Gå till innehåll

Vattenvärden till Fish Only


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag håller nu på att nystarta mitt mindre 425-liters kar till ett Fish Only. EFtersom jag kommer att drifta två kar parallellt vill jag helst slippa att följa och justera för alla vattenvärden i båda karen. Jag undrar då om jag kan "strunta i" vissa vattenvärden i mitt Fish Only, t.ex. Kalcium, Magnesium och Fosfat? Jag kommer inte att ha några som helst ambitioner att ha koraller i detta kar. Ställer fiskar krav på vissa Kalcium-, Magnesium- eller Fosfatvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigs idé verkar intressant. Det skulle betyda att jag skulle kunna "återanvända" (delar av) vattenbytet från revkaret till FO-karet, dvs efter dekantering av sediment mm.

Men jag undrar fortfarande om fiskar i ett FO mår dåligt av högt fosfat, t.ex. över 0,5 ppm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade i Frank Hoff´s bok om odling. Enligt honom bör larver av Clownfisk (Det känsligaste stadiet) ha nitrat under 30 mg/l (riktvärde 20) och fosfat under 3mg/l (riktvärde 2). Mer vattenbyte är bara dålig ekonomi.

Det finns rapporter av akvarister om fiskar som inte mått bra vid en nitrathalt av ungefär 100 mg/l men de är inte vetenskapligt belagda. Det kan ha varit andra ämnen som koncentrerats, t.ex från maten.

Rapporter om fisk och fosfathalt har jag över huvud taget inte sett någon annan än Hoff´s.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...