Vargklo Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Jag håller nu på att nystarta mitt mindre 425-liters kar till ett Fish Only. EFtersom jag kommer att drifta två kar parallellt vill jag helst slippa att följa och justera för alla vattenvärden i båda karen. Jag undrar då om jag kan "strunta i" vissa vattenvärden i mitt Fish Only, t.ex. Kalcium, Magnesium och Fosfat? Jag kommer inte att ha några som helst ambitioner att ha koraller i detta kar. Ställer fiskar krav på vissa Kalcium-, Magnesium- eller Fosfatvärden? Citera
Texas Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Jag skulle försöka att eftersträva deras naturliga vattenvärdenSen kalcium ändras det något då man inte har några koraller som tar det? Citera
Bioted Marine Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Jag håller med om vad Texas skriver förutom på punkten kalcium. Att få rätt värde kalcium i ett kar är inte svårt om det inte finns någon förbrukning. Finns det förbrukning så tillsätt. Citera
stigigemla Postat 7 augusti 2007 Postat 7 augusti 2007 Jag har läst om butiker som gör så här:Nytt vatten till stenkoraller.Vattenbytet därifrån går till mjukkoraller och lägre djur.Vattenbytet därifrån går till fiskar. Citera
Vargklo Postat 8 augusti 2007 Författare Postat 8 augusti 2007 Stigs idé verkar intressant. Det skulle betyda att jag skulle kunna "återanvända" (delar av) vattenbytet från revkaret till FO-karet, dvs efter dekantering av sediment mm.Men jag undrar fortfarande om fiskar i ett FO mår dåligt av högt fosfat, t.ex. över 0,5 ppm? Citera
stigigemla Postat 8 augusti 2007 Postat 8 augusti 2007 Jag kollade i Frank Hoff´s bok om odling. Enligt honom bör larver av Clownfisk (Det känsligaste stadiet) ha nitrat under 30 mg/l (riktvärde 20) och fosfat under 3mg/l (riktvärde 2). Mer vattenbyte är bara dålig ekonomi.Det finns rapporter av akvarister om fiskar som inte mått bra vid en nitrathalt av ungefär 100 mg/l men de är inte vetenskapligt belagda. Det kan ha varit andra ämnen som koncentrerats, t.ex från maten.Rapporter om fisk och fosfathalt har jag över huvud taget inte sett någon annan än Hoff´s. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.