samt sätta en sarg ovanpå underredet, så man inte ser så mycket utav sanden i karet. Kommer fler bilder och en utförligare bygglogg på detta i en egen tråd snart, ska bara få rätt på mitt internet, strular med mitt nya modem...

Japp samma ställe som de stora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen. Det var lite problem med Porsaramen. Det går inte så bra att ställa en sump under, ramen klarar inte den belastningen förutom akvariet i sig. Man måste isåfall göra en bänk till för själva sumpen. Det blir för bökigt, för mig i alla fall. För er kännedom klarar tydligen skruvfötterna på Porsaramen en belastning på ca 140 kg styck.

Mitt sökande har gått vidare, och jag har hittat en dansk firma Alusign, som gör lite stabilare alubänkar. Man kan utan problem ställa en sump i denna bänk. Dessutom kan man få den färdig med luckor, måttbeställd mm. Kostar lite mer, men å andra sidan är allt klart och man kan förhoppningsvis lägga sin tid på det roliga innehållet i akvariet istället.

Ett exempel på hur en bänk från dom kan se ut (hemma hos en dansk saltis).

/Erik smiley1.gif

post-3145-14468914396417_thumb.jpg

post-3145-14468914396543_thumb.jpg

post-3145-14468914396645_thumb.jpg

post-3145-14468914396751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...