Gå till innehåll

Mikaelglads 416 liters kub, 80x80x65.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Hej jag tyckte att det börjar bli dags att lägga upp lite bilder/info på burken. Hoppas ni gillar vad ni ser.

Jag har som ovanstående säger ett akvarium med måtten 80x80x65 + överdel och underdel och en ytavrinningsbox.

Min utrustning är:

Deltec 20w uv-c med tillkopplad 1000 liters maxijet.

Red sea prizm skummare.

Fosfatfilter aquael med 600 liters eheim.

2x Koralia 4

För tillfället 3st t8 2 blå ett vitt. 250w MH och 24w t5 gånger 2 på gång.

Fiskar:

Chelmon Rostratus - Kopparbandad Pincettfisk

Synchiropus splendidus - Scooter Blenid

Synchiropus marmoratus - Mandarin

Fyra Amphiprion ocellaris - Clowner "2 svarta 2 röda"

2 Lysmata Amboinensis - Putsarräka

15 Turbo sp.

Jag kan inte lägga upp bilderna vet ej varför? när jag trycker ladda upp bilder så kommer det bara upp att sidan svarar inte. och hur får du bilder som än så små som 130kb? mina e på 2 mb typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tråkiga nyheter, min Pincettfisk dog i natt. Antagligen p.g.a stress den åt första veckan men efter en vecka drygt så plockade den inte i stenen så mycket mysisen och artemian brydde den sig inte heller om helt plötsligt. Den kom fram för att äta men tog inte maten. den simmade efter den men missade den hela tiden. Någon som vet om det berodde på stress? den åt jätte bra den första veckan.

Tänkte lägga in en bild på hela akvariet. Killen jag köpte akvariet av hade inte målat mer än den sida på möbeln som va utåt och i all hast när vi bar upp akvariet så va den ena delen på fel håll. Men jag ska bygga en ny tills dess att jag flyttar så det är skit samma. Möblen känns lite som ett fusk bygge. Han hade inte slipat trät innan han målade det och målade bara den sida som va synlig. Men det ska fixas med tiden.

Kommer lite bilder på min ytavrinningsbox senare.

post-3248-14468914294979_thumb.jpg

post-3248-14468914295204_thumb.jpg

post-3248-14468914295522_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är tråkigt när nått dör, varför tror du han var stressad? Du verkar ju ha gott om sten för båda smådjur och gömställen.

Karet ser inte så stort ut på bild men det måste vara mäktigt IRL! Mitt 200L känns väldigt stort vid brevid soffan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillar det. :P

Jag blev faktiskt lite chockad när jag såg det första gången. Det va stort men framförallt TUNGT! Har du vägarna förbi ljungby så kika förbi så får du se karet IRL.

Den gömde sig bakom stenen i 3 dagar. Jag såg den 2 gånger på dom 3 dagarna sedan kicka den fram i 2 dagar och gömde sig inte alls. Senare på natten så dog den.

Tycker 200 liter e litet :P jag har min data mellan ett på 200 liter och ett på 400 liter båda sötvatten. Det på 400 ska göras om till salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gillar det. :P

Jag blev faktiskt lite chockad när jag såg det första gången. Det va stort men framförallt TUNGT! Har du vägarna förbi ljungby så kika förbi så får du se karet IRL.

Jag kan tänka mig att väger några kilo :) Tack för inbjuan, är du i Stockholm så kom gärna och kolla på min "lillekub"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min euphyllia har blivit lite hängig den slår inte ut ordentligt det är 3 grenar med 2 delningar på varje varav den i mitten inte vill slå ut riktigt men som på sidorna slår ut någon som vet varför? jag trodde det berodde på cirkulationen först men det verkar inte så. Jag skickar in en bild under helgen så ni får se va jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag har ju inte så starkt ljus så ljuset borde det inte va jag har ingen direkt cirkulation på den heller. jag kollade på den nu när jag kom hem och den har slått ut lite mer men inte helt. Jag kanske har för stark cirkulation i karet överhuvudtaget. jag ligger på dryga 20-25 gånger volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknande erfarenheter men det beror inte på cirkulationen i mitt kar utan ljuset. Den gillar att ligga på bottnen då lampan är relativt ny och kraftig, med den gamla lampan hade jag den högst upp. Det har inte gått att smyga upp den heller reaktionen har blivit den samma då jag nått en viss höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...

Jag ligger lågt i allt som ska va högt, och högt e det som ska va lågt hhehe. Jag ligger nog på 1250 ungefär i magnesium i början på veckan. calsium kan jag inte mäta då mitt test e slut. men ska mäta alla värden imorn hade jag tänkt. jag vet att jag har ganska hög nitrat och lite fosfat. sist hade jag 0.3 i fosfat och 50 i nitrat. det e nog 3 veckor sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag mätt mina vatten värden.

Mg - 1290

Kh - 6.4

Ph - 8.0

Po4 - 0.03-0.1 vem kan se skillnaden.

No3 - 50

Salt - 1.024

Jag mätte även ammonia men det blev lite grumligt vitt? vet inte om det blev fel?

Jag har även ett annat ljus idag än för ett halvår sedan. Jag har i dagsläget 1x250w no name, 2x24w osram 67.

Jag ska köpa en ny lampa på triton nu nästa månad blir nog en blv 14 000. Någon som tycker något annat?

Annars fungerar karet bra det puttrar på och jag har inte haft några större problem. Jag fick ett utbrott av cyano men har stört det sedan 2 veckor. Jag har använt Coralsnow och Zeobac som jag har blandat och låtit stå i 10 min. sedan hällt i det efter att jag blåst bort cyanon. 90% av min cyano är borta, beror det på Coralsnowblandningen det vet jag inte, men det skadar inte att prova för er som har cyano.

Jag ligger i planerna att bygga nytt akvarium, och som det är nu är det som ligger i tankarna antingen ett juwel akvarium som jag har hemma på 400 liter, eller ett nytt med måtten 180x65x55 eller 120x120x55 det roligaste skulle va att ha det sistnämnda men det är det som kostar mest med. Man måste ha så många lysrör för att täcka 120 cm. men vi får se något av det blir det ialla fall. För hoppningsvis tar det inte för lång tid.

Nu är tanken att jag ska låta karet gå så korallerna får växa till sig lite så det inte bara är små koraller i det nya sedan. Så så ser mina planer ut för tillfället ialla fall.

Ni som vill är varmt välkommna förbi på fika och lite tjöt. Ha det gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe citat"

skulle det räcka med en 150 w mh och 4 t5 på 24w i mitt akvarium? Jag ska inte ha några acropora eller montipora i mitt akvarium det blir mest euphyllia, styliophora och liknande. Skulle det fungera med det ljuset då?"

det gick inte så bra väl? hehe tycker det ser fin fint ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men det blev ju en 250 wattare istället så då va man ju tvungen att prova en acropora aller 2 hheheh. Kul att ni gillar det.

Alofstrand jag får tacka. Jag va inne i din tråd och kika lite med. Såg inte så illa ut det heller :P. Det kommer bra riktigt fint när du fått lite storlek på korallerna.

Nej ingen bild på den. Den e 30cm i ett hörn längst bak. trodde inte det va någon som ville se den hehe. Men får fixa en bild på den i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...