Gå till innehåll

Tips för flytt


glamsjo

Rekommenderade inlägg

Guest Karlsson

Frigolit lådor med tidningspapper uppblött i akvarievattnet för att frakta stenen, 25l saftdunkar för vattnet, och vindunkar för fisken. Hur långt ska du flytta det förresten?

Se bara till att tömma akvariet ordentligt på vatten. Vi miste häverefekten på bottenslasket och blev sedan lata och tömde inte sista slurken. Sedan skulle akvariet utför tre trappor smiley11.gif... Vatten är tungt när det kommer i rullning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Plaskandet" är inte bra för korallerna, men jag tror det ärbättre att flytta dem i behållare medi princip bara vatten i istället för luft, så att ingen del av korallen kommer över ytan och det därmed inte blir något direkt plaskande. Eftersom transportsträckan är så kort antar jag att du flyttar dem med bil, att flytten går rätt fort och du behöver nog inte oroa dig för syrebrist.

Dessutom tycker jag att det funkar mycket bättre att flytta stenarna helt under vatten om du har möjlighet till det, t.ex. i hinkar med vatten och lockeller tjocka frigolitlådor med lock fyllda med vatten, se till så det inte kan skvimpa ut i bilen etc. Det är främst beroende på fraktkostnader (desto tyngre, desto dyrare frakt med flyg, buss etc), samtsyretillgång under lång frakttid, samt eventuellt veka muskler hos de som skabära behållarna, som gör att levande sten vanligtvis fraktas på det sätt som Karlsson beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade mitt 540 liters från en bit ovanför Göteborg till Karlshamn ca 40 mil blev det totalt.

Fiskarna fick åka i plastpåsar i frigolit lådor.

Mindre koraller i plastpåsar i frigolitlådor.

Större koraller tillsammans med ls i tunnor.

Vatten i 20 liters dunkar.

Totalt flyttades ca 480 liter vatten, koraller och fiskar över 40 mil på ca 13 timmar med hjälp av dessa hjälpmedel.

Så din flytt borde gå bra om du använder dig av samma strategi. Viktigt att tänka på är dock hur känsliga korallerna är så att de verkligen ligger fritt men ändå stabilt. Om du packar ner koraller i påsar se till att eventuella stenkoraller är helttäckta med vatten.

Bra stora plastpåsar och frigolit lådor kan du få av någon trevlig djuraffärs innehavare i din stad.

Förresten hur stort är akvariet? Skicka gärna lite information om akvariet och hur flytten gick när den är genomförd.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Flytten har gått jättebra men tills nästa gång ska jag nog istället testa att lägga korallerna i vatten. Nu hade jag bara en kort sträcka att flytta så det gick jätttebra iallfall. Men det tog en dag innan en av korallerna hade återhämtat sig. Jag packade ner alla koraller i lådor och däri i dubbla säckar och mellan stenarna la jag en massa blött tidningspapper så att inte korallerna skulle torka ut. När jag kom fram fyra timmar senare så hade bara en av korallerna torkat lite men den återhämtade sig väldigt snabbt. Jag var väldigt noga med att se till att alla hade blött tidningspapper omkring och att de inte skavde mot varandra. Vattnet hade jag i en massa dunkar.

Jag hade tyvärr inga stora lådor eller liknande men för korta stäckor funkar även detta. Jag kan skicka över lite bilder när jag får tag på min digitalkamera.

Mitt akvarium är på 160 liter och jag har bara haft deti lite mer än ett halvår. Än så länge har det funkat bra men tyvärr har jag råkat ut för både bubbelalger och glasrosor. Men annars är alla värden bra och både korallernaochfiskarna ser ut att trivas jättebra. Jag har haft sötvatten i många år tidigare men jag har alltid varit intresserad av saltvatten.

//Sandra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Så bra att det gick bra för dig. Att flytta är ej kul å skall man släpa en massa sten/vatten etc så blir det ännu segare.

Vart är det du har flyttat?</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har flyttat hem akvariet till föräldrarna i Varberg.Jag kommer nämligen att vara här över sommaren, plus att jag kommer att ta ett sabbtsår från studierna nu i höst då jag tänkte jobba lite och resa en del. Så därför får det stå där i iallafall ett år innan jag har skaffat mig en riktig bostad igen.

Efter sabbatsåret kommer jag att komma tillbaka till Göteborg igen och förhoppningsvis har jag då dykt lite bland barriärreven och skaffat mig ett dykcert =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...