Gå till innehåll

Svavelkulefilter och kolkälla


Christer T

Rekommenderade inlägg

När jag körde igång min nya burk så startade jag upp ett Deltec nitratfilter (svavelkulor). Jag hade då så mycket nitrat att man kunde ana det på testresultatet. Senare har jag börjat tillsätta Fauna Marin Ultra Min s och Ultra Organics och jag funderar nu på att plocka bort nitratfiltret. Dels känns det som kaka på kaka och dels vet jag inte om nitratfiltret är "igång". Kan man se det på svavelkulorna på något sätt? Jag har samma omätbara värde in som ut ur filtret.

Hur skulle ni göra? Jag ser det som en möjlighet att få bort en av 11 pumpar ur akvariet/sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde igång min nya burk så startade jag upp ett Deltec nitratfilter (svavelkulor). Jag hade då så mycket nitrat att man kunde ana det på testresultatet. Senare har jag börjat tillsätta Fauna Marin Ultra Min s och Ultra Organics och jag funderar nu på att plocka bort nitratfiltret. Dels känns det som kaka på kaka och dels vet jag inte om nitratfiltret är "igång". Kan man se det på svavelkulorna på något sätt? Jag har samma omätbara värde in som ut ur filtret.

Hur skulle ni göra? Jag ser det som en möjlighet att få bort en av 11 pumpar ur akvariet/sumpen.

Vad jag förstått ska du ta bort nitratfiltret då det för det första inte ska kombineras med kolkälla och för det andra inte ska köras vid mycket låga nitratvärden. I båda fallen riskerar du att förgifta akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett detaljerade kemiska förklaringar, var kommer informationen om att gifter skulle kunna skapas i svavelkulefilter vid låga nitratkoncentrationer ifrån?

Vi känner ju t.ex. till ph-påverkan och vad som kan hända i filter som står still, men det ni skriver är en nyhet (åtminstone för mig) men en dramatisk sådan om den kan beläggas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Farligheten av nitratkälla tror jag beror en hel del på hur man startar dem. Har man kolkällan först bygger man upp en bakteriestam som tar hand om den nitrat som bildas så kan bakterierna dö om bakterierna i nitratfiltret är mer konkurrenskraftiga när filtret kommer i gång. Och en massa döda bakterier är inte så roligt.

Har man nitatratfiltret i gång först så kanske de bakterierna dör först. Men där är det en snabbare tillväxt och överskottsbakterier sköljs hela tiden ut i karet så nettomängden bakterier är antagligen mindre.

Jag tror inte att det går att ha två olika bakteriebaserade nitratreduceringsmetoder i gång samtidigt. Den ena bakterietypen kommer att visa sig starkare och svälta ut den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kombinationen låter onödig. Men det som jag triggade på var att ett (ensamt) svavelkulebaserat nitratfilter skulle kunna producera någon form av gift vid låga nitratkoncentrationer. Jag tror vi är många som kör med nitratfilter och omätbara nitratnivåer utan problem.

Möjligtvis kan detta komma från en sammanblandning med de gamla nitratfilter som fanns förr och där man ju använde en kolkälla och där man riskerade svavelväte om nitratet tog slut. Hävdas ju ibland gälla för vodkametoden också i stillastående vattenområden. Nu bygger ju de svavelkulebaserade filter på en annan princip och jag har inte kunnat finna några belägg för påståenden ovan i tråden. Därmed inte sagt att Greger och Magnus har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...