Gå till innehåll

vilken tillsatsmetod skall jag välja?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag är i planeringstagen med ett nytt akvarium. En del kanske läst lite trådar o förstått att de nog blir ett Deltec microreef.

Tidigare när jag sysslade med salt(började för 20 år sen, haft 5 korallakvarium i omgångar) va de kalkvatten bikarbonater som gällde för att tillsätta calcium o karbonater. Nu gör ju kalkreaktorn samma jobb. Jag kommer inte skaffa en sådan, utan vill tillsätta kalk o karbonater på vad jag förstår de tredje o nyaste sättet: på kemisk väg dock ej med kalkvatten o buffert separat som man gjorde förr.

Här har jag förstått att de nu finns fina kombipreparat som tillsätter både calcium o karbonater på samma gång. Exempel på sådana är väl Tropic marines Bio calcium, saliferts All in one, o read seas success calc.

Eftersom många använder biocalcium så kanske detta är de säkraste kortet. Jag har förstått att de höjer kh bättre än calcium, så ett seprata calciumprep kan behövas. de kan jag dock stå ut med, bara bio calciumet i huvudsak klarar jobbet själv att ersätta kalkreaktorn. Vidare tänker jag nog använda reefcrystal saltet o byta vatten regelbundet, så förhoppningsvis kommer biocalciumet klara jobbet ensamt att hålla kh o calcium på bra nivåer. Tror ni de??

Så här blir alltså konceptet:

Reefcrystal salt, byte 20% varannan 4:e vecka. osmosvatten till både saltblandningen o sötvattenspåfyllningen

Bio-calcium regelbundet istället för kalkreaktor, för att tillföra karbonater o calcium (samt strontium o jod som väl finns med också)

Bio-magnesium vid behov

Inget kalkvatten, ingen kalkreaktor

vad tror ni som varit med de sista åren då dessa preparat funnits? Tanken e att jag skall klara mej med biocalcium som enda preparat, o endast i nödfall komplettera med annat.

Saliferts all in one bygger väl på samma koncept, men de har jag läst en del negativ feedback om. Vidare är ju read seas success calc ihop med deras sucess trace nån sorts all in onte lösning, men där gissar jag att de finns mkt liten eller ingen erfarenhet, eller???

En djungel är detta, så lite vägledande tips o tankar från er som har provat dessa preparat är värdefullt.

Själva deltecs microreef plus känner säkert en del till, de är ett plug and play kar på ca 240 l med ytavrinning, akrylsump o skummare. 4 st t5 rör blir de(2 st aquablueplus, 1 actinicplus, 1 actinicpure). ca 25-30 kg levande sten. gärna synpunkter på detta också!

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde kört på 4st rör ifrån KorallenZucht istället

3st Coral Light och 1st Fidji purple

Mer kräm och högre PAR värde vad man läst att andra mätt

Se detta inlägg 203

Starta gjärna upp en egen tråd så han man mycket sammlat om just ditt akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nog inte att klara dig med bara Bio-calsium (pulvervarianten) däremot liquid paketet skulle nog funka.

Orsaken är att du inte skall höjja ca med pulvret och du kan inte reglera kh/ca separat vid behov(vilket du kommer troligen att behöva).

Vissa kan köra med biocalcium och behålla perfekta värden, men för tex mig så funkar de inte jag har mer åtgång på ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde kört på 4st rör ifrån KorallenZucht istället

3st Coral Light och 1st Fidji purple

Mer kräm och högre PAR värde vad man läst att andra mätt

Se detta inlägg 203

Dum fråga kanske, men passar dom i vanliga T5 armaturer? fast alla T5 rör kanske passar i alla T5 armaturer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde kört på 4st rör ifrån KorallenZucht istället

3st Coral Light och 1st Fidji purple

Mer kräm och högre PAR värde vad man läst att andra mätt

Se detta inlägg 203

Starta gjärna upp en egen tråd så han man mycket sammlat om just ditt akvarium

Angående KZ rör och PAR, de tyska testen talar emot dessa värden så jag tror man ska avvakta lite innan man utser något "bästa rör"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nog inte att klara dig med bara Bio-calsium (pulvervarianten) däremot liquid paketet skulle nog funka.

Orsaken är att du inte skall höjja ca med pulvret och du kan inte reglera kh/ca separat vid behov(vilket du kommer troligen att behöva).

Vissa kan köra med biocalcium och behålla perfekta värden, men för tex mig så funkar de inte jag har mer åtgång på ca.

Tja... Om du kör liquid paketet och du inte har en balanserad åtgång så tar något utav preparaten slut fortare och du står där med behovet att köpa ett separat medel i alla fall!

Har du sump och inte vill blaska med olika pryttlar och vätskor så kör Bio-calcium och komplettera ev med någon annan tillsats (buffer eller calcium) då och då. Super enkelt!

I den lokala butiken här i stan får man dessutom ett bra pris på TM Bio-calcium!

(Själv köper jag en hink, ca 18kg vilket räcker ett knappt år för mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Wrang: Hur menar du med att starta en egen tråd?? är lite nybörjare på själva saltvattensguiden, så jag trodde de va de jag precis gjort, sttartat en tråd..men du kanske menar en tråd under "Mitt akvarie"?? Vägled mej gärna där.

Om man kör på vätskorna istället, vad innehålle dessa tre burkar exakt? Tanken e väl att tillföra alla vätskor i samma mängd, dvs samma förhållanden som om man använder pulvret, för att inte rubba jonbalansen. De är väl hela poängen med detta system. Grundinställningen måste ju därför va att använda pulvret eller vätskorna, men då i exakt samma dos för alla tre burkar, o endast i enstaka fall komplettera med ett separat calciumprep eller rentav ett buffertprep. jag kommer inte använfa tropic marines salt vars initiala calciumnivåer är alldeles för låga, o ej anpassat för osmosvatten. reefcrystal är bättre där med ca värden på 420 från start! kan de va så att de som noterat problem med biocalciumets förmåga att hålla calcium uppe använder tropic marines salt??

Vad gäller lysrören har jag inget val till en början, deltec skickar med 4 rör vare sej jag vill eller ej, så jag kommer börja med dessa. Där har jag valt 2 aquablue plus, 1 actinic pure o ett actinic plus. Vi får se hur de blir.

jag vill ha ett minimum av teknik, men måste ändå fråga om ni tycker ett fosfatfilter är nåt att man bör skaffa direkt. deltecs minsta konstar väl runt 1300:- + substrat. vad för sorts pump behövs till den? ställer man den bara i sumpen rätt upp o ner?

Men nu till de allra viktigaste, idag beställde jag akvariet!!!!!

Blev ett deltec microreef plus. Jag kunde i motsats vad endel trott på SG, byta eheimpumpen till den betydligt bättre o tystare hlp pumpen, som returpump!. Vidare har jag begärt att bänken skall göras 5 cm djupare så överhänget inte blir mer än 5 cm. I originalversionen hänger akvariet ut 10 cm vilket jag verkligen inte tycker är snyggt. Min kompis tyckte de mest liknade en korvkiosk med detta väldiga överhäng, så denne uppgradering är jag väldigt nöjd med. också uppgradreatt till 4 st T5 rör, men i övrigt är de enligt standardutförandet. Färg VIT!!!=skitsnyggt.

Nu återstår en förfärlig väntan, jag har inte fått besked om leverandstid, men gissar att de är upp emot 6 veckor.

Kom gärna med mer tips o tankar...de är väldigt värdefullt att höra dessa från folk som har erfarenhet. Jag skall hålla er uppdaterade hur mina planer fortlöper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med jonisk obalans är väl inte så påtaglit bara man byter vatten lite nu och då...

Liquid blandningen är samma i princip som den på burk, och ja du skall dosera lika delar av samtliga men samtidigt har du möjligheten att reglera utan att ha en extra produkt.

Jag använder Reef Crystals och bioCalcium pulvret funkar inte för mig, det blir fel efter ett tag.

Med ett så litet kar skulle jag köra rowaphos eller motsvarande för fosfat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Hur menar du med att starta en egen tråd?? är lite nybörjare på själva saltvattensguiden, så jag trodde de va de jag precis gjort, sttartat en tråd..men du kanske menar en tråd under "Mitt akvarie"?? Vägled mej gärna där.

jag vill ha ett minimum av teknik, men måste ändå fråga om ni tycker ett fosfatfilter är nåt att man bör skaffa direkt. deltecs minsta konstar väl runt 1300:- + substrat. vad för sorts pump behövs till den? ställer man den bara i sumpen rätt upp o ner?

Men nu till de allra viktigaste, idag beställde jag akvariet!!!!!

Blev ett deltec microreef plus. Jag kunde i motsats vad endel trott på SG, byta eheimpumpen till den betydligt bättre o tystare hlp pumpen, som returpump!. Vidare har jag begärt att bänken skall göras 5 cm djupare så överhänget inte blir mer än 5 cm. I originalversionen hänger akvariet ut 10 cm vilket jag verkligen inte tycker är snyggt. Min kompis tyckte de mest liknade en korvkiosk med detta väldiga överhäng, så denne uppgradering är jag väldigt nöjd med. också uppgradreatt till 4 st T5 rör, men i övrigt är de enligt standardutförandet. Färg VIT!!!=skitsnyggt.

Nu återstår en förfärlig väntan, jag har inte fått besked om leverandstid, men gissar att de är upp emot 6 veckor.

Kom gärna med mer tips o tankar...de är väldigt värdefullt att höra dessa från folk som har erfarenhet. Jag skall hålla er uppdaterade hur mina planer fortlöper!

Hejsan om du vill så lyfter jag in denna tråden under Mitt första akvarium del eller Bilder - Era akvarium så har du en egen tråd där man kan se hur det tar sig med karet.

tex Jonas Deltec microreef plus

Grattis!

Är själv mycket nyfiken på hur det blir som vitt, Vitt är snyggt så tror det kommer bli en klockrent köp

Till fosfat filtret kör man en extra pump tex MaxiJet 1000L/h eller vet du om du kommer få en bypass ledning på ditt returrör upp till karet igen. så denna har man antingen i sumpen eller vid sidan av inne i skåpet

Tråkigt att vänta på karet men desto bättre så man kan ställa frågor om ev funderingar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ett deltec microreef plus. Jag kunde i motsats vad endel trott på SG, byta eheimpumpen till den betydligt bättre o tystare hlp pumpen, som returpump!. Vidare har jag begärt att bänken skall göras 5 cm djupare så överhänget inte blir mer än 5 cm. I originalversionen hänger akvariet ut 10 cm vilket jag verkligen inte tycker är snyggt. Min kompis tyckte de mest liknade en korvkiosk med detta väldiga överhäng, så denne uppgradering är jag väldigt nöjd med. också uppgradreatt till 4 st T5 rör, men i övrigt är de enligt standardutförandet. Färg VIT!!!=skitsnyggt.

Nu återstår en förfärlig väntan, jag har inte fått besked om leverandstid, men gissar att de är upp emot 6 veckor.

Kom gärna med mer tips o tankar...de är väldigt värdefullt att höra dessa från folk som har erfarenhet. Jag skall hålla er uppdaterade hur mina planer fortlöper!

Vad kostar akvariet med de förändringar du bad om ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med jonisk obalans är väl inte så påtaglit bara man byter vatten lite nu och då...

Liquid blandningen är samma i princip som den på burk, och ja du skall dosera lika delar av samtliga men samtidigt har du möjligheten att reglera utan att ha en extra produkt.

Jag använder Reef Crystals och bioCalcium pulvret funkar inte för mig, det blir fel efter ett tag.

Med ett så litet kar skulle jag köra rowaphos eller motsvarande för fosfat...

okej..ja dp blir de antingen vätskorna, eller pulvret och isåfall ett separat calciumpreparat, tex salifert calcium. de senare alternativet är ju bara två burkar, de förstnämnda tre flaskor, så pulvervarianten tilltalar mej mest.

Ja, rowaphos är de jag funderat på. vi får väl se. frågan är om de verkligen blir fosfatproblem i nästan alla kar till slut?? isåfall är ju ett fosfatfilter självklart från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan om du vill så lyfter jag in denna tråden under Mitt första akvarium del eller Bilder - Era akvarium så har du en egen tråd där man kan se hur det tar sig med karet.

tex Jonas Deltec microreef plus

Grattis!

Är själv mycket nyfiken på hur det blir som vitt, Vitt är snyggt så tror det kommer bli en klockrent köp

Till fosfat filtret kör man en extra pump tex MaxiJet 1000L/h eller vet du om du kommer få en bypass ledning på ditt returrör upp till karet igen. så denna har man antingen i sumpen eller vid sidan av inne i skåpet

Tråkigt att vänta på karet men desto bättre så man kan ställa frågor om ev funderingar

Startar gärna en tråd om mitt akvarium, men jag tror jag startar den när jag fått akvariet, så kan jag få med lite bilder direkt. Innan dess blir de nog bäst med lite separata trådar om ditt o datt.

Kul att du också är spänd på vitt!! sällan man ser, gör ju akvariemöbeln lite nättare, o med fokus på innehållet. Tror inte de är nån bypass, för jag har inte beställt detta från fabrik, utan tänkte kompletera med de själv. så då blir de väl enklast att helt enkelt bara ställa fosfatreaktorn(eller vad man nu kallar de) direkt i sumpen, men en aquabeepump. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey.

Min akvariebänk är vit ;)

Från början skulle jag haft allt lackat i vit pianolack för att få upp finnichen.

Okey tycker det är smart med en bypass så slipper man en extra pump.

Vanligvis så kör man annars detta med en MaxiJet 1000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar akvariet med de förändringar du bad om ?

ja, riktpriserna är ju ungefär som nätbutikerna, ganska små variationer. för att bredda möbeln 5 cm tog dom bara en tusenlapp. hlp pumpen är ju ca 2000 kr dyrare än eheim, o så lite rördragning. där blir de närmare ett pålägg på 3000. dock fick jag ett väldigt fint grundpris, så totalt blir de helt ok. men visst, de finns betydligt billigare kar, men jag har helt enkelt inte fastnat för aqua medic, o definitivt inte tunze, o i övrigt så kryllar de ju inte av kompletta saltvattensset precis. jag har innan köpet letat idogt efter andra som köpt eller har ett microreef, men de är sannerligen inte många, så jag har inte fått särskilt mkt kött på benen där. Fått helt lita till deltecs hemsida o tilläggsinfo från simontorp, som varit mkt behjälpliga o vänliga. Jag blir nog inte besviken, men alltid lite smånbervöst när man inte vet alla detaljer trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey.

Min akvariebänk är vit ;)

Från början skulle jag haft allt lackat i vit pianolack för att få upp finnichen.

Okey tycker det är smart med en bypass så slipper man en extra pump.

Vanligvis så kör man annars detta med en MaxiJet 1000

Snyggt..finns de bilder på din bänk?

Bypass smidigt, men de blir lite joxigt nu när allt e beställt, o jag känner inte för att göra mer tillägg, kostar ju en slant redan...så de får nog bli aquabee så småningom isåfall...om man nu skall ha fosfatreaktor överhuvudtaget...man kan lätt bli tokig över alla val o beslut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, riktpriserna är ju ungefär som nätbutikerna, ganska små variationer. för att bredda möbeln 5 cm tog dom bara en tusenlapp. hlp pumpen är ju ca 2000 kr dyrare än eheim, o så lite rördragning. där blir de närmare ett pålägg på 3000. dock fick jag ett väldigt fint grundpris, så totalt blir de helt ok. men visst, de finns betydligt billigare kar, men jag har helt enkelt inte fastnat för aqua medic, o definitivt inte tunze, o i övrigt så kryllar de ju inte av kompletta saltvattensset precis. jag har innan köpet letat idogt efter andra som köpt eller har ett microreef, men de är sannerligen inte många, så jag har inte fått särskilt mkt kött på benen där. Fått helt lita till deltecs hemsida o tilläggsinfo från simontorp, som varit mkt behjälpliga o vänliga. Jag blir nog inte besviken, men alltid lite smånbervöst när man inte vet alla detaljer trots allt.

Om jag förstår dig rätt så blir det ett tillägg på:

1000 kr för 5 cm breddning.

2000 för en en annan pump

3000 för rördragning

Har jag missförstått ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår dig rätt så blir det ett tillägg på:

1000 kr för 5 cm breddning.

2000 för en en annan pump

3000 för rördragning

Har jag missförstått ?

Inte riktigt, rördragningen ingick i 3000:- tillägget. de avgår ju en tusenlapp för eheimpumpen också. siffrorna kan nog variera lite mellan olika handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så kopplar/fixar du detta själv ;)

1st PVC y-korse

1st PVC 45graders böj

1st PVC kran

1st PVC slanganslutning

1st PVC tangitlim

1m PVC rör

Lätt som en plätt ;)

Men kolla vad de skall ha för att göra det, man kanske skall äverväga å se vad en maxijet pump kostar istället för att driva fosfatfiltret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så kopplar/fixar du detta själv ;)

1st PVC y-korse

1st PVC 45graders böj

1st PVC kran

1st PVC slanganslutning

1st PVC tangitlim

1m PVC rör

Lätt som en plätt ;)

Men kolla vad de skall ha för att göra det, man kanske skall äverväga å se vad en maxijet pump kostar istället för att driva fosfatfiltret

Tänkt lite till o pratat med bengt. Blir nog en liten pump istället. 500l/timme räcker säger bengt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...